اعتراض دانشگاه‌ها به طرح «ارتقای ۱۰ دانشگاه و پژوهشگاه به تراز بین‌المللی» / احتمال بازنگری یا لغو طرح وجود دارد

طرح ارتقای ۱۰ دانشگاه و پژوهشگاه به تراز بین‌المللی که وزارت علوم از پنج سال پیش اجرا کرده، هم اکنون با اعتراض دانشگاه‌ها روبرو شده و احتمال بازنگری یا لغو آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علم فراتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی است؛ چرا که علم به دنبال گسترش آگاهی و خدمت به بشریت می‌رود. از این رو، محدود ماندن مراکز علمی و نداشتن ارتباطات بین‌المللی برخلاف حقیقت علم بوده و لازم است کشورها برنامه‌ریزی‌هایی کلان برای افزایش ارتباطات خارجی مراکز علمی خود مانند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشند. 

از آنجایی که حرکت مراکز علمی یک کشور به سمت بین‌المللی شدن و به دست آوردن جایگاه در بین دانشگاه‌های جهان، نیازمند برنامه‌ریزی درون دانشگاهی و حمایت قانونی است، هماهنگی نهادهای مختلف کشور برای برقراری ارتباطات بین‌المللی ضروری خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای بین‌المللی شدن مراکز علمی، کمک به دور زدن محدودیت‌های بین‌المللی سیاسی است. برای مثال کشوری مانند ایران که بارها مورد تحریم قرار گرفته است، می‌تواند از مزایای ارتباطات بین‌دانشگاهی بهره‌برداری زیادی داشته باشد. چون بر اساس قوانین بین‌المللی، تحریم کشورها در زمینه علم و دارو مجاز نیست. به همین دلیل، یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده از نهادهای علمی است.  

طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی در همین راستا از سوی معاون اول رئیس جمهور وقت در  اردیبهشت ماه سال ۹۶ مطرح شد. این طرح که هم‌اکنون پنج سال از اجرای آن در وزارت علوم می‌گذرد، با چالش‌هایی مواجه شده است. اخیرا عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی از انتظار دانشگاه‌ها برای تعیین تکلیف این طرح از سوی وزارتخانه خبر داد.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش مسکوت ماندن طرح وزارت علوم با بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی به بررسی این طرح و انتقادات وارد شده به آن پرداخته است و سپس پیگیر جزئیات این طرح از وزیر علوم شد. محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره برنامه وزارتخانه در مورد چگونگی ادامه طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی توضیح داد: وزارت علوم جدید نگاه متفاوتی به بین‌المللی شدن دارد.

وی همچنین تصریح کرد برخی دانشگاه‌ها معترض شدند که این ۵ دانشگاه بر چه اساسی انتخاب شده‌اند؟ و این نحوه انتخاب را نیازمند بازنگری دانسته‌اند.

ابهامات صرف بودجه ۴۰۰ میلیاردی وزارت علوم برای طرح ارتقای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به تراز بین‌المللی

یکی دیگر از انتقادات وارد شده به طرح ارتقای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به تراز بین‌المللی این است که جزئیات صرف بودجه اختصاص داده شده به این طرح نامشخص است.  بر اساس قانون بودجه سال‌های ۹۶ تا ۹۸، مقرر شده بود که ۴۰۰ میلیارد تومان به این طرح تعلق گیرد. وزارت علوم همچنین درخواستی برای  تخصیص یک درصد اعتبارات هزینه‌ای و ۳ الی ۵ درصد درآمد اختصاصی مراکز منتخب برای حمایت از پروژه مطرح کرده بود.

با وجود این که وزارت علوم افرادی را به عنوان اعضای کمیته هدایت و نظارت پروژه و دانشگاه‌ها هم اقدام به انتصاب افرادی به عنوان مدیر طرح ارتقا کرده‌اند؛ اما همچنان ابهاماتی در زمینه نحوه مصرف بودجه این طرح مطرح است. به همین دلیل،  مسئولان وزارتخانه باید به این سوال پاسخ دهند که بودجه اختصاص داده شده به طرح ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی، چطور هزینه می‌شود؟

به گزارش ایسکانیوز، طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی است که در اردیبهشت ماه سال ۹۶ از سوی معاون اول رئیس جمهور وقت مطرح شد و در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت. طرحی که یکسال پس از تدوین آن (یعنی در سال ۹۷) برگزاری بیش از ۹۰ جلسه کارگروه و ۳۰ جلسه کمیته هدایت و نظارت پروژه را به نام خود ثبت کرد؛ اما دستاوردهای این طرح به تدریج کم و کمتر شدند و در سال‌های اخیر دیگر خبری از گزارش‌های رسمی وزارتخانه در مورد جلسات و بررسی شاخص‌ها نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =