اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی ارزشمند است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: اجرای درست برنامه‌های دولت در اصلاح چگونگی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی بزرگ و ارزشمند در جهت اصلاح اقتصادی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «یحیی آل اسحاق» در خصوص صحبت‌های زنده تلویزیونی آیت الله «سید ابراهیم رییسی» با مردم، اظهار داشت: مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی با حذف تخصیص ارز ترجیحی به واردکننده، دولت باید برای یارانه کالابرگ الکترونیکی بدهد تا مردم بتوانند کالا بخرند، زیرا پرداخت وجه نقد نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

وی افزود: در صورتی که وجه نقد به صورت یارانه به مردم پرداخت شود اما کالا در بازار نباشد، به این معناست که به تقاضا اضافه شده است اما عرضه به میزان کافی نیست و همین روند موجب افزایش تورم می شود، زیرا حجم نقدینگی را افزایش داده ایم.

بیشتر بخوانید:

کاهش نرخ رسمی ۳۰ ارز

آل اسحاق با تاکید بر اینکه شیوه پرداخت یارانه به مردم بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اگر این شیوه در مقابل کالا به دست مردم برسد بهترین راه حل ممکن است، اما اگر کالا به دست مردم نرسد مشکلات فراوانی به وجود می آورد؛ در این راستا رییس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد که به دلیل فضای ایجاد شده، به مدت ۲ ماه به صورت موقت نفری ۴۰۰ هزار تومان تا دهک سوم و نفری ۳۰۰ هزار تومان تا دهک نهم پرداخت خواهد شد تا افراد دغدغه ای برای گرانی نداشته باشند.

وی ادامه‌داد: رییس جمهور همچنین اعلام کرد بعد از گذشت ۲ ماه با فراهم شدن زیرساخت های لازم، سیستم کالا برگ الکترونیک آغاز به کار می‌کند که مردم بتوانند به جای پول از آن برای خرید نیاز خود استفاده کنند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در صورتی که برنامه های اعلامی به درستی اجرایی شود، به این معنا که کالا موجود باشد و توزیع و عرضه با قیمت‌های مصوب به موقع انجام شود، موفقیت قطعی است و اقدامی بسیار بزرگ و ارزشمند در اصلاح اقتصادی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: همه نگرانی های موجود در این است که در ۲دو ماه پیش رو سیستم کالابرگ از نظر تامین کالا، توزیع، قیمت، نظارت به درستی عملیاتی شود که کار بزرگی محسوب می شود و آیت‌الله رییسی در این زمینه اعلام کرد که کالا به میزان کافی در کشور وجود دارد و در باقی موارد نیز با حضور مجریان این بخش انضباط برقرار می شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان انیکه در صورت وقوع تخلفات از سوی سوء استفاده‌گران و اخلالگران باید برخوردی جدی انجام شود زیرا همه زحمات به سادگی از بین می رود، تاکید کرد: بقای ذی نفعان بازدارنده در گرو بازار آشفته است اما اگر مدیریت درستی در این زمینه با برنامه قاطع انجام شود، شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود.

وی با اشاره به موضوع یارانه آرد و نان، اظهار داشت: این موضوع از زمان آغاز انقلاب یکی از مشکلات محسوب می شد که این محصول به طور رایگان به دست نانوا می رسید اما به دلیل مصارف مختلف از جمله مصارف عمومی، شیرینی پزی و خوراک دامداری، سوء استفاده گران بخشی از آن را به دست مردم می‌رساندند و بخشی دیگر را در بازار آزاد می فروختند و زمینه اخلال وجود داشت.

آل اسحاق با اشاره به برنامه های دولت در این زمینه، تاکید کرد: مقرر است به هر نانوا به میزان فروش نان به مردم، یارانه آرد پرداخت شود که با آمار کارتخوان‌ها قابل نظارت است و عملیاتی شدن آن موجب کاهش قاچاق شده و اقدام بسیار بزرگی محسوب می شود.

وی تصریح‌کرد: مجموعه این برنامه به این معنا که نقاط ابهام رفع، برخورد جدی با اخلالگران انجام و نرم افزار کالارسانی عملیاتی شود، به عنوان یادگاری در اقتصاد کشور باقی خواهد ماند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاکید کرد: در زمینه اصلاح یارانه ها دولت تا ۸۰ درصد راه را طی کرده است و با عزم و اراده ای که دارد و پذیرش ریسک، می تواند باقی مسیر را به خوبی به پایان برسانند که این مهم نیاز به همراهی مردم و همکاری همه جریانات سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه یارانه ها و اصلاحات اقتصادی یک موضوع ملی است، خاطرنشان‌کرد: گروه های سیاسی مختلف نباید در این بخش از نقاط ابهام یا ضعف این طرح بهره برداری کنند، بلکه باید کمک کنیم به سرانجام برسد زیرا نفع کشور در آن برنامه قرار دارد.

آل اسحاق با بیان اینکه دولت نمی خواهد آسیبی به مردم برسد، گفت: اجرای این برنامه با همراهی کل کشور در بخش های مختلف می تواند یکی از بزرگترین نقاط ضعف اقتصاد را حل کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1140003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =