فقدان راهکار فرهنگی مناسب برای مقابله با آسیب‌پذیری دانشجویان خوابگاهی/ مراکز مشاوره دانشگاه‌های شهرستان نیمه تعطیل هستند

دانشجوی دانشگاه دولتی یاسوج اعتقاد دارد که  اضطراب دانشجویان باعث می‌شود تا آنها نسبت به دیگر افراد آسیب‌پذیرتر باشند؛ اما مسئولان راهکار فرهنگی مناسبی برای مقابله با این مشکلات ندارند.

مریم طالب زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکلات و چالش های اسکان دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی اظهار کرد: حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها می‌تواند آبستن وقوع اتفاقات مثبت باشد و مسیر رشد و پیشرفت را برای آنها فراهم کند و برعکس نیز می تواند دانشجویان را درگیر آسیب‌های جدی فرهنگی و اخلاقی کند. البته تاثیر پذیری از زندگی در خوابگاه‌ها به نوع تربیت و میزان اعتقادات مذهبی افراد بستگی دارد. 

وی با بیان اینکه دانشجویان با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی فصل جدیدی از زندگی خود را  به صورت مستقل و به دور از خانواده آغاز می کنند، گفت: دانشجویان غیر بومی به ویژه در دوره تحصیلی کارشناسی به علت سن کمتر نسبت به سایر دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و زندگی بدون نظارت خانواده آنها را درگیر خلاهای عاطفی می‌کند. همچنین تجربه زندگی به صورت مستقل برای آنها در ابتدا می تواند بسیار دلپذیر باشد ولی در طولانی مدت دانشجویان به ویژه دختران را به مشکلاتی را ایجاد کند.

اضطراب دانشجویان یکی از عوامل مهم افت تحصیلی

این دانشجوی دانشگاه یاسوج با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های زندگی دانشجویی مواجهه با ترس‌ها و اضطراب‌هایی است که بخشی از آن به تجربه بلوغ و استقلال جوانان بر می‌گردد، گفت: زندگی مستقل و به دور از خانواده یکی از چالش های جدی برای دانشجویان است که این موضوع می‌تواند منبع عظیمی از ایجاد استرس و اضطراب باشد. بنابراین این موضوع علاوه بر تاثیر گذاری بر میزان مطالعه و رشد تحصیلی، آنها را درگیر مشکلات روحی و روانی نیز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اضطراب دانشجویان باعث می‌شود تا آنها نسبت به دیگر افراد و جوانان آسیب پذیرتر باشند، گفت: مسئولان خوابگاهی و دانشگاهی به خوبی آگاه هستند که انحرافات اخلاقی یا بیماری های روحی مانند افسردگی دانشجویان ساکن خوابگاه را تهدید می کند؛ اما تقریبا هیچ اقدام فرهنگی مناسبی برای جلوگیری از این آسیب‌ها وجود ندارد. البته مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که شاید کارآمدی لازم را نداشته باشند. همچنین این مراکز در دانشگاه‌های استان‌ها فعالیت بسیار ناچیزی یا در حد پر کردن رزومه دارند یا به صورت نیمه تعطیل هستند.

انتخاب دانشگاه غیربومی برای دختران اشتباه است

طالب زاده خوابگاه های دانشجویی را در واقع خانه دوم دانشجویان دانست، گفت: این موضوع اهمیت خوابگاه های دانشجویی را ثابت می کند. موضوعی که متاسفانه برخی از مسئولان دانشگاه ها فراموش کردند و خوابگاه را تنها محلی برای خواب یا تهیه غذای دانشجویان قلمداد می کنند. 

این دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه یاسوج با انتقاد از موافقت نکردن برخی از دانشگاه ها با درخواست انتقالی یا مهمان دانشجویان به محل سکونت خود تصریح کرد: در حال حاضر این مشکل نسبت به چند سال قبل کمتر شده است؛ اما باز هم شاهد هستیم که این معضل به صورت کامل برطرف نشده است. در نتیجه دانشجویان مجبور هستند یا ساکن خوابگاه شوند یا در خانه مجردی زندگی کنند که این موضوع خود آغاز چالش های جدید برای آنها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =