اخبار یک هفته زیر سلطه کالاهای اساسی/ جزئیات گرانی ۴ قلم کالای اساسی

اقتصاد در هفته گذشته با اتفاق‌های مختلفی روبرو بود؛ از واریز یارانه جدید تا گرانی ماکارونی و کمبود روغن در بازار.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، از اتفاق‌های مهم هفته گذشته، آغاز اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ بود.

بیشتر بخوانید

جزئیات تازه از گرانی ۳۰ تا ۵۰ درصدی غلات، نان و روغن

طبق آنچه رئیس‌ دولت گفته است، قرار است توزیع یارانه‌ها عادلانه شود. رئیسی شامگاه دوشنبه در پنجمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم چالش جدی پیش‌روی دولت را موضوع تخصیص ناعادلانه یارانه کالاهای اساسی از طریق توزیع ارز ترجیحی معرفی کرد و گفت: از همان نخستین روزهای آغاز فعالیت دولت، تقریبا همه اقتصاددانان و صاحب‌نظران به ما هشدار می‌دادند که باید برای این موضوع به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور چاره‌اندیشی کنیم.

واریز یارانه جدید و گرانی ۴ قلم کالای اساسی

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای ارز ترجیحی چیست، گفت: تخصیص ارز ترجیحی که از سال ۹۷ شروع شد، به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. اما از همان ابتدا معلوم بود که چند قیمتی بودن ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند. مدت کوتاهی که گذشت، دولت قبل خودش متوجه به این قضیه شد لذا تلاش کرد که ارز ترجیحی را از کالاهای مختلفی حذف کند.

آیت‌الله رئیسی افزود: نهایتاً اختصاص ارز ترجیحی به ۷ کالای اساسی کاهش یافت که شاید اگر همان زمان که قیمت ارز حدود ۱۱ تا ۱۲ تومان بود تدبیری برای ساماندهی به اختصاص ارز ترجیحی می‌شد از الان خیلی کم‌هزینه‌تر بود. در این گفت‌وگو از پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی صحبت شد که کمی بعد از صحبت‌های رئیسی به حساب یارانه‌بگیران واریز و قبل از روز پنج‌شنبه بخشی از آن قابل برداشت شد.

همزمان، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی از صبح امروز تغییر کرد. بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۸۰ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش یافت.

 گرانی ماکارونی

خبر دیگر هفته گذشته، گرانی قیمت ماکارونی به دلیل حذف یارانه آرد بود. بر این اساس، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اعلام کرده بود که توزیع ماکارونی با قیمت های جدید شروع شده و بازار طی هفته جاری اشباع می‌شود.

قاسمعلی حسنی در مورد وضعیت بازار ماکارونی، اظهار کرد: طی چند روز گذشته به دلیل تغییر قیمت، کارخانجات ماکارونی را دپو کرده بودند تا با قیمت‌های جدید عرضه کنند، از سوی دیگر نیز فشار تقاضا برای خرید ماکارونی افزایش یافته بود؛ در همین راستا نیز بازار با کمبود ماکارونی مواجه شد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: بر همین اساس با توجه به اعمال قیمت‌های جدید، از روز گذشته عرضه ماکارونی به بازار به روال عادی بازگشت و توزیع ماکارونی با قیمت‌های جدید شروع شده شده است و بازار طی هفته جاری اشباع می‌شود.

البته بسیاری از کارخانه‌های ماکارونی به دلیل این افزایش قیمت قدری در توزیع کالا دست نگه داشتند و همین مساله باعث شد فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان در توزیع ماکارونی با مشکل مواجه شوند. در همین مدت ردیف مربوط به ماکارونی در بسیاری از فروشگاه‌ها به کلی خالی شده بود.

روغن کمیاب شد؟

خبر دیگر هفته گذشته باز هم مرتبط با کالاهای اساسی بود و به کمبود روغن در بازار بازمی‌گشت. بر این اساس، گفته می‌شد که فعالان صنعت روغن منتظر هستند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و همین مساله باعث کمبود این کالا در بازار شده بود.

برخی هم معتقدند که موضوع کمبود روغن در بازار اما به ماجرای دیگری مربوط است. بحث کاهش واردات روغن خام مطرح است که عده ای آن را ترفندی از سوی دولت می‌دانند. روغن خام و مواد اولیه کارخانجات دولت از سوی شرکت بازرگانی دولتی یعنی دولت تامین می شود. یعنی بخش خصوصی عملا در واردات روغن کنار گذاشته شده است.

سال گذشته صنعت روغن نباتی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تن تولید کرده که به این ترتیب رکورد ۸۰ ساله تولید روغن شکسته شده است. با این حال چند ماه آخر سال کمبود روغن در بازار احساس می شد کما اینکه دبیر انجمن شیرینی و شکلات، دبیر انجمن صنایع کنسرو و دیگر فعالان صنایع غذایی طی مصاحبه هایی از این کمبودها گلایه کرده بودند. این کمبودها ناشی از چند دلیل عمده بود. اول آنکه واردات مواد اولیه توسط دولت کاهش یافت.

کد خبر: 1140023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =