احتمال از سرگیری تنش یونان با ترکیه

نخست وزیر یونان با اشاره به افزایش تنش با ترکیه همسایه خود گفت، ممکن است این تنش‌ها روزهای آتی از سرگرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، نخست وزیر یونان روز دوشنبه گفت که یونان نمی‌تواند تعهدات خود را در قبال عضویت در ناتو در بحبوحه اختلافات ژئوپلیتیکی جاری با ترکیه انکار کند.

به نوشته روزنامه «حریت»،«کیریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت، برای یونان غیرقابل تصور است که نسبت به آینده و تعهدات خود بی‌تفاوت باشد.

به نوشته این روزنامه، میتسوتاکیس با اشاره به افزایش تنش‌ها در دریای اژه در روزهای گذشته به دلیل نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های دو طرف گفت، ۱۰ روز پیش تنش بزرگی وجود داشت و سپس متوقف شد، اما ممکن است روزهای آتی از سرگرفته شود.

ترکیه و یونان مدت‌هاست که بر سر آب‌های سرزمینی در دریای اژه و مدیترانه باهم اختلاف دارند. چهارشنبه گذشته یونان، ترکیه را به تنش زایی در دریای اژه و نقض حریم هوایی خود با جنگنده متهم کرد.

«آلکساندروس پاپایوآنو» سخنگوی وزارت خارجه یونان نیز به خبرنگاران گفت که آتن چهارشنبه گذشته ۴۲ پرواز غیرقانونی را ثبت کرده است. این مقام یونانی گفت که اعداد روز چهارشنبه حد نصاب قبلی ۲۳ پرواز یک روزه در سال ۲۰۲۰ را شکست. پاپایوآنو گفت که آتن سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ناتو را در مورد آنچه که نقض حاکمیت یونان است، مطلع کرده است.

 معاون وزارت امور خارجه آمریکا نیز در روزهای گذشته نقض حریم هوایی یونان از سوی جنگنده‌های ترکیه را محکوم کرد و آن را «تحریک آمیز» خواند. «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که که ایالات متحده از چنین تخلفاتی حمایت نمی‌کند.

روزنامه «جمهوریت» نیز گزارش داد که آنکارا به ناتو ۳۰ مورد نقض حریم هوایی ترکیه را از سوی یونان  در سه شنبه و چهارشنبه گذشته گزارش کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1139850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =