سامانه یکپارچه فروش خودرو قیمت را معتدل می‌کند؟/ نبود تناسب میان تولید و عرضه

در شرایطی که بسیاری نسبت به نحوه دریافت خودرو در قرعه‌کشی گلایه دارند، وزارت صمت اقدام به راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو کرده است. اما آیا این سامانه، قیمت را هم معتدل می‌کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، به تازگی صحبت از سامانه‌ای یکپارچه برای عرضه خودرو شده تا خلاءهای موجود در قرعه‌کشی خودرو برطرف شود. به نظر می‌رسد رانت‌های موجود در سیستم قرعه‌کشی صدای خیلی‌ها را درآورده و حالا وزارت صمت تصمیم گرفته با ایجاد یک سامانه شفاف، وضعیت را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید

انتقاد انجمن خودروسازان به شیوه جدید قرعه کشی خودرو

همین چند روز قبل بود که سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در شبکه خبر توضیحاتی را درباره سامانه فروش یکپارچه خودرو ارائه کرد و از خودروسازان درخواست کرده تا توان عرضه خود را به طور شفاف اعلام کنند و در هفته آینده عرضه خودرو در این سامانه آغاز شود.

اما این سامانه چقدر می‌تواند به وضعیت فعلی بازار کمک کند. یک کارشناس بازار خودرو در این رابطه معتقد است که چنین سامانه‌ای نیاز بازار خودرو بود اما نباید توقع داشت که وضعیت قیمت را هم ساماندهی کند.

حسن کریمی سنجری در خصوص سامانه یکپارچه فروش خودرو که به تازگی از سوی وزارت صمت مطرح شده، به خبرنگار ایسکانیوز گفت: این سامانه نیازی بود که وزارت صمت برای نحوه ثبت نام و عرضه خودرو در شرایط فعلی دید. بازار خودرو در شرایط فعلی با محدودیت‌هایی مواجه است؛ مثلا به دلیل قیمت گذاری دستوری، خودرو دو نرخی است و به همین خاطر فشار تقاضا روی ثبت نام کارخانه ای وارد می شود. در عین حال واردات ممنوع است و فشارها را تشدید می کند.

بین تولید و عرضه خودرو تناسبی وجود ندارد

وی عنوان کرد: در عین حال شکاف موجود بین عرضه و تقاضا باعث می شود که تعداد ثبت نام ها برای خرید با قیمت کارخانه دور از برنامه و انتظار بوده و با ظرفیت تولید و عرضه خودرو هم تناسبی نداشته باشد. این شرایط باعث می شود که به سمت راهکار غیرمنطقی مثل قرعه کشی برویم. یعنی یک مسیر اجتناب ناپذیر که ناشی از شرایطی است که خودمان ایجاد کرده ایم.

سنجری گفت: حالا دولت در این شرایط و با این محدودیت ها، تصمیم درستی گرفته و گفته می خواهم عرضه خودرو را در تمام شرکت ها ساماندهی کنم. یعنی اینطور نباشد که یک گروه خودروسازی به یک شیوه مشخص ثبت نام کند و گروه خودروسازی دیگر، به شیوه متفاوت انجام دهد. این تفکر ناشی از محدودیت های شرایط حاکم است.

اقدام وزارت صمت درست بود

وی با اشاره به نبود تناسب میان تولید و عرضه خودرو، گفت: در بدنه بازار خودرو تخلفاتی مثل اجاره کارت ملی اتفاق می‌افتد. این موارد سیگنالی است که نشان می‌دهد روش فعلی – که غلط هم هست – درست اجرا نشده است. یعنی دست کم باید این روش غلط – قرعه کشی – که محصول شرایط فعلی و اجتناب ناپذیر است، درست انجام شود. حالا به نظر می‌رسد که قرار است سامانه مشترکی ایجاد شود که مصرف کننده با ورود به آن بتواند راحتر انتخاب کند. اما قرار نیست تاثیری در بازار ایجاد کند یا قیمت را تغییر دهد.

کد خبر: 1140058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =