مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۲۱ اردیبهشت

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزیده‌ای از مهمترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد  اسلامی سراسر کشور در  چهارشنبه (۲۱ اردیبهشت)  را در ادامه می‌خوانید:

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر قهرمان وزنه برداری جوانان جهان شد

در آخرین روز رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در هراکلیون یونان، علیرضا یوسفی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر و رکورددار دسته فوق سنگین نوجوانان و جوانان جهان، به روی تخته رفت. او با مهار وزنه ۱۷۷ کیلویی نخستین‌بار در رقابت های جهانی به مقام نخست یک‌ضرب رسید. 

هرکول قائمشهری همچنین وزنه ۲۳۹ کیلویی را بالای سر برد تا ضمن شکستن رکورد دوضرب جوانان جهان، با مجموع ۴۱۶ کیلوگرم قهرمان دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم شود. به این ترتیب یوسفی پس از چهار سال انتظار، وزنه برداری ایران را صاحب نشان طلای مجموع جوانان جهان نیز کرد. 

امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، قهرمانی و رکوردشکنی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر را به او و همچنین خانواده بزرگ این دانشگاه تبریک گفت.

مجوز انتشار  نشریه برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار شد

اسداله بیات، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر از صدور مجوز انتشار برای ۴ نشریه دانشجویی این واحد خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی واحد اسلامشهر چهار نشریه دانشجویی مجوز انتشار گرفتند.

وی افزود: نشریه قلم طلایی با صاحب امتیازی کانون فرهنگی و دانشجویی نویسندگان و مدیر مسئولی محدثه رزاقی و سردبیری مهرداد کریمی با محوریت انتشار مطالب فرهنگی و هنری،  نشریه نماز و تعالی فرهنگی با صاحب امتیازی کانون فرهنگی و دانشجویی جرعه نور و مدیر مسئولی علیرضا طاهری و سردبیری امیرعباس برزگر با محوریت انتشار مطالب فرهنگی و نماز، نشریه نجوای قلم با صاحب امتیازی کانون فرهنگی و دانشجویی شعر و ادب و مدیر مسئولی زهرا خزایی و سردبیری فائزه حسنعلی با محوریت انتشار مطالب فرهنگی و شعر  و نشریه هنر هفتم با صاحب امتیازی کانون فرهنگی و دانشجویی اکران فیلم و مدیر مسئولی عارف ناصری و سردبیری ابوالفضل رضایی مجور گرفتند.

گفتنی است، در حال حاضر ۱۸ نشریه دانشجویی در واحد اسلامشهر مشغول فعالیت هستند.

۷۰ درصد متخصصان دانش‌بنیان  از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد  اسلامی هستند

 پیام نجفی،رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در آیین نکوداشت هفته معلم و مقام والای استاد و تجلیل از استادان نمونه و برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، معلمی و شأن استادی را افتخاری بزرگ برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه دانست و گفت: حیات علمی ما وابسته به دانشگاه است و از اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس و فعالیت علمی و پژوهشی داریم بر خود می‌بالیم، دانشگاه آزاد اسلامی با همه فراز و نشیب‌ها با اقتدار روی پای خود ایستاده و فرصت‌های امیدوارکننده زیادی پیش رو دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در شعار امسال بر لزوم پرداختن به حرکت‌های دانش‌بنیان گفت: حدود ۷۰ درصد از حوزه دانش‌بنیان کشور را متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌دهند و بخشی یا تمام مدارج و فعالیت‌های علمی خود را در این دانشگاه سپری کرده‌اند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر توسعه و رونق فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از ایده‌ها و فکرهای نو که بتواند جریان علمی، اقتصادی و تولید را در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان متحول کند، استقبال می‌کنیم.

نجفی محور فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان را در سال ۱۴۰۱، حرکت شتابنده در اجرای طرح پویش و پایش و فعالیت‌های دانش‌بنیان برشمرد و ادامه داد: الگوی اثربخشی دانشگاه تغییر کرده و قطعاً در چند سال نزدیک آینده الگوهای گذشته موفق نیستند.

وی خطاب به اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر تأکید کرد: دانشگاه زمانی دانشگاه است که بتواند اقتصاد کشور را بچرخاند و در این راستا هر طرحی که بتواند برای عملیات و حرکت دانشگاه را به سمت استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و دانش کاربردی منجر به تولید ثروت سوق دهد، قطعاً مورد حمایت قرار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه این استان خواست از ظرفیت دانشجویان علاقه‌مند به حضور در طرح پویش و فعالیت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.

نجفی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر را دانشگاهی خوش‌نام به‌ویژه در حوزه دانش‌فنی و مهندسی دانست و گفت: این واحد دانشگاهی قطب رشته مکانیک است و امروز بیشتر صنایع استان اصفهان نیازمند دانش‌آموختگان این رشته و سایر رشته‌های فنی و مهندسی هستند.

وی با تمجید از افتخارات این واحد دانشگاهی به‌ویژه در اختراعات و ابتکارات ازجمله در تولید دوچرخه، موتور و خودروی‌برقی، تجهیزات مهندسی پزشکی و گروه‌های روباتیک اظهار کرد: لازم است این‌گونه اختراعات و ابتکارات تجاری‌سازی شده و وارد بازار شود و در این راستا می‌توانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران و خیران این شهرستان بهره‌مند شویم.

بررسی تخصصی سنت معماری ساسانی با حضور باستان‌شناس ایتالیایی

نشست تخصصی سنت معماری ساسانی متأخر با حضور جوزپه لبیسی باستان‌شناس ایتالیایی و پژوهشگر دوره پسا دکتری دانشگاه کنستانز آلمان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برگزار شد.

جوزپه لبیسی در این نشست تخصصی اظهار کرد: ساسانیان زاده ساسان بودند که نام این سلسله از او گرفته شد که پسرش بابک از سال ۲۰۵ تا ۲۱۰ میلادی در فارس سلطنت می‌کرد و بعد از بابک پسرش شاپور پنج سال سلطنت کرد. این سلسله در شهر استخر نزدیک به تخت جمشید سلطنت می‌کردند. ساسانیان اولیه سلسله محلی بودند که منشأ خود را از پادشاهان فارس می‌دانستند.

وی بیان توضیحاتی درباره معماری سنتی افزود: با این‌ حال اگر نگاه دقیق‌تری به معماری ساسانی بیندازیم، می‌توان دریافت که بسیاری از کاخ‌های ساسانی به هنر و معماری هخامنشی شباهت زیادی دارند. ساسانیان فضاهای هخامنشی را تصرف کردند که یکی از آنها نقش رستم بود با این اقدام توپوگرافی هخامنشی را به فضای ساسانی تبدیل کردند؛ بنابراین می‌توان گفت که حداقل ازنظر ایدئولوژیک، ساسانیان جانشینان پادشاهان گذشته و به قول خودشان جانشینان هخامنشیان هستند.

پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه کنستانز آلمان بیان کرد: پادشاهی ساسانیان ۴۰۰ سال به طول انجامید و ایران با سلسله‌ای از فارس، هویت ملی خود را دوباره تثبیت کرد. به‌طور کلی دوره ساسانیان را به دو دسته تقسیم می‌شود: از سلطنت اردشیر تا سلطنت پیروز اول و از سلطنت کواد اول تا پایان. از زمان مرگ خسرو دوم)

لبیسی گفت: در دوره حداکثر گسترش و شکوه پادشاهی ساسانیان تا ظهور یزدگرد سوم، یک سلسله شورش‌های داخلی برای قدرت‌یابی رخ داد که بر شکست ساسانیان در برابر اعراب تأثیر بسزایی داشت. با دوره ساسانیان شاهد احیای هویت ملی پارسی از طریق یک سلسله محلی هستیم. علاوه بر این با دوره ساسانیان دولت و جامعه ارانشهر که بسیار فراتر از مرزهای ملی امروزی است شکل گرفت که پس از نیمه دوم امپراتوری ساسانی دوره اسلامی شکل گرفت.

وی با تشریح تمایز روشن بین معماری مدنی و مذهبی عنوان کرد: در واقع ساسانیان با استفاده از مدل‌های دقیق معماری، کارکرد ساختمان‌ها را به‌وضوح متمایز می‌کردند.

باستان‌شناس و پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه کنستانز آلمان به مباحث عمده و مهم در زمینه تثبیت هویت ساسانیان، مدت‌زمان حکومت، اهمیت این دوره برای معماری ایرانی، معماری ساسانی با توجه به معماری مذهبی و مدنی، میراث ساسانی در هنر و معماری اسلامی، تأثیر سنت ساسانی بر معماری اسلامی و ... پرداخت.

جوزپه لبیسی باستان‌شناس (متخصص اواخر دوران ساسانی و قرون اولیه اسلام) در سفر یک‌روزه خود به بجنورد از آیینه‌خانه مفخم و منطقه ریوی بازدید کرد. آیینه‌خانه مفخم با بناهای دیگری ازجمله عمارت کلاه‌فرنگی و حوضخانه، در باغ بزرگی قرار داشته که آنها مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل داده‌اند. این بنا در دهه ۱۲۵۰ خورشیدی همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی سران ایل مناطق تحت حکومت، مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

تپه ریوی در سایتی ۱۱۰ هکتاری و در حوالی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تاکنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود. در پی انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سمنگان شهرستان مانه و سملقان در سال‌های ۹۱ و ۹۳ و کشف شواهد باستان‌شناسی از یک شهر دوران ماد و هخامنشی در این شهرستان، موسسه باستان‌شناسی آلمان علاقه‌مند به ادامه پژوهش‌ها در محوطه تاریخی ریوی شد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1140051

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =