۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
پارادوپینگ به چه معناست؟

فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها باید کلاس‌های آموزشی لازم را در خصوص پدیده پارادوپینگ برای ورزشکاران و سرمربیان تیم‌های ملی برگزار کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ فرهاد زارعی‌قنواتی در خصوص اینکه پارادوپینگ به چه موضوعاتی گفته می‌شود، اظهار داشت: پدیده پارادوپینگ عبارت است از دادن داروهایی به ورزشکار که منجر به مثبت شدن آزمایش دوپینگ ورزشکار می‌شود بدون اینکه ورزشکار اطلاع داشته باشد و هدف آن بد نام کردن و یا از دور رقابت خارج کردن ورزشکار است. البته ممکن است گاهی بدون اطلاع ورزشکار دارو و یا غذایی به ورزشکار داده شود که کاهش کارایی و بهره‌وری ورزشکار را به دنبال داشته باشد که این هم در حیطه پارادوپینگ قرار می‌گیرد.

وی درباره اینکه ورزشکاران چگونه ممکن است با این پدیده مواجه شوند، گفت: یک ورزشکار ممکن است توسط رقیب ورزشی‌اش بدون آنکه اطلاع داشته باشد گرفتار شود. به عنوان مثال ممکن است در اردوهای ورزشی و در باشگاه محل تمرین در ظرف آب و یا غذای ورزشکار مواد نیروزا و یا داروهای ممنوعه ریخته شود که منجر به مثبت شدن آزمایش دوپینگ در آینده شود. ورزشکاران و البته مربیان آنها باید توجه کنند که گاهی بعضی از داروها تا ۶ ماه بعد از ورود به بدن می‌تواند آزمایش دوپینگ را مثبت کند. پس ممکن است ماه‌ها قبل از شروع مسابقه گرفتار این پدیده شده باشند.

مشاور پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که ورزشکاران چگونه باید در این زمینه از خود مراقبت نمایند، اینطور پاسخ داد: در این مورد ورزشکاران و مربیان باید توجه ویژه داشته و اطلاعات کافی داشته باشند. مربیان و سرپرستان تیم‌های ورزشی وظیفه دارند ضمن دادن اطلاعات کافی در این زمینه به ورزشکاران در اردوهای ورزشی و به خصوص اردوهای خارج از کشور در کشورهای رقیب به شدت مواد غذایی ورزشکاران را کنترل و از تهیه مواد غذایی از مکان‌های متفرقه ممانعت به عمل آورند. ورزشکاران عزیز هم باید توجه کنند که در اردوها و باشگاه‌ها از مصرف مواد غذایی متفرقه خودداری و مراقبت کافی از ظروف آب مصرفی و قمقمه های شخصی به عمل آورند و از استفاده از قمقمه‌های آب دیگران و شیشه‌های آب باز و غیر پلمب خودداری کنند. همچنین ورزشکاران باید در ذهن داشته باشند که ممکن است با دعوت در یک رستوران و یا مکان غیر معتبر غذایی به ورزشکار داده شود که مواد نیروزای غیر مجاز در آن ریخته شده باشد پس باید از حضور در مکان‌های غیر معتبر و مشکوک خودداری کنند.

قنواتی در پاسخ به این سوال اینکه آیا ممکن است مصرف مکمل‌ها منجر به مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکار شود، گفت: بله ممکن است. ببینید این احتمال وجود دارد که تهیه مکمل‌های ورزشی از فروشگاه‌های غیر معتبر و یا شرکت‌ها و برندهای غیرمعتبر به علت وجود درصدی مواد و داروهای غیر مجاز تست دوپینگ ورزشکار را ناخواسته مثبت کنند. همینطور ممکن است بدون اطلاع ورزشکار و یا حتی یک فروشگاه با همین ترتیبی که گفته شد داروهای غیر مجاز وارد بسته‌های مکمل یک ورزشکار شده باشد و پدیده پارادوپینگ اتفاق بیفتد. پس در این زمینه هم مراقبت لازم از طرف ورزشکاران و مربیان به عمل آورده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوء استفاده از ورزشکار و پدیده پارادوپینگ ممکن است بسیار راحت اتفاق بیفتد و زندگی ورزشی یک ورزشکار حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد پس تاکید می‌کنم در اردوهای مشترک و خوابگاه‌ها و رستوران‌های محل تورنمنت‌ها مربیان و ورزشکاران مراقبت ویژه از آب و غذای مصرفی خود داشته باشند و در صورت هر گونه شک به این پدیده و یا مشکل احتمالی با پزشکان و کارشناسان مطلع مشورت نمایند. همچنین لازم است فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها کلاس‌های آموزشی لازم را در خصوص پدیده پارادوپینگ برای ورزشکاران و سرمربی‌های تیم‌های ملی برگزار کنند تا خدای ناکرده شاهد گرفتاری ورزشکاران با این پدیده نباشیم.

منبع: میزان

کد خبر: 1140112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =