بسیاری از ایده‌های دانشجویی وارد صنعت نشده است/ آشتی صنعت و دانشگاه در رویداد «عصر امید»

دبیر کمیته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با بیان اینکه بکارگیری روش‌های جدید در علم روز دنیا هزینه‌بر است، گفت: صنعت اعتماد کافی به دانشگاه برای فعالیت‌های بیش از پیش ندارد و رویداد عصر امید مقدمه و شروعی برای ایجاد ارتباطات بین دانش و صنعت است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چهلمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، رویداد ملی گام دوم در خرداد سالجاری برگزار می‌شود. در این رویداد بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه می‌شود. رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای افزایش سطح تولید و اشتغال‌زایی‌ها در راستای تحقق شعار سال جذب کند.

شیما علایی، استادیار، دبیر کمیته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و استاد راهنما طرح تعاونی پرورش قارچ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در واقع این رویداد با توانایی و قابلیت به عرصه نمایش گذاشته شده است. البته از سوی همکاران کم توجهی به‌دلیل اغماض‌ها و عدم فعالیت مناسب بروز کرده و  برگزاری این رویداد می‌تواند موثر باشد، اما اغلب همکاران آن را جدی نگرفته و مسائل متعدد در بروز این بی‌اعتمادی تاثیر داشته است.

وی در زمینه کم و کیف پیگیری ایده برای فعالیت‌ها افزود: در استان کرمانشاه بالغ بر ۲۰ ایده، ۶ هسته پژوهشی و گروه پژوهشی فعال وجود داشته و بالای ۱۸۰ تا ۲۰۰ ایده  برای شرکت در رویداد ارائه داده است.

بسیاری از ایده‌ها وارد صنعت نشده است

علایی در پاسخ به این سوال که تاکنون ایده‌های مطرح در زمینه ارز آوری تاثیرگذار بوده است، ادامه داد: هنوز بسیاری از ایده‌ها وارد صنعت نشده است. در حالی که در گذشته برخی از ایده‌ها وارد صنعت شده و ارزآوری هم داشته است. البته باید اعتماد از سوی اعضای هیات‌ علمی در کنار حمایت‌های مالی برای ورود ایده‌ها به صنعت وجود داشته باشد، طبیعتا با تقویت حس اعتماد می‌توان ارزآوری را تقویت کرد.

دبیر کمیته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه درباره تاثیر برگزاری این رویداد در توسعه صنعت در ابعاد مختلف تاکید کرد: این اقدام توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت را به‌دنبال دارد. برای مثال در منطقه ما به‌دلیل پیگیری‌ها و در راستای رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برخی از صنایع توانایی شناسایی و ارتباطات صنعت با اساتید دانشگاه را افزایش دادند. این مقوله می‌تواند آشنایی و ارتباط را در گام نخست ایجاد کرده و  می‌توان به نقطه هدف فقط با ایجاد اعتماد و ارائه راهکارهای مناسب دستیافت.

ایده‌ها بر روی کاغذ باقی می‌ماند!

علایی درباره راهکارها برای ارتقای فعالیت‌ها و ارتباط بیش از پیش دانشگاه با صنعت تاکید کرد: در دانشگاه‌ها کمبود بودجه در زمینه بکارگیری هسته‌ها و ایده‌ها را شاهد هستیم. هرچند تاکنون صنعت به‌ دلیل عدم اعتماد برای دانشگاه هزینه نکرده و ایده‌ها در قالب ورق و کاغذ با توجه به کمبود بودجه باقی می‌ماند. عدم اعتماد صنعت و دانشگاه باعث شده تا صنعت هم به‌ دلیل عدم اعتماد فعالیتی نداشته باشد. در این شرایط دانشگاه به‌ دنبال اخذ بودجه از صنعت و صنعت هم به دنبال اختصاص بودجه از سوی دانشگاه است.

تحقق اهداف با برگزاری نمایشگاه محقق نمی‌شود

دبیر کمیته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اظهار کرد: اغلب ایده‌ها به‌ دلیل عدم حمایت‌ها بر روی صفحه کاغذ می‌ماند. برای مثال مشکل بر طرف کردن افلاتوکسین (کپک‌های آسپرژیلوس روی مواد غذایی) در صنایع غذایی کشور از اهمیت برخوردار است، چون این اقدام در صادرات و ارزآوری محصولات می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه بکارگیری روش‌های جدید در علم روز دنیا هزینه‌بر است، گفت: صنعت اعتماد کافی به دانشگاه برای فعالیت‌های بیش از پیش ندارد و رویداد عصر امید مقدمه و شروعی برای ایجاد ارتباطات بین دانش و صنعت است. هرچند با یک نمایشگاه نمی‌توان به هدف دستیافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =