استرالیا کشتی اطلاعاتی چین را ردیابی کرد

دولت کانبرا امروز جمعه اعلام کرد که یک کشتی اطلاعاتی چینی را در خارج از آب های سرزمینی این کشور رهگیری کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، استرالیا امروز جمعه مدعی شد که یک کشتی اطلاعاتی ارتش چین را در سواحل غربی این کشور و در فاصله ۵۰ مایل دریایی از یک تأسیسات دفاعی حساس، ردیابی کرده است.

بیشتر بخوانید

صادرات ۳ میلیون بشکه‌ای نفت ایران به ونزوئلا

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در این رابطه گفت که کشتی چینی در آب‌های سرزمینی استرالیا نبوده، اما حضور آن در این منطقه را نگران کننده خواند. وی گفت: واضح است که این یک کشتی اطلاعاتی است و آنها ما را زیر نظر دارند و ما نیز آنها را زیر نظر داریم.

«پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا نیز در این رابطه مدعی شد: به نظر من این اقدامی تجاوزکارانه است، مخصوصاً به این دلیل که بسیار به سمت جنوب آمده است. وی افزود: این کشتی در نزدیکی تأسیسات نظامی و اطلاعاتی در سواحل غربی استرالیا بوده است.

این در حالی است که روابط بین چین و استرالیا در ماه‌های اخیر بر سر مسائل مختلف به سمت تیره و تار شدن پیش رفته است. پکن کشورهای غربی را موجب ایجاد رقابت نظامی در منطقه اقیانوس آرام می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به انتقاد استرالیا از پیمان امنیتی پکن با جزایر سلیمان گفته بود: استرالیا به همراه آمریکا و انگلیس یک بلوک نظامی در منطقه تشکیل داده و مسابقه تسلیحاتی را بدون گفتگو با کشورهای اقیانوسیه تشویق می‌کنند.

استرالیا پیشتر نگرانی خود را نسبت به توافق امنیتی منعقد شده بین پکن و جزایر مذکور ابراز کرده و چین را متهم به ساخت پایگاه نظامی در این کشور نموده بود. پکن نیز در همین رابطه اعلام کرده بود که اظهارات در مورد تمایل چین به ساخت پایگاه نظامی در جزایر سلیمان به عنوان بخشی از یک توافق امنیتی دوجانبه، اطلاعاتی غلط و بی پایه است.

همچنین استرالیا که یکی از اعضای پیمان چهارگانه موسوم به «کواد» است، در راستای سیاست تفرقه برانگیز «ایندوپاسیفیک» واشنگتن، از هیچ تلاشی برای به چالش کشیدن پکن کوتاهی نمی‌کند.

سال گذشته نیز انعقاد پیمان امنیتی استرالیا با آمریکا و انگلیس موسوم به «آکوس» موجب سرو صدای زیادی شد، جایی که این کشور قرارداد خرید زیردریایی‌های متعارف خود با فرانسه را لغو کرد و آمریکا و انگلیس متعهد شدند که زیردریایی‌های اتمی به کانبرا تحویل دهند.

منبع: مهر

کد خبر: 1140300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =