دلیل سرعت پایین اجرای طرح مسکن ملی

رییس کمیسیون عمران محلس شورای اسلامی گفت: ناهماهنگی موجود مابین بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا سرعت طرح جهش ملی مَسکن در کشور در حد انتظار نباشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا رضایی‌کوچی اظهارداشت: جهش ملی مَسکن شامل ۲ قسمت تامین زمین و تسهیلات بانکی به همراه مصالح ساختمانی است، در بخش زمین، برای ۲ میلیون نفر متقاضی، زمین مورد نظر تامین شده در صورتی که براساس آمار، پنج میلیون و ۴۰۰ متقاضی داریم.

بیشتر بخوانید

اعلام سقف اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی هماهنگی لازم وجود ندارد. نماینده مردم شهرستان جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون جهش ملی مَسکن، شورای عالی مَسکن باید با حضور رییس جمهور و دستگاه‌های متولی تشکیل شود، این جلسات باید هر ۲ ماه یک بار تشکیل شود اما از آنجایی که بین آخرین جلسه تاکنون فاصله زیادی ایجاد شده باید فاصله جلسات جدید کوتاه‌تر شود.

وی ادامه داد: ما اکنون با ساخت سالانه یک‌ میلیون مَسکن در این قانون، حدود ۶ ماه از برنامه عقب هستیم. وی تصریح کرد: با تشکیل جلسه شورای عالی مسکن در هفته آینده امید داریم تا یک سری نواقص موجود و ناهماهنگی بین بانکی با دستگاه‌های اجرایی برطرف و سرعت کار بالا برود.

رضایی‌کوچی اضافه کرد: البته در این بخش برخی استان‌ها سرعت عمل خوب و برخی پایین دارند که در کمیسیون عمران استان‌ها را ارزیابی می‌کنیم و براساس آن استان‌های پیشرو، تشویق و استانداران استان‌های ضعیف، به وزارت کشور معرفی خواهند شد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص قیر گفت: براساس توافق صورت گرفته با وزارت نفت، برای سال گذشنه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال قیر برای دستگاه‌های مربوطه در نظر گرفته شده بود اما کمتر از ۵۰ درصد آن اختصاص داده شد و دستگاه‌هایی مانند بنیاد مسکن و سازمان شهرداری‌ها از سهمیه خود کمتر دریافت کردند.

وی یادآور شد: عملکرد ضعیف دستگاه‌ها و ناهماهنگی در وزارت نفت و پالایشگاه‌ها دلیل عمده در تحقق کمتر از ۵۰ درصدی قیر در نظر گرفته شده بود. وی بیان کرد: برای سال جاری سهمیه در نظر گرفته شده ۱۹۰ هزار میلیارد ریال است که هفته آینده وزیر نفت به کمیسیون عمران خواهد آمد و ما مقدمات کار را فراهم کردیم تا تحویل دستگاه‌های اجرایی شود.

رضایی‌کوچی افزود: با توجه به سردسیر بودن برخی استان‌ها، به واقع این استان‌ها تنها در ۶ ماه نخست می‌توانند کار کنند و در ۶ ماه دوم کار در این مناطق تعطیل خواهد شد. وی تاکید کرد: با چنین نگاهی در مجلس شورای اسلامی، امید داریم سهمیه قیر استان‌های سردسیر در زمان مقرر در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1140237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =