روایت فایننشال تایمز از اصلاح نظام یارانه‌ها در ایران

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به طرح اصلاح یارانه‌ها در ایران نوشت: به عقیده تحلیلگران تلاش‌های رئیسی برای اصلاح اقتصاد ایران با مخالفت سیاسی مهمی روبرو نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فایننشال تایمز طی گزارشی از طرح اصلاح یارانه‌ها در ایران نوشت: در حالی که قیمت جهانی گندم افزایش شدیدی داشته و در شرایطی که دولت ایران سعی دارد اقتصاد تحت تحریم این کشور را به جلو ببرد طرح اصلاح یارانه‌ها در ایران به اجرا گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید

با چرخه فساد در توزیع یارانه‌ها مواجه بودیم

در عوض واقعی کردن قیمت کالاهای اساسی، کالابرگ دیجیتال در اختیار شهروندان ایرانی قرار می‌گیرد که به آن‌ها امکان می‌دهد نیازهای خود را با قیمت‌های یارانه‌ای تأمین کنند. نان، گوشت مرغ، پنیر و روغن از جمله این کالاهای اساسی است.

رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی به عنوان یکی از دلایل اجرای این طرح گفت: یارانه‌هایی که دولت به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد به هدر می‌رود و مردم خودشان شاهد فساد و نابرابری در این زمینه هستند. چگونه می‌توان این وضعیت را ادامه داد. مردم و نخبگان به ما تاکید می‌کنند که اقتصاد را اصلاح کنیم و ما مصمم به انجام این کار هستیم.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: قیمت جهانی گندم در پی جنگ اوکراین جهش داشته و این مسئله هزینه یارانه‌ها را برای دولت ایران بالا برده است. روسیه و اوکراین 30 درصد واردات غلات ایران را تأمین می‌کنند.

اگرچه غذای معمول ایرانی‌ها آمیزه‌ای از نان، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی است اما ایرانی‌های فقیر و همچنین میلیون‌ها افغانی مهاجر به نان یارانه‌ای وابسته هستند. سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح‌طلب طرح اصلاح یارانه‌ها را ضروری و جراحی دردآور برای اقتصاد دانست و گفت افزایش قیمت‌های جهانی اجرای این طرح را ضروری‌تر کرده است.

وی افزود: اقتصاد ایران دیگر تاب تحمل این پول‌پاشی را ندارد. به عقیده تحلیلگران تلاش‌های رئیسی برای اصلاح اقتصاد ایران با مخالفت سیاسی مهمی روبرو نیست. رهبر انقلاب ایران از همه سیاستمداران خواسته است از دولت در راه اصلاحات اقتصادی حمایت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1140288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =