تحصیل ۶۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد/ قوانین از حضور دانشجویان غیرایرانی در کشور حمایت نمی‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که قوانین ایران برای حضور دانشجویان خارجی در ایران و حضور دانشگاه های ایرانی در خارج حمایت‌کننده نیستند، افزود: تعداد دانشجویان خارجی در ایران کم است چون با موانع زیادی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: امروز بیش از هرزمان دیگری علم و سیاست با هم درگیر هستند. برای مثال علم هسته‌ای تاثیر قابل توجهی بر دیپلماسی سیاسی دارد. 

وی با بیان این که حفظ جایگاه اول در پژوهش هدف همه کشورهای پیشرفته جهان است، افزود: نشست‌های علما و دیپلمات‌ها از ضرورت‌های امروز جامعه به شمار می‌رود. 

طهرانچی بیان کرد: من هم در دانشگاه دولتی مشغول بوده‌ام هم در دانشگاه غیردولتی، می‌دانم که دانشگاه‌های ما توان بسیاری دارند؛ اما نمی‌توانند از این توان بهره‌برداری کنند، نظام علمی ما به مقام ۱۶ جهانی رسید اما این موقعیت مورد قدرشناسی قرار نگرفت. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در سند پژوهش گفته می‌شود که حضور خارجی‌ها باید در کشور آسان شود، تاکید کرد: ایران پس از انقلاب پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و از پارادایم حاکمی که معتقد بود باید برای بورسیه فرزندان خود را به خارج از کشور بفرستد، به اینجا رسیده است که در سطح بین‌المللی حضور داشته باشد.

وی با بیان این که قوانین ایران برای حضور دانشجویان خارجی در ایران و حضور دانشگاه های ایرانی در خارج حمایت‌کننده نیستند، افزود: تعداد دانشجویان خارجی در ایران کم است چون با موانع زیادی مواجه هستیم.

طهرانچی با اشاره به این که داشتن ۳۸ هزار دانشجوی خارجی دانشگاه دولتی و ۶۰ هزار دانشجوی خارجی دانشگاه آزاد، تعداد بسیار کمی است، گفت: بین‌المللی شدن در دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تمدن‌سازی و تلاش در جهت رسیدن به مرجعیت علمی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان اظهار کرد: نیازمند حمایت جدی برای حضور در منطقه هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا تلاش می‌کند؛ اما به حمایت وزارت امور خارجه نیاز دارد؛ چون این ابزار دیپلماسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =