کنترل آلودگی هوا با ورود موتور برقی و خودروهای هیبریدی به تهران / عده‌ای به بهانه تحریم در شهرداری کار نمی‌کردند

شهردار تهران گفت: در محله‌هایی که امکان دارد تاسیس پارک جدید بانوان و در محله‌هایی که امکان نیست بخشی از پارک را به مادران و کودکان اختصاص می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: امروز نیازمند الگوی منطبق بر شعارهای انقلاب اسلامی هستیم. دشمنان تلاش کردند تا انقلاب را در مقام حرف خلاصه کنند. امروز وضعیت انقلاب از هر روزی بهتر است و دشمنان در سرازیری سقوط هستند.

او افزود: دشمن می‌خواهد جنگ روانی درخصوص کارآمدی و ناکارامدی راه انداخته و امید را در دل مردم خشک کند تا در مقابل انقلاب قرار گیرند. توجه به امیدآفرینی وظیفه همه ماست. امید در جامعه باید احیا شود. آنانی که می‌کوشند در جامعه یاس‌آفرینی کنند، به دشمنان ما کمک کرده‌اند.

زاکانی عنوان کرد: امروز کشور در آستانه جراحی بزرگ اقتصادی است و کمک به دولت انقلابی امری قطعی است. مسئولان باید از نقد استقبال کنند. ایران بر دوش همه ساخته خواهد شد و همه باید در صحنه باشند. نباید رقابت بین جریانات مانع رفع مشکلات شود.

او ادامه داد: تهران ۹ میلیون به صورت ثابت و سه میلیون روزانه جمعیت دارد. مدیریت شهری شهر و شهروند در کنار هم معنا دارند و همه تلاش ما در جهت خدمت به مردم و پیشرفت شهر خواهد بود. شش ماه اول مدیریت ما دوره تثبیت و تحول مدیریتی و ساماندهی ابتدایی بود و امسال کارهای کوتاه مدت و سال بعد به کارهای بلند مدت می‌پردازیم.

زاکانی توضیح داد: ۴۸۵ پروژه در دست اقدام داریم. وظیفه ما خدمت به مردم است. چشم انداز ما تبدیل تهران به کلانشهر الگو برای جهان اسلام است. گفتمان خدمت و پیشرفت و شعارمان تهران شهر سرزندگی است. مدیریتمان هم مشارکتی است. ما در تهران بن‌بستی نداریم‌، موانع راه ما را نبسته بلکه تلاشمان را افزون کرده است.

تراکم فروشی خط قرمز ماست

زاکانی درخصوص پروانه‌های ساخت گفت: ما تراکم فروشی نمی‌کنیم و این خط قرمز ما است اما در فکر رونق ساخت و ساز هستیم. تهران بافت ناپایدار و فرسوده دارد و رونق ساخت و ساز در شهر دنبال می‌شود. متعهد به نقش آفرینی در ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی هستیم. اگر شهرداری‌های گذشته به این موضوع ورود نکردند کار خود را انجام نداده‌اند. بلندمرتبه‌سازی در شهر مجاز است. ما به دنبال نوسازی شهری هستیم. امروز مسکن به بلای جان مردم تبدیل شده است. مسکن آرزو شده است.

شهردار تهران درخصوص شلوغی تهران و ترافیک گفت: ما درخصوص تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی و مترو بحث تشدید خدمت را در دستور کار داریم. دو سوم واگن‌های مترو نیاز به بازسازی دارند و چند هزار واگن هم کم داریم.

او افزود: ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد و این فرایند می‌تواند زودتر شود به شرطی که دستگاه‌ها برخط اطلاعاتشان را در دسترس قرار دهند که در این صورت در کسری از ثانیه می‌توان پروانه صادر کرد. در خرداد این مدت به دو ماه خواهد رسید.

توسعه خطوط مترو و بازسازی واگن‌های فرسوده

او افزود: توسعه خطوط مترو و سامان خدمات شهر یکی از کلان پروژه‌های تهران است که چهره شهر را تغییر خواهد داد. بخشی از منابع ما طلبی است که از دولت داریم. گلوگاه برای انجام پروژه‌ها بحث منابع است. ۷۰۰ دستگاه واگن مترو را بازسازی خواهیم کرد. میزان برخی اقلام حیاتی مترو در انبار صفر است و شروع به پرکردن انبارها کرده‌ایم. ۶۳۰ دستگاه واگن از راه تهاتر نفت اضافه شد. قرارداد تامین ۱۷۰ هزار اتوبوس را با ایران خودرو بسته‌ایم اما این‌ها کفاف حمل و نقل تهران را نمی‌دهد. نوسازی و اضافه کردن ۹۰۰ دستگاه اتوبوس هم در دستور کار است. مجوز واردات و یا تامین داخل را هم گرفتیم و ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم به تهران اضافه خواهد شد. در قالب مشارکت با بخش خصوصی به اصلاح بخش تاکسیرانی هم ورود کرده‌ایم‌. پیشنهاد ساعت کاری شناور را داده‌ایم و در شهرداری هم سه شیفته خواهیم‌ شد.

زاکانی درباره سامانه شفافیت توضیح داد: در خرداد سامانه شفافیت راه اندازی خواهد شد.

خبر خوش برای مردم درباره پرونده رساتجارت

شهردار تهران درباره پرونده رسا تجارت عنوان کرد: شکایتی از قبل انجام و ما مجدد آن را فعال کردیم. انچه ناظر به خود ماست این است که ما بتوانیم حق و حقوق شهر را از طریق طلبی که داریم بگیریم. به زودی خبر خوشی برای مردم خواهیم داشت.

او افزود: ماده ۱۲ به شهردار اختیار می‌دهد که به تخلفات رسیدگی کند. تعدادی پرونده تخلفات از سابق مانده بود که ما آن‌ها دنبال کردیم. ما مدافع مدیرانمان هستیم و خط قرمز ما فساد درون شهرداری است. از طرفی مدیران هم باید جرئت اقدام داشته باشند.  فساد هر کجا باشد بد است اما نباید جسارت را از مدیران بگیریم.

زاکانی درباره ساختمان‌های نا ایمن توضیح داد: به شدت پیگیر رسیدگی به ساختمان‌های نا ایمن هستیم. طبقه آخر علائدین در دوره قالیباف خراب شد و بعد پیگیری شد و مجوز دو طبقه ساخت گرفتند و ما پیگیری کردیم و رای لغو شد.

بازپروری و ایجاد شغل برای معتادان

زاکانی درباره بحث کودکان کار و معتادان متجاهر عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی زیبنده شهر نیست. قرارگاه اجتماعی برای رسیدگی به موضوع معتادان متجاهر تشکیل شده است. انتقال معتادان فقط به کمپ نخواهد بود بلکه بیومتریک و هویتی از طریق عنبیه چشم شناسایی شده و برایشان شغل ایجاد خواهد شد. ما بازسازی شخصیتی و مهارت آموزی خواهیم کرد تا این‌ها به جامعه برگردند. استانداری فرمانداری تهران و ری، ناجا، سپاه و بسیج، بهزیستی، دادستانی ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان ثبت اسناد همه در قرارگاه فعالیت خواهند کرد. کارگروهی هم برای رسیدگی به موضوع کودکان کار و خانواده معتادان تشکیل خواهد شد.

او افزود: ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در تهران شناسایی شده است.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره برنامه شهرداری برای کنترل آلودگی هوا گفت:  ما در شهرداری تمهیدات جدی برای رفع مشکل آلودگی هوا داریم تا هم شهرداری و هم دستگاه‌های دیگر در مسیری باشند که ما به ازای آن ساماندهی و نوسازی حمل و نقل عمومی خواهد بود تا آلودگی‌های گازی کم شود. یک موتور کاربراتوری ۱۳ برابر موتور انژکتوری و پنج برابر یک پراید آلودگی تولید می‌کند، شهرداری در دستورکار دارد که موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری تبدیل کند و علاوه بر این موتور برقی و خودروهای هیبریدی هم وارد شهر تهران خواهند شد. به عنوان اولین تجربه ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم از شهریور وارد خیابان‌های شهر خواهیم کرد.

او افزود: در دستور کار داریم که با اصلاح اتوبوس‌های فرسوده و قرار دادن فیلتر آلودگی‌های گازی را کاهش دهیم. عمده مشکل آلودگی تهران ذرات معلق هستند. سطح آلودگی‌های گازی کاهش یافته و از مرحله خطر عبور کرده است اما مشکل خطرساز موضوع ذرات معلق است. جلساتی را با اندیشمندان دانشگاهی داشتیم و ستادی را تشکیل داده‌ایم و در این ستاد تمام موارد تحقیقات مطرح شد. راه‌های کاهش آلاینده‌ها هم بررسی شده است. بخشی از آلاینده‌ها فرای جغرافیای مرزی است و از کشورهای همسایه می‌آید که این مورد وظیفه محیط زیست است. موضوع آلودگی بحث جدی شهر ما است و رسیدگی به آن را دنبال خواهیم کرد.

بی‌عدالتی در تهران موج می‌زند

شهردار تهران عنوان کرد: در ۹۰ پروژه فاصله شمال و جنوب تهران را کم خواهیم کرد. جنوب تهران بافت فرسوده زیادی دارد و بی‌عدالتی در شهر موج می‌زند.

زاکانی عنوان کرد: اتوبان شهید شوشتری یکی از پروژه‌های ما است و پروژه دوم ادامه یادگار امام و بروجردی به سمت جاده ساوه است. پروژه دیگر اصلاح ۹۸ تقاطع هم در حال اصلاح است. پروژه مدیریت آب‌های سطحی هم در دست اقدام است. تامین آسفالت هم دیگر پروژه درحال انجام است. پروژه قطار سبک سطحی شهری هم در مرحله اخذ مجوز است.

مبارزه با فساد در شهرداری ادامه خواهد داشت

شهردار تهران درباره مبارزه با فساد در شهرداری توضیح داد: ما متولی شهر هستیم و من مسئولم که با فساد مقابله کنم. پنج هزار میلیارد امکان تاکنون به شهر بازگشته است. ما ساکت نشسته‌ایم. مدیریت قبلی هم خطا کرده و باید به شهر برگردد من مسئولم و مبارزه با فساد را دنبال می‌کنم. ما مکلف به مبارزه با فساد هستیم.

او افزود: قبل از قالیباف هم ارتباط با سپاه و قرارگاه خاتم بوده و بعد از او هم خواهد بود. قرارگاه خاتم در ۱۱۸ کشور پروژه دارد. 

زاکانی ضمن بیان اینکه هویت شهرسازی در ایران گم شده است، بیان کرد: ساخت‌سازها باید با هویت معماری درست باشد. ما باید از طریق نوسازی شهری در محلات الگوهای جدید در شهر بسازیم.

جانمایی دست‌فروشان مترو در پارک‌ها

شهردار تهران با اشاره به ساماندهی دست‌فروشان مترو عنوان کرد: برخی مناطق در پارک‌ها و در برخی دیگر داخل محلات محلی برای استقرار دست فروشان مترو درنظر گرفته شده است.

زاکانی اضافه کرد: پشت سر ما زیاد حرف می‌زنند. عینک سیاسی را باید از چشممان برداریم. در مدیریت مردم اهمیت دارند.زمانی که من شهردار شدم متوجه شدم که بسیاری از افراد به بهانه تحریم کار نمی‌کردند.

پنج پارک بانوان تاسیس خواهد شد

او اضافه کرد: توسعه سرانه فضای سبز شهری در دستور کار شهرداری قرار دارد. جا به جایی درختان ناظر به حذف فضای سبز نیست. به شدت دنبال حفظ باغات هستیم. در بحث پارک بانوان عده‌ای اشتباه برداشت کردند در واقع ما در حال تاسیس پنج پارک دیگر هستیم. ۳۳۲۳ پارک در تهران داریم و در محله‌هایی که امکان دارد تاسیس پارک جدید بانوان و در محله‌هایی که امکان نیست بخشی از پارک را به مادران و کودکان اختصاص می‌دهیم.

زاکانی در ادامه از بازسازی دکه‌های روزنامه‌فروشی در راستای بازسازی چهره شهر خبر داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1139740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =