فاجعه عمیقی در یمن در حال وقوع است

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تمجید از اقدامت جمعیت هلال احمر ایران و نیز انتقاد از تحریم‌ها به موضوع یمن اشاره کرد و گفت که امروز ۱۶ میلیون نفر از جمعیت یمن شب را گرسنه می‌خوابند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رابرت ماردینی، در نشست مطبوعاتی مشترک با رییس جمعیت هلال احمر کشورمان که به مناسبت صدسالگی هلال احمر ایران، عصر امروز در محل ساختمان صلح برگزار شد، به موضوع تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم مناطق مختلفی را درگیر کرده است و ۲۵ کشور به طور جدی تحت تاثیر آن قرار دارند، به طوری که توان مقابله با آن را ندارند. متاسفانه حدود ۶۰ درصد از این کشورها درگیر مناقشات نیز هستند و تغییر اقلیم حل مناقشات این کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: ما باید علاوه بر کارهای معمول به دنبال افزایش تاب‌آوری جوامع محلی با تامین انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی و تولید کشاورزی با آبیاری قطره‌ای باشیم. این چالش تعیین کننده قرن ماست و اکنون مرکز تغییرات اقلیمی، ما در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، فدراسیون جمعیت‌های ملی و ۴۰ سازمان با سه  کشور بزرگ اهداکننده کمک در حال تلاش برای کاهش سرعت تغییرات اقلیمی هستند.

ماردینی افزود: این مناقشات وضع را بسیار وخیم کرده است. در مورد کنترل مشکلات تغییر اقلیم نظام بین‌الملل و ما باید هم سرعت تغییرات را کاهش دهیم و هم سازگاری را افزایش دهیم. یعنی کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری همزمان نظام بین‌المللی برای سازگاری با کمبودها و مشکلات بسیار مهم است. فراموش نکنیم که این یک موضوع فوری، مهم و اورژانسی است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سال گذشته  برنامه کنترل آسیب‌های تغییر اقلیم را برای سازمان‌های بشردوستانه تهیه و منتشر کرد.

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نقش مخاصمات و مناقشات مسلحانه در تشدید بحران خشکسالی را بسیار مهم دانست و از تهیه برنامه کنترل آسیب‌های تغییر اقلیم را برای سازمانهای بشردوستانه در سال میلادی گذشته خبر داد و توضیح داد: تغییرات اقلیمی منطقه‌های مختلفی در جهان را متاثر کرده است. همچون شاخ آفریقا و خاورمیانه. همانطورکه گفتم اکنون ۲۵ کشور بسیار تحت تاثیر آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم قرار گرفته‌اند.

ماردینی عدم کنترل بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیم را موجب تشدید بحران غذایی در کشورهای محروم جهان دانست و گفت: بحران‌های غذایی تنها در افغانستان نیست. در چاد، در حوزه ساحل و در شاخ آفریقا چندین کشور به خاطر مناقشات مسلحانه نیاز به کمک‌های غذایی دارند. اکنون کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان و در یمن فعالیت‌هایی را برای تامین غذای مردم آسیب دیده از مخاطرات دارد. ولی نه تلاش ما و نه تلاش برنامه جهانی غذا و نه دیگر سازمان های بشردوستانه کافی نیست چراکه ما علاوه بر بحران غذایی جاری در تعدادی از کشورها باید به فکر خشکسالی و دیگر اثرات نامطلوب تغییرات اقلیم باشیم.

وی سیل‌های ناشی از تغییرات اقلیم، کاهش تولیدات کشاورزی، را از موضوعات مهم دانست و افزود: ما باید با حضور خود فشار بر جمعیت های محلی را کاهش دهیم و تاب‌آوری آن‌ها را بیشتر کنیم. ما دست روی دست نگذاشته‌ایم. ما هرکاری که بتوانیم برای کنترل بحران‌های غذایی انجام می‌دهیم. اکنون بحران اوکراین هم بر این مشکلات غذایی افزوده است و بسیاری از محصولات غذایی در دنیا با مشکل عرضه مواجه شده است.

۶ دهه است که صلیب سرخ در یمن حضور دارد

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ  در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه به نظر می رسد صلیب سرخ توجه بیشتری در مقایسه با یمن به اوکراین داشته است، گفت: یکی از عمیق‌ترین فجایع در حال رخ دادن در یمن است و مشکل بحران غذایی در یمن بسیار بزرگ است. اما توجه داشته باشید که اتفاقات یمن نه از سال ۲۰۱۵ بلکه از شش دهه قبل شروع شد و ما از همان زمان در یمن حضور داریم.

وی با بیان اینکه ۱۶ میلیون نفر در یمن شب‌ها گرسنه می‌خوابند، گفت: ۲۴ میلیون از ۳۰ میلیون جمعیت  این کشور وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند. متاسفانه یمن از سال ۲۰۱۵ وارد یک لایه وسیع‌تری از مخاصمات شد. مدتی قبل در کنفرانسی ما تقاضای ما ۲.۴ میلیارد دلار کمک برای یمن را داشتیم که تنها برای اختصاص ۱.۳ آن تعهد شد و این مبلغ هم در حال حاضر هنوز تکمیل و پرداخت نشده است.

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ  تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در مخاصمات منطقه نقش مثبت و اثرگذاری ایفا کند، البته کشورهای دیگر هم اثرگذارند اما نقش ایران نقش پررنگی است که نباید آن را فراموش کنیم.

 ماردینی راه حل مشکلات جهان و نظام بین‌الملل را تلاش برای صلح دانست و بر نقش موثر ایران در کاهش مخاصمات خاورمیانه تاکید کرد: باید بر صلح سرمایه‌گذاری کرد. باید به سمت صلح حرکت کنیم. معجزه‌ای در کار نخواهد بود و توجه کنیم که همواره با کمبود منابع بیشتر و افزایش قیمت کالاها در جهان مواجه هستیم و این مشکلات به خصوص با بحران اوکراین افزایش یافته است.

در افغانستان مشکلات زیادی داریم

رابرت ماردینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات مختلف مردم افغانستان به خصوص پس از تسلط طالبان و افزایش موج مهاجران افغانستانی به ایران گفت: در افغانستان مشکلات زیادی داریم. اما ما و شرکایمان باید به خودمان افتخار کنیم که موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده‌ایم. کمیته بین‌المللی و فدراسیون جمعیت‌های ملی در خط مقدم پاسخ‌دهندگان به مشکلات بشردوستانه افغانستان بوده و هستند. همه تلاش ما این بود که افغانستان فرو نپاشد. و تلاش‌های ما نتیجه داد چراکه تا امروز این کشور دچار فروپاشی نشده است.

او از تلاش هلال احمر ایران برای واکسیناسیون مهاجران حاضر در خاک ایران قدردانی کرد و گفت:  ما در مورد مهاجرین و پناهندگان افغانستانی در سال گذشته تعامل بسیار نزدیکی با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران داشتیم. پروژه مشترکی بین ما و هلال احمر ایران برای واکسیناسیون کرونا اتباع افغانستانی در خاک ایران تعریف شد و با موفقیت به نتیجه رسید. البته بخشی از کمک‌های بشردوستانه به مهاجرین افغانستانی مبتنی بر حضور داوطلبان جمعیت‌ هلال احمر و سخاوت ایران است.

ماردینی درباره مشکل ایجاد موانع ناشی از تحریم‌های علیه تعدادی از کشورها در انجام برنامه‌های بشردوستانه نیز  گفت: متاسفانه هر روز در سطح جهان تحریم‌های بیشتری اعمال می‌شود. به خاطر مناقشات و مخاصمات در جریان در یمن، سوریه، افغانستان و اکنون در اوکراین و روسیه. کار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر کاهش آثار مخرب تحریم‌ها بر شهروندان کشورهای مورد تحریم است. ما برای رسیدن به این مطلوب مدافعه‌گری که از وظلیف نهضت جهانی صلیب سرخ است را با جدیت دانبال می‌کنیم و  در پشت صحنه نیز با افراد و طرف‌های صاحب نفوذ و موثر بر تحولات به طور مستمر مذاکره می‌کنیم. تلاش ها باعث شده در شورای امنیت سازمان ملل نگرانی‌هایی مطرح شود و قطعنامه‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر  صادر شود. به عنوان مثال در ماه اوت گذشته جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسید  که در افغانستان باید به این جمع‌بندی برسیم که همه باورکنند جامعه درحال فروپاشی به خاطر عدم دسترسی به آب و غذا است.

مدیر کل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از به نتیجه رسیدن تلاش‌های این کمیته و شرکای آن ابراز امیدواری کرد و گفت: در مسئله افغانستان اکنون طالبان برای پرداخت حقوق پزشکان و پرستاران و سایر نهادهای بهداشتی و خدماتی ضروری دچار مشکل است. مذاکراتی با طرف آمریکایی کردیم تا راهی برای پرداخت حقوق کادرهای درمانی ایجاد کند. این می‌تواند یک الگوی انسان‌دوستانه دست و پا شود و در برنامه‌های بشردوستانه دیگر هم استفاده شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1139696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =