لزوم توجه به فقرزدایی در کنار حمایت معیشتی/ کمک های نقدی دائمی نباشد

یک اقتصاددان گفت: کوپن و سهمیه نباید همیشگی باشد. عده‌ای همیشه نیاز به حمایت معیشتی دارند. باید به این فکر کنیم که توان‌افزایی افراد فقیر هم در کنار طرح‌های این چنینی صورت گیرد و حمایت نقدی به مرور قطع شود.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص سیاست‌های دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: به نظرم الان زمان مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ نبود. اشتباه اول برقراری تخصیص این ارز بود و حالا به جای اینکه شیوه پرداخت را عوض کنیم به دنبال حذف آن هستیم. وقتی از این ارز سوءاستفاده شده، می‌توان کاری کرد که با نظارت بیشتر، این پول به افرادی اختصاص یابد که نهاده‌های اساسی را وارد کنند.

بیشتر بخوانید

اثرات تورمی اصلاح ارز ۴۲۰۰ به شیوه تازه

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد می گوید راهکار دولت باعث کاهش صف ارز ۴۲۰۰ می‌شود. یعنی افرادی که در صف دریافت این ارز بودند افراد سوءاستفاده گر بودند. اما کسی پیگیر نبوده که این سوءاستفاده‌ها چطور انجام شده و به مردم بگوید که چه افرادی و در چه حجمی سوءاستفاده کرده‌اند. در حقیقت باید ابتدا نظارت را تقویت می‌کردند. ادامه ارز ۴۲۰۰ درست مثل یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی اشتباه بود. هیچ حمایتی نباید دائمی باشد. مهم این است که بتوان اثرات رفاهی یک طرح را تضمین کرد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه، در شرایط فعلی باید نظارت قوی روی قیمت‌ها صورت گیرد، گفت: باید نظارتی باشد تا افزایش بی منطق قیمت‌ها را شاهد نباشیم. ارزش برخی کمک‌های حمایتی به مرور کم می‌شود و اگر قرار باشد ادامه دار شود مدام بالاتر می‌رود. کارت الکترونیک هم باید موقتی باشد. در واقع کوپن و سهمیه نباید همیشگی باشد. عده‌ای همیشه نیاز به حمایت معیشتی دارند. باید به این فکر کنیم که توان‌افزایی افراد فقیر هم در کنار طرح‌های این چنینی صورت گیرد و حمایت نقدی به مرور قطع شود. البته من این نکته را در صحبت‌های رئیس‌جمهور ندیدم.

بغزیان گفت: نمی‌توان خیلی روی ایجاد رفاه و اشتغال این طرح‌های حمایتی حساب کرد. در بسیاری از کشورها این طرح‌ها به مرور به رفاه اقشار کم درآمد کمک می‌کند. سیاست‌های فقرزدایی و کاهش فقر را باید در این سیاست‌ها در نظر گرفت که من در برنامه فعلی چنین چیزی نمی‌بینم.

کد خبر: 1139937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =