قفل مذاکرات باید در واشنگتن باز شود

به نظر می‌رسد که معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران به دنبال جلب نظر مقامات کشورمان برای پذیرش خواسته‌های دولت آمریکا در مسیر احیای برجام است.

 به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، طبق اعلام رسمی مقامات وزارت خارجه کشورمان، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ارشد اتحادیه در مذاکرات وین روز سه‌شنبه به تهران سفر می‌کند و به دیدار برخی مقامات کشورمان می‌رود.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در گفتگو با یک روزنامه انگلیسی گفت که به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

بعد از انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌هایی از سوی رسانه‌های مختلف درباره‌ی علت این سفر صورت گرفت که اکثرا حول محور موضوع خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تحریمی دولت آمریکا (FTO) بود؛ مساله‌ای که دقیق نیست و تسنیم چندی پیش درباره‌ی جزئیات این مساله، مطلبی را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرده بود.

در همین زمینه و بر اساس مطالبی که طرف غربی عنوان کرده، به نظر می‌رسد که مورا در این سفر به دنبال جلب نظر مقامات کشورمان برای پذیرش خواسته‌های دولت آمریکا در مسیر احیای برجام است؛ خواسته‌هایی که یک نتیجه‌ی قطعی دارد: عدم انتفاع اقتصادی ایران ار احیای توافق هسته‌ای.

شنیده‌های تسنیم حاکی از آن است که مورا در این سفر به دنبال تفکیک بخش‌های مختلف در زمینه‌ی تحریم از یکدیگر است؛ یعنی تاکید بر رفع تحریم برخی افراد و نهادها – از جمله سپاه -  و تاکید بر باقی ماندن تحریم برخی افراد و نهادها – از جمله سپاه قدس – که چندی پیش هم از سوی سخنگوی کاخ سفید به صورت نیمه‌رسمی بیان شد.

این راهبرد البته از همین حالا شکست خورده است؛ چرا که تیم ایرانی صراحتا تاکید کرده از خط قرمز خود که رفع کامل تحریم‌ها طبق برجام و زمینه‌سازی برای بهره‌‍مندی اقتصادی ایران از احیای توافق، کوتاه نخواهد آمد.

دولت بایدن از ابتدای شروع مذاکرات وین، خط قرمز جدی خود را انتفاع و بهره‌مندی اقتصادی ایران از احیای برجام تعریف کرده و در این زمینه کوچکترین نرمشی نداشته است. عملیات روانی در ماجرای سپاه و تاکید غیرواقعی بر این مساله که تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات وین، مساله‌ی خروج سپاه از لیست سیاه است هم در همین راستا صورت گرفته تا مساله‌ی اصلی که خودداری کاخ سفید از رفع تحریم افراد و نهادهایی که زمینه را برای بهره‌مندی اقتصادی مردم ایران توافق هسته‌ای فراهم می‌کنند، به فراموشی سپرده شود.

در واقع باید تاکید کرد که اگر طرف اروپایی به صورت واقعی به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام است، قفل مذاکرات وین را باید واشنگتن جستجو کند، نه تهران! چرا که ایران همواره اعلام کرده با وجود بدعهدی‌های مکرر آمریکا و با وجود اینکه این کشور بوده که از توافق خارج شده، حاضر است در صورت تامین منافع اقتصادی برای معیشت مردم ایران، اقدام به بازگشت تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام کند. با این وجود، طرف آمریکایی حاضر به اجرای دقیق تعهدات خود و رفع تحریم به صورت موثر نشده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1139664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =