آخرین تحولات اوکراین | مسکو: شواهد کافی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین

یک مقام آمریکایی اعتراف کرد که واشنگتن اکنون به جای تکیه بر مذاکرات با روسیه، روی کمک نظامی به اوکراین متمرکز شده و در مسکو نیز معتقدند که حمایت آمریکا از ‌کی‌یف، نه به دلیل عشق به اوکراین، بلکه با هدف شکست نظامی، سیاسی و اقتصادی روسیه صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "کارن دانفرید" دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اورآسیا شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده در حال حاضر بیشتر بر حمایت نظامی از اوکراین متمرکز شده تا روند مذاکرات با روسیه. وی با اشاره به اینکه مقامات مسکو تمایلی به مذاکرات جدی نشان نمی‌دهند، گفت: «امروز ما بر تقویت هر چه بیشتر موقعیت اوکراین در میدان نبرد متمرکز شده‌ایم تا وقتی زمان آن فرا رسد، اوکراین هر چه بیشتر نفوذ ممکن را در میز مذاکره داشته باشد.»

پیش از این جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توضیح اینکه چرا واشنگتن تعامل مستقیم با مسکو برای حل و فصل اوضاع اوکراین را آغاز نکرده، ابراز عقیده کرده بود که کمک نظامی به کی‌یف بسیار "موثرتر" از مذاکره با روسیه است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی آماده دیدار با پوتین است/ مسکو قطعاً به تهدیدات هسته‌ای پاسخ خواهد داد

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه ایالات متحده نیز از قصد دولت آمریکا برای حفظ توانایی ارسال آزادانه سلاح به منطقه خبر داده و گفته که واشنگتن علاوه بر  کمک نظامی، کمک‌های بشردوستانه به مبلغ 387 میلیون دلار را به کی‌یف ارائه کرده است.

این در حالی است که دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه، یادآور شده که آمریکا با تداوم تخصیص بودجه برای حمایت نظامی به کی‌یف، "عشق خود به اوکراین" را ثابت نمی‌کند، بلکه می خواهد شکست سنگینی را به روسیه تحمیل کرده و توسعه اقتصادی و نفوذ سیاسی این کشور در جهان را محدود سازد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتادم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

هشدار پنتاگون درباره امکان تعلیق احتمالی کمک‌های نظامی به اوکراین

جان کربی، سخنگوی پنتاگون شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که اگر سنای آمریکا لایحه اختصاص کمک‌های جدید به کی‌یف را تصویب نکند، ممکن است عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین متوقف شود. وی گفت: «البته ما می خواهیم مطمئن شویم که می‌توان از چنین روند اوضاعی جلوگیری کرد.»

یک روز قبل، سناتور رند پل از ایالت کنتاکی ایالات متحده با تصویب لایحه مربوط به تخصیص کمک‌های اضافی به اوکراین به مبلغ بی‌سابقه 40 میلیارد دلار در کنگره ایالات متحده مخالفت کرد.

به عقیده کارشناسان علوم سیاسی آمریکایی، که اگرچه رای مخالف رند پل اجازه تصویب این لایحه را نداد، اما بر تصویب نهایی آن تأثیری نخواهد گذاشت و این مسئله فقط زمان بیشتری طول خواهد کشید.

نخستین گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه پس از آغاز جنگ

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که لوید آستین و سرگئی شایگو، وزرای دفاع ایالات متحده و فدراسیون روسیه، روز جمعه مذاکراتی تلفنی با یکدیگر انجام دادند و در جریان آن در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین بحث و گفتگو کردند.

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که این رایزنی تلفنی به ابتکارعمل طرف آمریکایی انجام شد که طی آن برخی موضوعات مهم امنیت بین المللی از جمله وضعیت اوکراین، مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

پیش از این جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شده بود که سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از پذیرش تماس تلفنی  لوید آستین، رئیس پنتاگون و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده خودداری کرده اند.

وزیر دفاع روسیه و وزیر دفاع آمریکا آخرین بار در تاریخ 18 فوریه و یک هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین با یکدیگر تلفنی گفتگو کرده بودند.

وزیر دفاع اوکراین از قصد اعلام بسیج یک میلیون نفری خبر داد

آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین شب گذشته اعلام کرد که مقامات کی‌یف قصد دارند یک میلیون نفر دیگر را برای شرکت در جنگ با روسیه بسیج کنند.

رئیس وزارت دفاع اوکراین همچنین یادآور شد که تشدید درگیری‌ها "افزایش انفجاری در نیازهای دفاعی کشور را برانگیخته"، وی در عین حال مدعی شد، کی‌یف برای چنین جنگی کاملاً آماده نبود. رزنیکوف افزود که دفاع سریع و عملیاتی در کشور از طریق "اقدامات مقدماتی انجام شده و بسیج مردم اوکراین و اقدامات مقاماتی که کنترل کشور را حفظ کردند" سازماندهی شد.

زلنسکی: سفارت‌های 37 کشور در کی‌یف کار خود را از سر گرفتند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه اعلام کرد که سفارت‌های 37 کشور فعالیت خود در پایتخت این کشور را از سر گرفته‌اند.  زلنسکی در پیامی ویدئویی در کانال تلگرامی خود گفت: در حال حاضر 37 نمایندگی دیپلماتیک خارجی کار خود را در کی‌یف از سر گرفته‌اند و من از تک تک آنها سپاسگزارم.

وی ابراز اطمینان کرد که سفارت سایر کشورها نیز به زودی به پایتخت باز خواهند گشت.

روسیه: شواهد کافی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین وجود دارد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه در نشست شورای امنیت که به ابتکار طرف روسی با موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین برگزار شد، اعلام کرد که مقامات مسکو  حقایق بسیار ملموسی را در خصوص شرکت‌ها و افرادی از ایالات متحده که در فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی در اوکراین دخیل بودند را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده‌اند.

این دیپلمات روس گفت: «صحبت بر سر حقایق خاصی است که طرف روسی به آنها دست یافته، اسناد خاصی که ثابت می‌کند آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین وجود دارد و ایالات متحده در برنامه‌های بیولوژیکی نظامی انجام شده در آنها نظارت مستقیم دارد.»

پولیانسکی افزود: «ما قبلاً چند صد سند مربوط به این موضوع را بین اعضای سازمان ملل توزیع کرده‌ایم. اگر فکر می کنید که این شواهد کافی نیستند، پس مدرک مستند برای شما چیست؟ ما پیش از این توضیح دادیم که از چه مکانیزم دقیقی در این خصوص استفاده کردیم.» وی این مسئله را در پاسخ به سخنان نماینده آمریکا مبنی بر اینکه اسناد ارائه شده از سوی روسیه به شورای امنیت، اظهارات مسکو درباره فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی با مشارکت واشنگتن در اوکراین را تایید نمی‌کند، مطرح کرد.

پولیانسکی ادامه داد: «تلاش شما برای تبدیل ادعاها و درخواست مشخص ما برای بررسی علنی در این باره، به صحبت در خصوص تبلیغات روسیه، نتیجه‌ای نخواهد داشت و این شما هستید که باید توضیحات واضحی درباره این فعالیت‌های غیرقانونی در اوکراین ارائه دهید.»

نبنزیا: آمریکا عمداً مانع از تقویت کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی شده است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان جهانی با موضوعیت: آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین برگزار شد، یادآور شد که ایالات متحده از روی عمد تلاش‌ها برای تقویت رژیم کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) را مسدود می‌کند.

این دیپلمات یادآور شد که نمایندگان آمریکا بارها و بارها از ارائه توضیحات درباره ماهیت و اهداف واقعی فعالیت‌های خود در زمینه بیولوژیکی در اوکراین و دیگر کشورهای جهانی خودداری کرده‌اند. به گفته وی، جامعه جهانی باید از مقامات واشنگتن در این باره توضیح بدهد.

گرجستان صلح با روسیه برای شهروندانش را تضمین می‌کند

ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، روز جمعه تاکید کرد که مقامات تفلیس حفظ صلح با روسیه را برای شهروندان خود تضمین کرده و قول داده‌اند که این کشور درگیر درگیری‌های نظامی کنونی نخواهد شد.

وی در جمع خبرنگاران گفت:«ما به مردم خود تضمین می‌دهیم که صلح با روسیه طولانی مدت خواهد بود. هیچ جبهه دوم یا جنگی در کشور ما وجود خواهد داشت، بلکه برعکس ما تلاش خود را روی توسعه، سازندگی و صلح متمرکز خواهیم کرد.»

در اوایل ماه مه نیز سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان اعلام کرده بود که مقامات اوکراین از گرجستان خواسته اند تا تسلیحات به آنها داده و "جبهه دومی" را علیه روسیه باز کند. با این حال، به گفته وی، این اقدام غیرممکن است.

زلنسکی از ایتالیا خواست تا مانع از ورود روس‌ها به این کشور شود

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی، از مقامات رم  خواست تا مانع از ورود گردشگران روسی به این کشور شوند.

رهبر اوکراین بدون احساس شرم از این خواسته، گفت: «گردشگران روسی باید از لحاظ فرهنگی هم رد شوند و بدانند که در سایر کشورها از آنها استقبال نمی‌کنند. حتی کسانی که در میدان جنگ نبودند، ولی سکوت می‌کنند، و از رهبری سیاسی خود حمایت می‌کنند.»

زلنسکی از اتحادیه اروپا برای مسدود کردن حساب‌های الیگارش‎های روسی تشکر کرد و یادآور شد مردم عادی روسیه که به اروپا می آیند نیز باید همین فشار را احساس کنند.

وزارت خارجه لتونی 102 روس دیگر را از ورود به این کشور منع کرد

ادگارس رینکویچ، وزیر امور خارجه جمهوری لتونی روز جمعه اعلام کرد که این کشور 102 شهروند روسیه که به نوعی در حمله نظامی به اوکراین دخیل هستند را در فهرست "افراد نامطلوب"قرار داده و ورود آنها به خاک لتونی برای مدت نامحدود ممنوع کرده است. نام برخی شخصیت‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای روسیه در این فهرست دیده می‌شود.

درخواست فرانسه برای بسته شدن درهای ناتو

هنری گنو، مشاور سابق رئیس جمهوری فرانسه، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی ابراز عقیده کرد که ورود کشورهای جدید به اتحاد آتلانتیک شمالی باید متوقف شود.  این سیاستمدار گفت: درهای ناتو دیگر باید بسته شود. گنجاندن فنلاند، سوئد، اوکراین، مولداوی، گرجستان در این اتحاد غیرقابل قبول است.

به گفته مشاور سابق رئیس جمهوری فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا با پذیرش کشورهای اروپای شرقی در این اتحاد، در حال تبدیل ناتو به یک سازمان ضدروسی هستند و به این واقعیت اهمیت نمی‌دهند که اروپا را به عرصه جنگ با روسیه مبدل می‌شود.

او تأکید کرد که ایالات متحده و متحدانش اکنون در تلاش هستند تا روسیه را به انزوا بکشانند، در حالیکه بازگشت به دیپلماسی، تنها راه برای "جلوگیری از لغزش به سمت یک درگیری نظامی جهانی" است.

دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، روز پنجشنبه هشدار داده بود که بروز یک درگیری احتمالی بین ناتو و روسیه ممکن است به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود و چنین سناریویی برای همه جهان فاجعه آمیز خواهد بود.

کد خبر: 1140325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =