ماه از زمین آب دزدیده است

تحقیقات جدید دانشمندان آمریکا نشان می‌دهد که تمام آب روی سطح ماه مال خودش نیست و بخشی از آن را از جو زمین گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه فربنکس در آلاسکا در مطالعاتی که انجام داده‌اند دریافته‌اند که بخشی از آب سطح ماه از جو زمین جدا شده است.

این موضوع، خبر خوبی برای پروژه آرتمیس ناساست که قرار است فضانوردان زن را برای مدت طولانی به ماه بفرستد و این ماموریت به شدت به منابع آب ماه متکی خواهد بود.

دانشمندان می‌گویند: از آنجا که تیم آرتمیس ناسا قصد دارد یک کمپ در قطب جنوبی ماه بسازد، یون‌های آبی که سال‌ها پیش روی زمین تشکیل شده‌اند، می‌توانند در سیستم پشتیبانی از حیات فضانوردان استفاده شوند.

محققان تخمین زده‌اند که نواحی قطبی ماه می‌تواند تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مکعب از یخبندان سطحی یا آب مایع زیرسطحی را در خود جای دهد. آنها حدس می‌زنند که این ذخایر به صورت محلی ایجاد نشده‌اند، بلکه از یون‌هایی که از جو زمین فرار کرده‌اند، پدید آمده‌اند.

آنها حدس می‌زنند زمانی که ماه در دم مغناطیس کره زمین حرکت می‌کند، یون‌های هیدروژن و اکسیژن در ماه رسوب می‌کنند. این یافته‌ها با اندازه‌گیری‌های اخیر چندین آژانس‌ فضایی – شامل ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و سازمان تحقیقات فضایی هند - تائید می‌شود.

با این حال، این تنها راهی نیست که ماه آب را از کره زمین جمع‌آوری کرده است. دانشمندان می‌گویند که بخشی از این آب توسط سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که در دوره‌ای به نام «بمباران سنگین» در حدود 3/5 میلیارد سال پیش با ماه برخورد کردند، ته‌نشین شده است.

علاوه بر این، باد خورشیدی نیز یکی از منابع آب در ماه به شمار می‌آید،‌یآید  زیرا باد خورشیدی یون‌های اکسیژن و هیدروژن را حمل می‌کند و ممکن است از ترکیب این دو، مولکول آب روی سطح ماه رسوب کرده باشد.

کد خبر: 1139754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =