اقدام حقوقی رئیس نظام پزشکی تهران علیه مدیران سابق حوزه سلامت / قول زاکانی برای رسیدگی به گود برج میلاد

مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

گودبرداری‌های بزرگ و رها شده در تهران امسال تعیین تکلیف می‌شوند

ریشه‌های فساد در آموزش و پرورش

یکی از موضوعاتی که گروه اجتماعی در این هفته بررسی کرد بحث داغ تعارض منافع بود. تعارض منافع یکی از مواردی بود که دولت سیزدهم از بدو ورود قول رسیدگی و مقابله با آن را داد و ایسکانیوز در هفته‌ای که گذشت سراغ بررسی مصادیق تعارض منافع در آموزش و پرورش رفت.

حسین صادقی؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز آسیب‌های ناشی از تعارض منافع در این سازمان را اینطور شرح داد: بی‌تردید تعارض منافع در تمامی سطوح کارشناسی تا مدیران ارشد، هر دستگاهی را دچار فساد و رانت خواهد کرد و نظام آموزشی کشور هم از این تهدید مبرا نیست!  برگزاری مناقصه در واگذاری پروژه‌های کلان و راهکارهایی از این دست  صرفاً  تا حدودی مانع از آین آسیب‌ها می‌شود.

او ادامه داد: تولید تجهیزات آموزشی غیراستاندارد، معرفی منابع کمک آموزشی فاقد صلاحیت، اتخاذ تصمیمات حافظ منافع مدیران و اقداماتی از این دست از جمله آسیب‌های تعارض منافع است که بی‌شک نظام آموزشی کشور را به قهقرا خواهد برد و جامعه را نسبت به نظام تعلیم و تربیت بی‌اعتماد و خروجی نظام آموزشی را از تراز انقلاب خارج خواهد کرد.

این کارشناس آموزش و پرورش توضیح داد: لذا شناخت زمینه‌های تعارض منافع در حوزه های مختلف و شفافیت در عملکرد مسئولان، اطلاع دقیق از پیشینه شغلی و فعالیت‌های جانبی مدیران، در واگذاری مسئولیت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند تا حد قابل توجهی تعارض منافع را مدیریت کرده و نقش مهمی در کاهش فساد ایفا کند.

برخی از این مرگ‌ها قابل پیشگیری بودند

صحبت‌های جنجالی رئیس نظام پزشکی تهران درباره تخلفات صورت گرفته در دوران کرونا و اشتباهات فاحش مسئولان در مدیریت سلامت هم دیگر موضوع بررسی شده در گروه اجتماعی بود.

موید علویان؛ رئیس سازمان نظام پزشکی تهران درباره مدیریت کرونا در این سال‌ها گفت: بدتر از کرونا حاکمان و سیاست‌گذاران ما بودند و کسانی اشتباهات فاحشی از جمله دیر به فکر واکسن افتادن داشتند. آسیب‌ها به قدری زیاد بوده که متولیان امروز می‌ترسند که محدودیت‌ها را بردارند. چیزی که گذشت برای جان مردم و اقتصاد کشور تلخ بود.

علویان عنوان کرد: خانواده‌ها از ما می‌پرسند که می‌شد عزیز ما نمی‌مرد؟ در پاسخ باید گفت برخی از این مرگ‌ها قابل پیشگیری بود. حمایت از واکسن داخلی و عدم ورود به مطالعات واکسن خارجی دیر اتفاق افتاد. گفتن این حرف‌ها که ما ایرانیان را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم تبعات حقوقی دارد و کسانی که این حرف را زدند باید پاسخگو باشند.

او تاکید کرد: ما اتاق فکری درخصوص کرونا تشکیل داده‌ایم. جامعه پزشکی باید همیشه آموزش‌دیده باشد و ترس اضافه هم نداشته باشند.

او افزود: تکلیف ما است که اقدام حقوقی علیه کسانی که اشتباهاتی در مدیریت کرونا داشتند، انجام دادیم. کرونا بیماری نبود که کسی را نکشد. خدا نکند که اشتباهات مدیریتی کرونا ناشی از تعارض منافع باشد که در این صورت خطاها عمدی بودند. اشتباهاتی بوده و از نظر حقوقی پیگیری خواهیم کرد.

دومینوی مشکلات معلولان و سکوت مسئولان

در میان تورم و مشکلات اقتصادی این روزها برخی از اقشار جامعه زندگی دشوارتری در مقایسه با دیگران دارند و یکی از این اقشار معلولان هستند. پای صحبت چند نفر از آن‌ها نشستم و در میان درد دل‌هایشان گلایه‌هایی داشتند از عملکرد بهزیستی که مهم‌ترین سازمان متولی رسیدگی به مشکلات این قشر است.

یکی از این معلولان محبوبه حقانی‌فر ساکن شیراز بود. او که مبتلا به معلولیت شدید ناشی از ابتلا به یکی از انواع دیستروفی است، از نادیده گرفته شدن توسط بهزیستی گلایه داشت و به ایسکانیوز گفت: من دوستان معلول بسیاری دارند و من تا به حال ندیده‌ام که کمکی از سوی بهزیستی دریافت کنند و اگر هم خیلی پیگیری کنیم می‌گویند که بودجه نداریم. من معلولیت شدید دارم و از دستگاه بای پپ برای تنفس استفاده می‌کنم و زمانی که برای تجهیزات مورد نیازم مراجعه کردم گفتند که کمکی نمی‌کنند و وظیفه آن‌ها نیست.

او با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور درمان عنوان کرد: داروهای دیستروفی اکثرا تقویتی هستند و هیچ کدام تحت پوشش بیمه نیستند و هر روز هم گران‌تر می‌شوند. هر چند وقت یک نفر می‌آید و وضعیت خانه را بررسی می‌کند که وضعیت مالی را ببینند. حقوق ما ۴۲۰ هزار تومان است و کفاف نمی‌دهد.

زاکانی: به گودهای رهاشده در تهران رسیدگی خواهیم کرد

در ادامه پیگیری‌ خطرات ناشی از گودبرداری‌های بزرگ و رها شده در تهران سراغ شهردار تهران رفتیم. علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که گودبرداری‌های بزرگ و رها شده در تهران چه زمانی تعیین تکلیف خواهند شد، گفت: بخشی از تعیین تکلیف این موارد مانند گود فرهنگ، برج میلاد و موارد مشابه مربوط به شهرداری است که امسال در دستور کار داریم که به این گودها رسیدگی کنیم و خودمان در شهرداری به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

او افزود: ناظر به سایر مراکز سعی داریم که در تعامل با متولیان آن گودها زمینه رفع این خطر از شهر تهران را فراهم کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که ساختمان‌های بزرگ و متروکه مانند ساختمان قدیمی بورس چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد، عنوان کرد: ساختمان قدیمی بورس و موارد مشابه تحت عنوان ساختمان‌های پرخطر شناخته می‌شوند که به دنبال رسیدگی به این موضوع هستیم و لیستی از این ساختمان‌ها تهیه شده است.

انتقاد پزشکان خانواده به هیات وزیران

انتقاد پزشکان خانواده از مصوبه هیات وزیران هم موضوع دیگر هفته بود. مبلغ سرانه پزشکان خانواده و مراقبان سلامت (ماما و پرستار) در تاریخ ١٢ / ٠٢ / ١٤٠١ توسط هیات وزیران به شماره ( ٢١٢٥٧ / ت ٥٩٨٠١ هـ ) ابلاغ شد اما پزشکان خانواده معتقدند که با توجه به اهمیت موضوع و اشتغال بیش از ۲۰ هزار  نفر پزشک، ماما و سایر نیروهای انسانی در برنامه پزشک خانواده روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و اهمیت اعلام مبلغ واقعی سرانه کارشناسی شده سالانه و نقش آن در پرداخت واقعی به اعضای تیم سلامت،  این مصوبه باید اصلاح شود. پزشکان معتقدند که سرانه اختصاص یافته برای مناطق محروم واقعی نیست و اشتباه محاسباتی رخ داده است.

انتهای پیام  /

کد خبر: 1140113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =