«تحصیل» و «رفتارسازی اجتماعی» دو دستاورد دانشگاه است/ پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حفظ و ارتقاء امنیت روانی، افزایش بهره‌وری و کیفیت یادگیری در کلاس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهل و هفتمین گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه های سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگی فدک الزهرا مشهد مقدس برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این گردهمایی در سخنرانی با موضوع «تعلیم و تربیت اجتماعی، رسالت فراموش شده دانشگاه ایرانی اسلامی» با بیان اینکه در موضوع تربیت، تزکیه بسیار مهم است، از تقلیل مفهوم «آموزش» به «تدریس» در نظام آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: در نظام آموزش عالی کشور، آموزش محدود به آموزش تخصصی شد و در دانشگاه با مفاهیمی همچون آموزش عالی، دوره تحصیلات تکمیلی و دوره تحصیلات عالی مواجه هستیم، این در حالی است که در کشورهای غربی ترجمه آموزش مترادف با تحصیلات دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و شخصیت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته بین خانواده و جامعه قرار گرفته است، گفت: این نهاد قرار است آموزش تخصصی، مهارتی، اجتماعی ارائه دهد. 

وی دانشگاه را متشکل از چهار محیط آموزشی، رفاقتی، زندگی و کار دانست و افزود: متأسفانه ما این چهار محیط را از هم جدا کرده و استاد را از محیط آموزشی دور و وارد محیط سازمان کرده ایم که در نتیجه این سیاست دچار مشکلات فراوانی شدیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانی که استاد در محیط آموزشی وجود نداشته باشد، دیگر دغدغه تعلیم و تربیت دانشجو را ندارد و به جای آن در تلاش برای ارتقاء مرتبه علمی، بهبود معیشت، چاپ مقاله و ... است که این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزشی کشور است. غربی ها نیز معتقدند که کارکردگرایی و تخصص گرایی سبب خروج محیط آموزشی از شاگردپروری شده است.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه حکمرانی فرهنگی توسط محیط رفاقتی انجام می شود، اظهار کرد: محیط رفاقتی تحت تأثیر فضای مجازی و محیط عمومی و زندگی، متأثر از محیط مجازی است. 

وی افزود: محیط رفاقتی از تأثیرگذارترین محیط های تربیتی است.  بیشترین ساعات زیست و زندگی فرزندان ما در محیط های رفاقتی سپری می شود و آنها به شدت از این محیط الگو می گیرند.

باید محیط آموزشی را به عنوان محیط تعلیم و تربیت احیا کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید محیط آموزشی را به عنوان محیط تعلیم و تربیت احیا و در مقابل هجمه‌های غرب چاره اندیشی کنیم، گفت: دانشگاه کارخانه آدم سازی است و القاء محبت باید در محیط آموزشی رخ دهد. دانشجو باید جلوی چشمان استاد باشد. در همین رابطه معیت و همراهی دانشجو و استاد بسیار مهم است.

رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دستاورد اجتماعی داشته باشد. «تحصیل» و «رفتارسازی اجتماعی» دو دستاورد دانشگاه است. دانشگاه باید رفتار ساز باشد. 

وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت اجتماعی رسالت فراموش شده دانشگاه هاست، خاطرنشان کرد: مأموریت دانشگاه صرفاً ارائه تعلیم و تربیت تخصصی نیست، بلکه رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است، دانشگاه باید علم گرایش ساز، کنش ساز و بینش ساز ارائه دهد. 

دکتر طهرانچی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: در امر به معروف و نهی از منکر، مهم تر از ادبیات، نتیجه است. یعنی باید به گونه ای صحبت کنیم که نتیجه مورد نظر از امر به معروف و نهی از منکر حاصل شود. 

کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه ها هستند

وی با بیان اینکه درخصوص هنجارهای پوششی و رفتاری در محیط دانشگاه به این باور رسیدیم که باید ادبیات و چارچوب نظری را تغییر دهیم، گفت: باید با ادبیات مناسب، مؤثر و معطوف به نتیجه وارد صحنه شویم و یک وفاق جمعی ایجاد کنیم. 

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه ها هستند، گفت: باید جایگاه اساتید را در این زمینه دریابیم و به کمک و مدد آنان هنجارهای را اصلاح و برطرف کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه نخستین محیط مشترک زن و مرد است، افزود: این محیط مشترک نباید به محیط مختلط تبدیل شود. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تبرج در محیط های مشترک سبب بی نظمی می‌شود،  دانشگاه را محلی برای زندگی مشترک دانست که از آن نباید ترسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از محیط مشترک نترسیم، بلکه آن را مدیریت کرده و برایش مدل تعیین کنیم. شئون رفتاری و آراستگی یکی از الزامات محیط مشترک برای رشد است.

همه مسئولان دانشگاهی باید در زمینه آراستگی و شئون رفتاری احساس مسئولیت کنند

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید روی جامعه اثربگذارد، نه بالعکس، خاطرنشان کرد: از آنجایی که مسأله آراستگی و شئون رفتاری زیرمجموعه تعلیم و تربیت اجتماعی است، همه مسئولان دانشگاهی باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و این موضوع صرفاً به معاونت یا اداره خاصی اختصاص ندارد.

وی با اشاره به اینکه پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان است، گفت: حفظ و ارتقاء امنیت روانی، افزایش بهره وری و کیفیت یادگیری در کلاس درس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان باید پایبندی به حقوق و قوانین را بیاموزند، تأکید کرد: آراستگی ظاهری و پوشش رفتاری اساتید، کارکنان و مدیران به عنوان کنشگران الگو نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =