آمریکا متهم به قتل نماینده سازمان ملل در عراق

وزیر سابق حمل و نقل عراق در یادداشتی به مناسبت نوزدهمین سالگرد کشته شدن نماینده فقید سازمان ملل در عراق و همزمان انتشار فیلمی درباره زندگی این دیپلمات بین المللی برزیلی الاصل، آمریکا را متهم اصلی قتل «سرجیو دیمیلو» دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «کاظم فنجان الحمامی» امروز یکشنبه در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی نوشته است که سرجیو دی میلو دیپلمات برجسته برزیلی و نماینده سازمان ملل در عراق در ۲۰۰۳، اختلافات دائمی با آمریکا بر سر اشغال عراق داشت و تلاش می کرد هرچه زودتر به این اشغال پایان بخشد.

بیشتر بخوانید

 آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد

این شخصیت سیاسی عراق نوشته است که ماموریت سرجیو پایان دادن به اشغال عراق توسط آمریکا در سریعترین زمان ممکن بود، امری که باعث شد تا بین او و دولت «جرج دبلیو بوش» اختلافات دائمی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به احترام بالایی که این دیپلمات بین المللی نزد عراقی ها داشت افزود که سرجیو همواره با آمریکایی ها برای عقب نشینی فوری از عراق رایزنی می کرد و از این رو خصومت جدی با اهداف پنهان آمریکا داشت و نمی خواست سازمان ملل را درگیر زیبا جلوه دادن چهره اشغالگر آمریکا کند و به همین دلیل با «پل برمر» حاکم غیر نظامی وقت آمریکا در عراق اختلافات جدی داشت.

به گفته وی، این اختلافات در حالی اتفاق می افتاد که عراق روز به روز درگیر خشونت های خطرناکتری می شد و در نتیجه آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۳ و در شرایط ابهام آلودی دفتر سرجیو در بغداد مورد هدف قرار گرفت و او به همراه ۲۰ کارمند سازمان ملل به قتل رسیدند و متعاقبا «ابومصعب الزرقاوی» عضو گروه تروریستی «القاعده» مسوولیت حمله را به عهده گرفت.

الحمامی افزوده است سرجیو تا آخرین لحظات در زیر آوار نفس می کشید و با گروه های نجات سخن می گفت اما بیرون آوردنش از زیر آوارها کار سختی بود و برای همین براثر شدت جراحاتش، جان داد.

این وزیر سابق عراقی تاکید کرد که با وجود گذشت سال ها از کشته شدن نماینده دبیرکل سازمان ملل و همکارانش در بغداد همچنان، ابهام پیرامون قتل او وجود دارد و هنوز هیچ توجیه منطقی برای وقوع حمله تروریستی به دفتر او در بغداد، اهداف تروریست ها از این اقدام و آنها که به تروریست ها اجازه این حمله را دادند، وجود ندارد.

وی فاش کرده است که یگان آمریکایی مسوول حمایت و حفاظت از ساختمان محل کار سرجیو در بغداد، درهنگام حمله، موجود نبود.

الحمامی با اشاره به فیلم آمریکایی «سرجیو» که درباره این دیپلمات بین المللی ساخته شده گفته است که عبارتی در فیلم آمده که تردیدها را در خصوص حادثه قتل این دیپلمات بین المللی بیشتر کرده و از قول یکی از بازیگران آمده است که «نمی خواهیم حقایق زیر خاک فریبکاری و نیرنگ پنهان بماند و نمی خواهیم در خصوص جنایتکاران اصلی این حادثه، پنهانکاری کنیم.»

این وزیر عراقی افزوده است که در این فیلم پرسش های حیرت آوری درباره مکان وقوع جنایت مطرح شده بدون اینکه به قاتلی اصلی اشاره کند اما بسته ای از اشارات مختلف گذاشته که دولت آمریکا را در وقوع حادثه مسئول می داند.

به نوشته الحمامی، سرجیو دیمیلو دیپلمات ارشد برزیلی سه دهه به عنوان دیپلمات بین المللی در سازمان ملل، سابقه خدمت داشت و به پنج زبان زنده از جمله عربی مسلط و در اکثر نقاط دنیا مورد احترام بود.

 آمریکا تاکنون در خصوص اتهامات وارده درباره نقش واشنگتن در قتل این دیپلمات بین المللی پاسخ نداده و ترجیح داده است فقط سکوت اختیار کند، اما همچنان قتل سرجیو یکی از مسائل ابهام آلودی است که ذهن عراقی ها را به خود مشغول کرده است.

آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع دینی عالی عراق در ۲۰۰۳ در پیام تسلیت برای «کوفی عنان» دبیرکل وقت سازمان ملل، ضمن ابراز محکومیت قتل سرجیو دیمیلو تاکید کرد که او (سرجیو) مصمم بود که سازمان ملل در کنار ملت عراق برای خروج از آن برهه سخت، بایستد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1139691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =