وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت/ از تاسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی در کشور تا معرفی روسای نمونه دانشگاه‌ها

بسته خبری آموزش عالی ایسکانیوز در هفته سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به خبر تاسیس پارک علم و فناوری بین‌الملی در کشور، برنامه وزارت علوم برای معرفی روسای نمونه دانشگاه‌ها و ارائه بیمه برای طرح‌های پژوهشی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی کشور در هفته گذشته روزهای پرتکاپویی را گذارند. در این هفته، نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری، نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، مراسم بزرگداشت مقام معلم، مراسم معارفه رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و آیین تجلیل از برگزیدگان المپیادهای علمی با حضور وزیر علوم برگزار شد.

زلفی گل در این نشست‌ها از تاسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی و معرفی روسا و معاونان نمونه دانشگاه‌ها در شهریورماه ۱۴۰۱ خبر داد. وزیر علوم، مسئولیت ایجاد نخستین پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران را بر عهده سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دانست و تصریح کرد که زمینی به مساحت هزار هکتار در استان تهران برای این منظور درنظرگرفته خواهد شد.

لایحه بیمه طرح‌های پژوهشی به مجلس ارائه خواهد شد

به گفته زلفی گل، نداشتن بیمه پژوهش یکی از کاستی‌ها در زمینه پژوهش‌های کشور است که به توسعه پژوهش در کشور آسیب وارد کرده است. به همین دلیل، وزارت علوم درنظر دارد لایحه‌ای برای بیمه طرح‌های پژوهشی به مجلس ارسال کند تا اگر به هر دلیل یکی از طرفین قرارداد منصرف شدند، طرح متوقف نشود و به نتیجه برسد.

یکی دیگر از برنامه‌های آینده وزارت علوم که در هفته گذشته اعلام شد، معرفی و تقدیر از روسا و معاونان نمونه دانشگاه‌ها در شهریورماه ۱۴۰۱ خواهد بود. وزیر علوم در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها ۱۸ اردیبهشت، ضمن تاکید بر تشویق و ترغیب دانشجویان و استادانی که تولیدات علمی اثربخش دارند، گفت که تولیدات علمی محققان باید بدون هیچ‌گونه اعمال سیلقه جناحی یا فکری مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر علوم همچنین در هفته گذشته از پژوهشگاه مواد و انرژی بازدید کرد و از رئیس این پژوهشگاه خواست که توجه ویژه‌ای به مزرعه خورشیدی سبز مستقر و توسعه آن در مرکز داشته باشند.

بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی از نگاه وزیر علوم  

یکی از مهم‌ترین جلسات وزیر علوم، نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری با حضور وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بود. زلفی گل در این نشست سخنان خود را بر محور بایدها و نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی ایراد کرد.

وی بایدهای دیپلماسی علمی را شامل پذیرش استانداردهای علمی، مرجعیت سازی، کاهش بروکراسی اداری و نگاه سخاوتمندانه مالی دانست و نبایدها را شامل محدود کردن‌های زائد در مسائل علمی که ، باید برطرف شود.

استاد و معلمی را یک تخصص نمی‌دانیم

مراسم بزرگداشت روز معلم یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که وزیر علوم در هفته گذشته شرکت کرد. زلفی گل در این نشست تصریح کرد که یکی از مشکلاتی که جامعه علمی ما در حال حاضر با آن رو به روست این است که ما استادی دانشگاه و معلمی را یک تخصص نمی‌دانیم و این ضربه بزرگی به جامعه علمی ما زده است. سال ۱۳۶۳ در مرکز تربیت معلم مدنی در قم توفیق داشتم درس بخوانم. آن موقع اساتیدی داشتیم که صفحه به صفحه کتاب را به ما یاد می‌دادند تا ما به خوبی بتوانیم در مدرسه به تدریس بپردازیم. این نشان می‌دهد که معلمی و استادی دانشگاه یک تخصص است و باید شیوه‌های آن و تعامل با دانشجو و دانش‌آموز را به خوبی بدانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =