نمایشگاه کتاب نباید فروشگاه باشد / لزوم حمایت از کتابفروشی‌ها

گودرزی گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیگر یک نمایشگاه نیست و به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده است و نقد ما این است که نمایشگاه باید نمایشگاه باشد نه فروشگاه کتاب.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز به کار کرد. در این دوره از نمایشگاه غیبت برخی از ناشران به چشم می‌خورد و برای پیگیری بیشتر موضوع علت را از این ناشران جویا شدیم‌.

در همین رابطه، گودرزی-مدیر داخلی نشر قطره در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره دلیل شرکت نکردن این مرکز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: ما در حمایت از کتابفروشی‌ها در نمایشگاه شرکت نمی‌کنیم چرا که فروش مستقیم ناشر باعث ضرر به کتابفروش و آسیب به چرخه توزیع کتاب است که این مسئله مراکز پخش و کتابفروشی را در برمی‌گیرد.

مدیر اجرایی نشر قطره ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها خیلی از کتابفروشی‌های بزرگ هم وجود داشتند که تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید:

کیفیت در نمایشگاه کتاب فدای کمیت شده / چرا باید اشعار خواننده‌های خارج‌نشین روی میز ناشرین دیده شود؟

گودرزی گفت: در واقع می‌توان گفت که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیگر یک نمایشگاه نیست و به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده است و نقد ما این است که نمایشگاه باید نمایشگاه باشد نه فروشگاه کتاب.

وی افزود: خیلی‌ها می‌خواستند این حرکت را سیاسی جلوه دهند و خیلی‌ها عنوان کردند که به دلیل اینکه تعداد عناوین ما به حد نصاب نرسیده در نمایشگاه حاضر نشدیم ولی باید بگویم که هیچ کدام از این مسائل صحت ندارد و ما از سال ۹۷ تا کنون در حمایت از کتابفروشی‌ها در نمایشگاه شرکت نکردیم در صورتی که شرایطش را هم داشتیم.

احمدی از مسئولین نشر مرکز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: ما در حمایت از کتابفروشی ها در نمایشگاه کتاب تهران حاضر نشدیم و آن در صدی که در نمایشگاه تخفیف داده می شود ترجیح دادیم که به کتابفروشی ها داده شود تا آنها این تخفیف را به خریداران ارائه دهند.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، ماجرای حمایت ناشران از کتابفروشی‌ها با حضور نیافتن در نمایشگاه کتاب تهران تنها مختص به امسال نیست؛ بلکه این موضوع از سال ۹۷ مطرح شد و به وجه فروشگاهی بودن نمایشگاه کتاب مرتبط است. به‌باور منتقدان؛ نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور تبدیل به فروشگاهی بزرگ برای ناشران و مخاطبانشان شده است و رفته‌رفته کارکردهای نمایشگاهی خود را از دست داده است، در این میان کتابفروشان هرچه از پایتخت دورتر، ضرر و زیان‌های بیشتری را متحمل شده‌اند که آنها را تا مرز تعطیلی و تغییر کاربری برده است.

در دو دهه اخیر موضوع توزیع یکی از نگرانی‌های دلسوزان صنعت نشر بوده است. دستیابی به ساختار نظام‌مند و قدرتمند توزیع کتاب در ایران همواره به‌عنوان دغدغه‌ای مهم مطرح بوده است، در این میان کتابفروشان به‌عنوان حلقه بیرونی سیستم توزیع به‌دلایل اقتصادی و کاهش سرانه مطالعه در ایران همواره از مشاغل پرخطر و نیازمند حمایت به‌شمار می‌آمدند که گاها از سوی نهادهای دولتی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =