هدف رویداد «عصر امید» ایجاد دانشگاه حل مساله و کارآفرین است

عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی قراردادهای متعدد بین صنعت و دانشگاه منعقد می‌شود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات متعدد برای ورود دانشگاه آزاد اسلامی به نسل سوم، چهارم و ایجاد دانشگاه‌های حل مساله و کارآفرین انجام داده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اردیبهشت سالجاری دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ ساله می‌شود، به همین مناسبت قرار است دانشگاه از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ رویدادی در قالب « گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی» در مصلی امام خمینی(ره) برگزار کند. در این رویداد، برنامه ‌های مولود انقلاب اسلامی در چله دوم ارائه می‌شود. علاوه بر آن،  قرار است دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه معرفی و به نیاز مردم پرداخته شود. ارائه برنامه تحول و تعالی، اسناد آمایش استان‌ها، تحولات و مسیر آینده دانشگاه از جمله دیگر برنامه‌های این رویداد به شمار می‌رود.

۱۰هزار نفر ار دانشگاهیان، فناوران و تولید کنندگان قرار است در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کنند. شعار این رویداد بزرگ، «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ، هزار شرکت فناور و خلاق» است. مرتضی کهراریان، عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از گروه کشاورزی واحد کرمانشاه و عضو هیات مدیره انجمن حشره‌شناسی استان کرمانشاه درباره طرح پژوهشی شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه بررسی مشکلات آفات و بیماری‌های زراعی و باغی منطقه، استان و کشور در این رویداد شرکت می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با این عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از گروه کشاورزی واحد کرمانشاه است.

  در زمینه کم و کیف پیگیری ایده برای فعالیت در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی توضیح دهید؟

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی بعد از گذشته ۴ دهه با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و صدور بیانیه از سوی ایشان به تبیین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب پرداخته و توصیه‌هایی برای پژوهشگران در حوزه‌های مختلف برای ساختن ایران اسلامی ارائه کرده است. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات متعدد برای ورود دانشگاه آزاد اسلامی به نسل سوم، چهارم و ایجاد دانشگاه‌های حل مساله و کارآفرین بود. این دانشگاه صرفا پژوهش محور نیست، بلکه در رویداد گام دوم نمایشگاه‌های  مختلف را برای ارائه به زمینه‌های مختلف استارتاپ‌ها، ایده‌ها، زیرساخت‌های پژوهشی و شرکت‌های خلاق ایجاد کرده و هدف جذب اسپانسر است.

شرکت‌های علاقمند در زمینه‌های کاری و قراردادهای متعدد برای ارتباط با صنعت، کشاورزی و تجارت با دانشگاه ایجاد شده است. در ارتباط با تولید و شعارهای سال باید بتوان تولید مناسب داشت و عوامل تولید از جمله نیروی انسانی، امکانات، منابع، اعمال مدیریت مناسب و بکارگیری تجهیزات و فناوری از اهمیت برخوردار است. گام دوم انقلاب در قالب ۷ سرفصل از جمله علم و پژوهش اقتصاد عدالت، عزت ملی  و ... را شاهد هستیم. برای دستیابی به اقتصاد مناسب، خودکفایی و افراد متخصص احساس عزت نفس کرده و عوامل تولید را بکار گرفت. هدف دانشگاه در گام دوم مشخص است و باید از عوامل تولید استفاده کرد و دانشگاه به عنوان حلقه واسط عمل و دانشجویان هم به صنعت و کشاورزی معرفی کرده و دانشجو برای صنعت و کشاورزی تربیت کرده و نیروهای خلاق بکار بگیرد.

  اقدامات انجام شده مشابه خارجی هم داشته است؟

بی‌شک اقدامات متعدد در این زمینه انجام شده است. در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم سالانه نمایشگاه‌های متعدد برگزار و توانایی‌های متعدد به نمایش گذاشته شده است. در کشورهای اروپایی به‌ویژه اسکاندیناوی، دانمارک و  فنلاند در ۴۰ سال گذشته از لحاظ اقتصادی و صنعتی توانایی چندان نداشته و بر اساس اقدامات متعدد انجام داد و برنامه‌های موفقی انجام شده است.

  با توجه به اقدامات انجام شده مقدار ارزآوری برای کشور در زمینه فعالیت‌ها را توضیح دهید؟

بی‌شک کشور ما در زمینه عوامل تولید فناوری علم و مدیریت ظرفیت مناسب داشته و اگر عوامل را کنار هم قرار دهیم در گام دوم انقلاب درباره  بکارگیری نیروهای جوان و تحصیل کرده و فناوری تاکید شده  و با این اقدامات ارزآوری سودمند است. شرکت‌های دانش بنیان مختلف در زمینه کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال در غرب کشور از لحاظ  پرورش زنبور عسل، گیاهان دارویی مختلف و ظرفیت‌های مختلف کشاورزی از ظرفیت بالا برخوردار و در صنعت منابع فراوان در قالب قیر، نفت و ... داشته و می‌توان با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، خلاق بجای خام فروشی منابع را به توانایی‌ها و ثروت تبدیل کرد و همین مقوله ارزآوری مناسب به‌دنبال دارد.  

عدم برقراری ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه  

 این مقوله چقدر در تولید مورد استفاده قرار گرفته است؟

 تاکنون ارتباط مناسبی بین صنعت، کشاورزی و دانشگاه  و مراکز تحقیقاتی ایجاد نشده و در بسیاری از نقاط به شکل موازی اقدامات انجام شده که اغلب فردی بوده است. در بیانیه گام دوم انقلاب با وجود اینکه از لحاظ جهش مناسب داشتیم، اما هنوز در مراحل اولیه کار هستیم.

توجه به تولیدات داخلی عزت نفس به‌دنبال دارد

   انگیزه شما برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد چیست؟

در سال‌های گذشته خروج نیروهای متخصص از کشور را داشتیم. هرچند در سال‌های اخیر میزان مهاجرت نیروهای تحصیل کرده کاهش یافته یا شاهد بازگشت نخبگان بودیم. اگر بتوانیم گام دوم را به شکل مناسب برداشت و بستر مناسب ایجاد کرد تا نیروی انسانی، متخصصان، پژوهشگران، اساتید، تجار، تولید کنندگان و مصرف کنندگان احساس رضایت و عزت نفس کرده و بدانند محصول تولیدی از دیگر محصولات مشابه خارجی مناسب‌تر هستند. همچنین از لحاظ علمی و پژوهشی به استقلال و از لحاظ ثروت به‌عدالت دستیافت.

 برگزاری این گونه رویدادها در حوزه توسعه فعالیت‌های پژوهشگران و ارتباط با صنعت به چه میزان می‌تواند موثر باشد.

فارغ از هر گونه شعار در صورت ایجاد بستر مناسب بنده به عنوان پژوهشگر به تخصص و مهارت دانشجویان، جوانان، اساتید  و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان امید داشته و می‌توان در حوزه توسعه صنعت حرف نخست را در منطقه داشت.

استفاده از صنایع با تقویت خودباوری در بین مسئولان

  درباره توسعه فعالیت‌ها برای ارتقای اقدامات از سوی دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی دارید؟

باید با اتکا به نیروهای متخصص و کارآفرین احترام گذاشت و امکانات ایجاد کرد و به خواسته‌ها جامع عمل پوشاند. در گام بعدی باید افراد پژوهشگر، خلاق، متفکر و کارآفرین را در زمینه‌های مختلف بستر مناسب برای این افراد ایجاد کرد. باید توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف را ایجاد کرد تا بتوان متخصصان، افراد شاخص را شناسایی، عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی و بسترها، آزمایشگاه‌ها و ... تعداد قابل توجهی از دانشجویان جامعه باید شناسایی شده و جامعه بدانند که خانواده دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه منسجم توانا و منعطف در برابر تغییرات داشت و بتوان به این تربیت اعتماد شرکت‌های مختلف را جذب کرد. این چتر حمایتی با ایجاد نمایشگاه‌های متعدد اختصاص غرفه‌ها با هزینه‌های اندک و مشارکت در عقد قراردادها، بازاریابی و بازرگانی را مورد توجه داشت. باید به مسئولان خودباوری داد تا بتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =