فرق سرقت تعزیری و حدی در نظام حقوقی

در تعریف جرم سرقت آمده است که این جرم وقتی محقق می‌شود که کسی اقدام به ربودن مال غیر کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ در تعریف جرم سرقت آمده است که این جرم وقتی محقق می‌شود که کسی اقدام به ربودن مال غیر کند. در واقع این تعریف بیشتر ما را با ارکان جرم سرقت آشنا می‌کند تا با مصادیق این جرم.

سرقت از آن دسته جرائمی است که به دلیل رواج آن در جامعه توجه قانون گذار را به خود جلب کرده است. از طرفی نیز این جرم بخاطر سابقه طولانی از نظر اسلام نیز دور نمانده است و در فقه نیز برای آن مجازات تعیین شده است. از همین رو می‌توان گفت سرقت در قانون ما به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: سرقت حدی و سرقت تعزیری.

۱- تفاوت در منشا

اولین تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی، تفاوت در منشا شکل گیری آن‌ها است. منشا شکل گیری جرم سرقت حدی، فقه است و شرایط آن در شرع مشخص شده است، اما منشا ایجاد و شکل گیری سرقت تعزیری، مصلحتی است که قانون گذار با توجه به شرایط جامعه در نظر گرفته است و صلاح را بر این دانسته که نوع دیگری از جرم سرقت را شناسایی کند.

۲- تفاوت در شرایط

دومین فرق سرقت حدی و سرقت تعزیری، تفاوت آن‌ها در شرایط شکل گیری است. در واقع شرایطی که منجر به این می‌شود که به یک سرقت حدی و به یک سرقت تعزیری گفته شود، متفاوت است.

۳- تفاوت در مجازات

سومین تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی، تفاوت آن‌ها در مجازاتشان است. سرقت حدی، دارای مجازات حدی و سرقت تعزیری دارای مجازات تعزیری است.

۴- تخفیف در مجازات

تفاوت بعدی این دو نوع سرقت در این است که، چون سرقت حدی داری مجازاتی است که دستور شرع و دین است، امکان تخفیف در آن وجود ندارد، اما سرقت تعزیری، سرقتی است که خود قانون گذار آن را شناخته است از این رو با توجه به شرایط تخفیف در مجازات، می‌تواند آن را کاهش دهد.

منبع: میزان

کد خبر: 1140111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =