جعل اسکناس و اسناد بانکی چه مجازاتی دارد؟

جعل اسکناس و اسناد بانکی به دلایل عدیده‌ای جرم است و باعث رواج بی نظمی در جامعه می‌شود از این رو در قانون مجازات اسلامی برای جعل اسکناس، مجازات تعیین شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، افرادی وجود دارند که با زیاده خواهی اقدام به جعل پول و اسکناس می‌کنند و علاوه بر اینکه افراد زیادی را فریب می‌دهند، نظم اقتصادی جامعه را نیز بهم می‌ریزند و باعث ایجاد تورم و مشکلات اقتصادی عدیده‌ای می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

مجازات جریمه شیشه دودی چیست؟

جعل اسکناس و اسناد بانکی به دلایل عدیده‌ای جرم است و باعث رواج بی نظمی در جامعه می‌شود از این رو در قانون مجازات اسلامی برای جعل اسکناس، مجازات تعیین شده است.

مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی در ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است.

طبق این ماده:  هر کس اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات‌های قبول شده از طرف بانک‌ها یا چک‌های صادره از طرف بانک‌ها و سایر اسناد تعهد آور بانکی و نیز اسناد یا اوراق بهادار یا حواله‌های صادره از خزانه را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانکی یا اقتصادی یا بر هم زدن نظام و امنیت سیاسی و اجتماعی جعل یا وارد کشور نماید یا با علم به مجعول بودن استفاده کند چنانچه مفسد و محارب شناخته نشود به حبس از پنج تا بیست سال محکوم می‌شود. 

بنابراین هم جعل اسکناس و اسناد بانکی وهم استفاده از اسکناس جعلی با علم به مجعول بودن آن جرم است و در صورتی که جعل کننده، مفسد و محارب تشخیص داده نشود، تنها به مجازات جعل اسکناس محکوم می‌شود. مجازات جعل اسناد بانکی و اسکناس هم طبق این ماده ۵ تا ۲۰ سال حبس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =