ایران در خطر اخراج از مرکز بین‌المللی سزامی به علت بدهی ۵ میلیون دلاری

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه پرداخت نکردن ۵ میلیون دلاری ایران را در خطر اخراج از یک سازمان بین‌المللی (مرکز بین‌المللی سزامی) قرار داده گفت: برای رفع این مشکل نیازمند همکاری وزارت علوم با سایز وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون از ظرفیت دانشمندان ایرانی برای پیشبرد اهداف کشور در جهان استفاده نشده است. فضای دیپلماسی علم و فناوری ایران در سطح بین‌المللی شدیدا امنیتی است، باید به مدیران علمی اعتماد بیشتری باشد.

وی با اشاره به این‌ که‌ کشور در خطر اخراج از سازمان‌های بین‌المللی (مرکز بین‌المللی سزامی) است، گفت: سال‌ها زحمت کشیدیم تا در یونسکو جایزه اخلاق را به نام ابن سینا تعریف کردیم؛ اما امروز این مزیت‌ها در حال از دست رفتن است.

صالحی با تصریح بر این که پرداخت نکردن ۵ میلیون دلار سبب شده که ما در حال اخراج از یک سازمان بین‌المللی باشیم، افزود: برای رفع این مشکل نیازمند همکاری وزارت علوم با سایز وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

دانشگاه تهران ۷۰۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های جهان دارد

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در ادامه این نشست اظهار کرد: رویکرد دانشگاه‌های ایران در تعاملات بین‌المللی تفاهم‌نامه شماری است. 

وی با بیان این که دانشگاه تهران ۷۰۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های جهان دارد، افزود: ما باید از این مرحله عبور کنیم.

مقیمی خاطرنشان کرد: رهبری در زمینه تبادلات علمی می‌فرمایند «همانطور که در واردات و صادرات باید تعادل تراز داشته باشیم، در مباحث علمی هم باید اینگونه بود» در این راستا، باید واردات اندیشمندان و صادرات اندیشه‌هایمان تراز داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران با تصریح بر این که دیپلماسی علمی با دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ارتباط نزدیک دارد، یادآور شد: دیپلماسی علمی باید در خدمت امنیت پایدار کشور باشد.

وی افزود: وقتی از دیپلماسی کشور تبعیت نمی‌کنیم، با کشورهای انگلیس و آمریکا همکاری می‌کنیم که با اختلافات کم، همه تلاش‌هایمان از بین می‌رود، راهکار این است که کنسرسیومی برای هدایت دیپلماسی علمی ایجاد و همچنین منشوری برای رعایت قوانین تدوین شود.

استادان به علت بدهی به پایگاه‌های علمی نمی‌توانند با جامعه علمی ارتباط برقرار کنند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با بیان این که سوال من این است که بایدها و نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی کدام است، اظهار کرد: بایدها شامل این است که باید استانداردها را در دیپلماسی علمی بپذیریم و در این عرصه نمی‌توان نسبت به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به این که دانشگاه‌ها باید برای برای مرجعیت‌سازی برنامه‌ریزی کنند، افزود: نگاه سخاوتمندانه مالی از ضرورت‌های دیپلماسی علمی است. نکته دیگر این است که نباید نسبت به کشورهای همسایه هم توجه داشته باشیم.

زلفی گل با تصریح بر این که کاهش بروکراسی اداری یکی دیگر از ضرورت‌های دیپلماسی علمی است، گفت: توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌ها نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هر دانشگاهی مزایای خاصی دارد که باید در نظر گرفته شود. 

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: نبایدها شامل محدود کردن‌های زائد در مسائل علمی است. محدودیت‌هایی که در شان جامعه علمی نیست، باید برطرف شود.

وی افزود: حق عضویت ایران در پایگاه‌های علمی بین‌المللی چند سال است که پرداخت نشده و استادان دیگر نمی‌توانند با جامعه علمی ارتباط برقرار کنند.
زلفی گل تاکید کرد: دانشجویان بین‌الملل را نباید به عنوان کیف پول دید. توجه به این نکته ضروری است که امنیتی نگاه کردن به دیپلماسی علمی در شان دانشگاه و جامعه علنی نیست.

برگزاری کلاس در دانشگاه شهید بهشتی در راستای چگونگی خروج اساتید


سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که گام اول این است که تعریف درستی از دیپلماسی علم و فناوری ارائه شود، اظهار کرد: وقتی تعریف دقیق نباشد، نمی‌توان گفت‌وگو را به درستی پیش برد.

وی با اشاره به این که ما در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای بازگشت نخبگان انجام داده‌ایم، افزود: همیشه این سؤال برای من مطرح بود که چگونه می‌شود یک نخبه ایرانی را از استنفورد برگردانیم.

ستاری خاطرنشان کرد: در سفرهایی که همراه رئیس جمهور پیشین به نیویورک می‌رفتم با نخبگان ایرانی ساکن در آمریکا جلسات متعددی داشتم و از آن‌ها میخواستم امکانات مورد نیازشان را مطرح کنند تا در کشور مهیا شود.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: قصد داشتیم این ارتباط با نخبگان را در کشورهای دیگر هم اجرا کنیم؛ اما هیچ کدام از کشورهای کانادا، استرالیا و انگلیس به ما ویزا نمی‌دادند که بتوانیم با جوانان کشور خودمان گفت‌وگو کنیم و نخبگان را هم تهدید به قطع فاند و بورسیه می‌کردند. 

وی تاکید کرد: در حالیکه ما نمی‌توانیم با نخبگان خودمان در دنیا گفت‌وگو کنیم، شاهد هستیم که در اوج کرونا شرکتی در دانشگاه شهید بهشتی کلاس برگزار می‌کند که آموزش بدهد چگونه استادان را از کشور خارج کنند.

ستاری با بیان این که دانش‌بنیان یکی از بحث‌های مهم کشور است و در این راستا، خانه‌های فناوری ایران در جهان راه‌اندازی شده‌اند، افزود: نخستین خانه در کنیا راه‌اندازی شده است. خانه‌ای که ساختمان سابق سفارت ایران بوده است. ما از هر ساختمان وزارت خارجه در جهان استقبال می‌کنیم تا بتوانیم خانه فناوری تاسیس کنیم.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این که‌ کشور ما سالها تنها واردات‌چی بوده است، گفت: ایران هیچ وقت مهاجرپذیر نبوده است. برای مثال یک متخصص مغزواعصاب افغانستانی بوده که هر سال برای تمدید اقامت خود در صف سفارتخانه ایستاده است. ما برای تسهیل شرایط مهاجرت در ایران به نخبگان خارجی تابعیت می‌دهیم یا اقامت ۳ تا ۵ ساله. 

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان این که وظیفه ما در دستگاه دیپلماسی این است که چالش‌ها را برطرف کنیم، اظهار کرد: یکی از چالش‌های امروز جذب نخبگان است. 

وی با اشاره به این که لازم است قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور تدوین شود، افزود: دو تابعیتی مغایر با قانون اساسی است و ما به دنبال تدوین قانون برای برطرف کردن این مشکل هستیم.

عبداللهیان با تصریح بر این که نخبگان وضعیت خود را در داخل کشور و خارج مقایسه می‌کنند، گفت: دانشجویان بورسیه درصد کمی از دانشجویان ایرانی هستند و اغلب دانشجویان به صورت آزاد در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای جذب دانشجویان خارج از کشور، پردیس‌هایی در کیش تاسیس شده‌اند. اما برای یک دانشجوی اماراتی، کیش جاذبه گردشگری ندارد؛ در حالی‌که تهران به عنوان پایتخت خیلی جذابیت دارد. در جذب دانشجویان خارجی باید به این نکات توجه شود. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های برتر در کشورهای حوزه مقاومت، متقاضی زیادی دارند.  همچنین لازم است رایزنان علمی به کشورهای مختلف اعزام شوند.

عبداللهیان با اشاره به این که وزارت خارجه متعهد می‌شود فضایی فراهم کند که از اعضای هیئت علمی برای شرکت در برنامه‌های علمی بین‌المللی حمایت کند، گفت: حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی متاسفانه در سه سال گذشته پرداخت نشده به دلیل برنامه ریزی نامناسب و تحریم‌ها. چون مسیر بانکی مسدود شده بود. برای مثال حق رای ایران در سازمان ملل سلب شده بود، در تلاش هستیم آنهایی که ضروری هستند را به هر شکل ممکن پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =