چین نفت ایران را کمتر خرید؟

چین در ماه آوریل نزدیک به ۶۵۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است که اندکی کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز، در ماه مارس است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل از رقم بالای اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ به علت کاهش تقاضا از سوی پالایشگاه های مستقل پس از محدودیت‌های کرونایی در این کشور که تقاضا برای سوخت را کم کرد، کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید

راه‌های کاهش زمان خرید مسکن به توصیه یک کارشناس

با وجود این کاهش، ایران همچنان ۷ درصد واردات نفت بزرگ ترین واردکننده نفت خام جهان را تامین می کند. برآوردهای اولیه «Vortexa Analytics» نشان داد، چین در ماه آوریل نزدیک به ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران نفت وارد کرده است که اندکی کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز تخلیه شده در ماه مارس است.

«کپلر»، یک شرکت تحلیل آمار دیگر که آمار صادرات نفت ایران در ماه آوریل را دنبال می کرد، رقم ۵۷۵ هزار بشکه در روز را اعلام کرده است. این رقم از متوسط ۸۴۰ هزار بشکه سه ماهه نخست ۲۰۲۲ کمتر است. هرچند این آژانس انتظار دارد آمار ماه آوریل در هفته های آتی افزایش یابد.

پالایشگاه های مستقل چین که «تی پات» نامیده می شوند و بیشتر در استان شرقی «شاندانگ» واقع شده اند، مشتری نفت ایران هستند. آنها مشتریان اصلی محموله های نفت شناور ایران بر روی آب از طریق خرید لحظه ای هستند. نفت خام ایران در نفتکش هایی در آب های آسیا، گزینه جذابی است زیرا می تواند به سرعت ارسال و تحویل شود.

به گفته تاجران، این پالایشگاه ها از ماه فوریه، واردات نفت خام را کاهش داده اند و به علت افزایش قیمت ها، کم شدن سهمیه واردات، محدودیت های کرونایی، با نیمی از ظرفیت خود در ماه آوریل فعالیت می کنند.

اما لی، تجلیلگر ورتکسا مدعی است: «بشکه های نفت ایران از ماه فوریه پس از کاهش توان عملیاتی پالایشگاه های مستقل، برای یافتن خریدار، با مشکل روبرو هستند.»

لی افزد: حداقل ۶ محموله نفت ایران که در مجموع به ۸ میلیون بشکه می رسد، نتوانسته در بنادر چین تخلیه شوند و بیش از ۳ ماه است که در بنادر «شاندونگ» و «ژجیانگ»  بر روی آب شناور هستند.

گفته می شود عامل دیگر این کاهش، ادامه واردات نفت ارزان روسیه از سوی چین است. نفت روسیه پس از کاهش تقاضا از سوی کشورهای اروپایی از ترس مواجه شدن با تحریم، به سوی چین روانه شده است.

آمارهای موسسه ریفینیتیو ایکون نشان می‌دهد، واردات نفت چین از روسیه در ماه آوریل ۱۶ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته و به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان از اواخر ماه دسامبر به شمار می رود.

پالایشگاه های چینی محموله های اورال روسیه را ۶ تا ۷ دلار ارزان تر از نفت برنت دریافت کردند، درحالی که نفت ایران ۵ دلار ارزان تر از نفت برنت است. گمرک چین برای نخستین بار به صورت رسمی میزان واردات ایران را منتشر کرده و از واردات روزانه ۲۶۰ هزار تن (۱.۹ میلیون بشکه)  در هر کدام از ماه های دسامبر و ژانویه خبر داده است.

بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود، واردات نفت خام چین از ایران در سال ۲۰۲۱ به بالاترین رقم  از سال ۲۰۱۸ رسیده است. آمار شرکت کپلر، شرکت رهیابی محموله های نفتی، نشان داده بود، پالایشگاه های چینی ۳۲۴ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا در سال۲۰۲۱ خریدند که حدود ۵۳ درصد از سال پیش از آن بیشتر است.

منبع: فارس

کد خبر: 1139822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =