رویکرد اعضای هیئت علمی باید مبتنی بر فناوری باشد/ خودکفایی در تولید بذرهای هیبریدی به کمک پژوهشگران دانشگاه آزاد

عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: برای ارتقای روند آموزش در دانشگاه باید بتوان با تغییر رویکرد در عملکرد اعضای هیات علمی وارد عمل شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مریم گل آبادی، عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نگین بذر دانش از شرکت کنندگان در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است.

پروژه تحقیقاتی بذر هیبریدی از سال ۱۳۸۹ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با هدف تولید بذر خیار آغاز و سال ۹۵ نخستین محصول خیار تولید و وارد بازار شد و تولیدات بذر فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان گلخانه‌ای و محصولات ملون جزو تولیدات در این پروژه است. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نگین بذر دانش درباره تولید بذرهای هیبریدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیش از ۱۰ سال از تولید بذر صیفی‌جات می‌گذرد و تاکنون به مرحله تولید تجاری دستیافتیم.

وی با بیان اینکه تجاری‌سازی انجام شده و به عنوان شرکت پیش‌رو و اولین شرکت با تولید بذر هیبریدی وارد بازار شده‌ است، افزود: این صنعت برای تولید انبوه و تجاری‌سازی وارد عمل شد و تاکنون تولیدات محصولات همچون خیار، گوجه فرنگی، انواع هندوانه، ملون، پیاز و ... انجام می‌شود و طرح‌های مرتبط با موضوعات کاری در جنبه‌های مختلف قابلیت فعالیت در رویداد ملی گام دوم را دارد.

گل آبادی درباره قابلیت‌های بهره‌برداری از تولیدات در عرصه کشاورزی ادامه داد: تولید انبوه و صنعتی در حجم فراوان تولید شده و برخی از محصولات به مرحله تولیدات صنعتی رسیده است و باید دانشجویان را برای توسعه آموزش از محیط آموزشی صرف خارج کرد و محیط کار با قابلیت‌هایی متعدد را شاهد هستیم، چون مطالب تئوری آموزشی در کلاس‌ها قابل استفاده نیست.

باید بتوان علوم پایه را کاربردی کرد

وی ادامه داد: وقتی دانشجو در علوم اقتصاد، صنعت و... نیاز مصرف کننده را درک کند با ذهن ایده‌پرداز می‌توان علم پایه را به علم کاربردی تبدیل کرد. همین مقوله می‌تواند  اقدامات مناسب را برای فرد به دنبال داشته باشد. باید از علم آموزشی در دانشگاه به کسب مهارت و علوم کاربردی در سطح جامعه دستیافت.

ارتقای روند آموزش در دانشگاه چگونه اتفاق می‌افتد؟

وی درباره چرایی عدم کارآمدی علوم دانشگاهی ادامه داد: سیاست‌های کلی در دانشگاه طراحی و به اساتید منعکس شده و همین مقوله باعث شده تا این رویکرد به سوی دانشجویان سوق پیدا کنند. برای مثال تا زمانی که در دانشگاه فقط از استاد چاپ مقاله خواسته شود، بی‌شک روند پرورش دانشجو بدون تغییر است. در دو-سه سال اخیر در بحث فناوری و پژوهش توجه شده و امتیازات و توجه به پژوهش‌های کاربردی موثر است و همین رویکرد باعث شده تا هیات علمی‌ها با توجه به اقدامات بتوانند تمرکز کنند.

به گفته وی برای ارتقای روند آموزش در دانشگاه باید بتوان با تمرکز بر روی هیات علمی دانشگاه همین رویکرد را به دانشجو منتقل کرد. دانشجو با مشاهده فعالیت کاربردی هیات علمی و اقدامات فناورانه می‌آموزد و باید در سیاست‌های کلی دانشگاه و انتقال آن به اساتید  اقدامات مناسب انجام داد، طبیعتا همین رویکرد به دانشجویان منتقل می‌شود.

ارزآوری غیرمستقیم درحوزه تولید بذرها

گل‌آبادی درباره ورود این محصولات به بازارهای بین‌المللی گفت: البته بازار تولیدات بذر به‌شکل غیرمستقیم در حال ارزآوری است و باید بتوان در زمینه ارتقا تسهیلات و خدمات اقدام کرد. البته انتظار می‌رود تا توجهات در این بخش افزایش یافته و از فعالیت‌ها فناورانه از طریق حمایت‌های مادی و معنوی هیات علمی اقدامات مناسب در زمینه توسعه کارآمدی نیروها اقدام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139921

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =