نخستین سامانه تاسیسات هوشمند در دانشگاه آزاد راه‌اندازی شد

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد از راه‌اندازی نخستین سامانه تاسیسات هوشمند در دانشگاه آزاد خبر داد.

مجید ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که شرکت سرو انرژی کیا در حوزه نگهداری و اجرای تاسیسات فعالیت می‌کند، اظهار کرد: البته ما در ابتدا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت داشتیم؛ اما به تدریج در رفت و آمد به ساختمان‌ها و موتورخانه‌ها، متوجه شدیم که در حوزه تاسیسات مشکلات زیادی وجود دارد. در نتیجه، شاخه تاسیسات شرکت خودمان را گسترش دادیم.

مدیر عامل شرکت سرو انرژی کیا با اشاره به این که این شرکت سال ۹۳ در مرکز رشد دانشگاه آزاد تاسیس و مستقر شد، افزود: هم‌اکنون حدود ۵۰ نفر کارمند دارد و موفق شده است در حوزه ساخت یک سامانه هوشمند برای نگهداری تاسیسات دانش‌بنیان تولیدی شود.

حمایت دانشگاه آزاد از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی درباره تسهیلات دانشگاه آزاد به شرکت دانش‌بنیان خود گفت: دانشگاه آزاد در روزهای ابتدایی تاسیس شرکت که نیروی انسانی و درآمد زیادی نداشتیم، فضای استقرار شرکت را با اجاره بسیار کم حدود ۲۰۰ هزار تومان در اختیار ما گذاشت و فرصت رشد برای شرکت فراهم کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر این که شرکت ما تنها دارنده سامانه تاسیسات در کشور است، افزود: ما قصد داریم هزاران پروژه داشته باشیم و پلتفرم خود را به مرجعی برای نگهداری و  اجرای هوشمند تاسیسات تبدیل کنیم. سامانه ما قابلیت رقابت با بسیاری از سامانه‌های مشابه خارجی مانند شرکت زیمنس آلمان که پیشرو در زمینه سامانه هوشمند تاسیسات است را دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش داریم که در حوزه سیستم هوشمند همکاری‌هایی با کشورهای خارجی داشته باشیم؛ اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

دانشگاه آزاد از سود شرکت‌های دانش‌بنیان خود بهره بیشتری بگیرد

ثقفی با بیان این دانشگاه آزاد این است با توجه به تسهیلاتی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند تا رشد کنند؛ باید از منافع این شرکت‌ها سود ببرد گفت: دانشگاه‌های دیگر مانند شریف یا پلی‌تکنیک با استارت‌آپ‌های خود همکاری زیادی دارند؛ از ارائه تسهیلات گرفته تا انجام پروژه مشترک.

مدیر عامل شرکت سرو انرژی کیا تصریح کرد: شرکت ما امروز از نظر مالی شرایط خوبی دارد؛ اما منافع حاصل از رشد این شرکت‌ها شامل حال دانشگاه آزاد نمی‌شود. در حالی که اگر دانشگاه وقتی این شرکت کوچک‌تر بود، پروژه‌هایی مشترک تعریف می‌کرد، می‌توانست ارزش افزوده‌ای برای دانشگاه آزاد داشته باشد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: دانشگاه پلی تکنیک فقط از یک شرکت ماهانه ۳ میلیارد تومان درآمد دارد. این درآمد حاصل آن‌ است که دانشگاه در ابتدای تاسیس شرکت قراردادی مبنی بر دریافت ۵ تا ۱۰ درصدی سود منعقد کرده است.

ثقفی با بیان این که دانشگاه آزاد می‌تواند از منافع حاصل از رشد شرکت‌ها هم بهره‌برداری کند، افزود: به این معنا که اگر قراردادی بیرون از دانشگاه منعقد شود هم دانشگاه آزاد سهم داشته باشد. همچنین دانشگاه می‌تواند با بخش R&D شرکت‌ها ارتباط برقرار کند. 

مدیر عامل شرکت سرو انرژی کیا با بیان این که ما سیستم موفقی در مجموعه دانشگاه آزاد هستیم و باید ارتباط بیشتری مدیران و بدنه دانشگاه داشته باشیم گفت: اخیرا با پژوهشگاه فضایی جلسه داشتیم و قرار شد که زیر ساخت تاسیساتی آن مجموعه را تجهیز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت دانشگاه در پروژه‌های دانش‌‎بنیان در شرایط فعلی می‌تواند منبع درآمد خوبی برای دانشگاه باشد. دانشگاه آزاد می‌تواند در زمینه دانش‌بنیان‌ها، از سایر دانشگاه‌ها الگو بگیرد و برنامه‌ریزی خود را داشته باشد. 

دانشگاه آزاد بدون وابستگی به دولت موفق بوده است

ثقفی مسیر دانشگاه آزاد در چهل سال گذشته را مسیر موفقی دانست و افزود: این موفقیت هم از جهت تربیت دانشجویان خوب و هم از جهت توسعه یافتن بدون وابستگی به دولت بوده است. اگر دانشگاه آزاد به سمت برگزاری استارت‌اپ و فعالیت‌های نوآورانه هدایت شود، می‌تواند ضمن کسب درآمد، مشکلات خود را برطرف کند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به این که لازم است اتاق فکری تشکیل شود و در ابتدا مسائل مهم روز کشور را استخراج کنند، اظهار کرد: برای مثال موضوعاتی مانند آب، محیط زیست و انرژی مسائل روز کشور هستند. پس از استخراج این مسائل باید هر واحد مسئولیت پژوهشی و فعالیت در یکی از حوزه‌ها را به عهده بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =