پلاسمای سرد برای ترمیم زخم‌های دیابت توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تولید شد

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی از تولید پلاسمای سرد برای ترمیم زخم‌های دیابت برای اولین بار در جهان و ایران خبر داد و گفت: فروش این محصول به صورت محدود در کشور آغاز شده است.

سارا فتح اله در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر رویدادهای علمی و پژوهشی مناسبی در مراکز رشد و سایر بخش‌های این دانشگاه برگزار می‌شود که به طور قطع رویداد ملی گام دوم جامع ترین این رویدادها است.

وی درباره تفاوت و میزان حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه‌ها عنوان کرد: من تجربه تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی و دکتری از دانشگاه امیرکبیر را دارم و می‌توانم بگویم که دانشگاه آزاد همواره پذیرای دانشجویان در مکان‌های فعالیت های علمی مثل آزمایشگاه و کارگاه ها است که این موضوع علاوه بر انگیزه بخشی به دانشجویان، آنها را برای تحقیق و تولید محصول نیز آماده می‌کند.

مدیر شرکت هوپاد صنعت پلاسما اضافه کرد: دانشجویان در دانشگاه آزاد از همان ترم‌های دوم یا سوم اجازه حضور در آزمایشگاه و فعالیت‌های عملی را دارند که این موضوع و حمایت به هیچ عنوان در دانشگاه‌های سراسری رخ نمی‌دهد. 

وی با تاکید بر اینکه حمایت دانشگاه آزاد اسلامی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان ادامه دارد، گفت: این دانشگاه با برگزاری جشنواره‌ها یا رویدادهای مانند رویداد ملی گام دوم از محصولات یا صاحبان شرکت‌های فارغ التحصیلان حمایت می‌کند. البته این دانشگاه می‌تواند حمایت بیشتری داشته باشد و تا رسیدن به وضعیت ایده ال فاصله باقی مانده است.

فتح اله با ذکر پیشنهادی برای ادامه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در چهل سال دوم از حیات خود یادآور شد: این دانشگاه‌ها زیرساخت‌ها یا رابطه‌های تجاری مناسبی برای معرفی محصولات دانشجویان خود در اختیار دارد و به سادگی می‌تواند دست واسطه ها و دلال ها را کوتاه کند. به عنوان مثال بیمارستان فرهیختگان که برای این دانشگاه است، در اختیار محققان و پژوهشگران حوزه پزشکی یا تجهیزات پزشکی قرار گیرد.

محصول پلاسمای سرد برای ترمیم و زخم دیابت و مزمن 

این پژوهشگر با بیان اینکه دستگاه پلاسمای سرد در سال 1393 در کشور ثبت اختراع شده است، گفت: در این هفت سال مراحل سلولی و حیوانی و بالینی این محصول انجام شده است و از سازمان تحقیقات بالینی در کشور تایید بالینی دارد. 

وی با بیان اینکه این دستگاه مشابه خارجی ندارد، گفت: در نتیجه مجوز جهانی ندارد و تجهیزات پزشکی به دنبال دریافت کد از سامانه imed ( اداره کل تجهیزات پزشکی) هستیم. در حال حاضر نیز فروش محصول به صورت محدود آغاز شده است.

فتح اله درباره چالش‌های موجود برای فعالیت‌های دانش بنیان در کشور تصریح کرد: در حال حاضر مراحل تایید و ثبت محصولات و اختراعات شرکت‌های دانش بنیان بسیار نیازمند زمان است و بر اساس مقررات پیش نمی‌رود. این موضوع باعث دل سردی محققان و پژوهشگران از انجام فعالیت تحقیقاتی شده است.

این دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از نبود قوانین صریح برای تبدیل شرکت‌ها به یک شرکت دانش بنیان تصریح کرد: طبق ستاد نامه این شرکت جزو شرکت‌های پلت فرم بوده و در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دفتر دارد. ولی به دلایلی که اصلا مشخص نیست شرکت ما را جزء شرکت‌های دانش بنیان دسته بندی نمی‌کنند. 

وی بودجه را چالش دیگر  شرکت‌های دانش بنیان برای فعالیت دانست و گفت: در  حال حاضر تامین بودجه از طروق شخصی و دولتی است؛ اما در این بین یکسری از شرکت‌ها نیاز به سرمایه گذاری انبوه ندارند و بودجه های حداقلی را با دریافت وام‌های کم بهره برای آنها مقرون به صرفه تر است.

فتح اله در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگران و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت بودجه و وام به صورت دائم بین بانک‌ها یا سازمان‌های مختلف پاس کاری می‌شوند. این در حالی است که این وام‌ها مبالغ چشمگیر و چند میلیاردی نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140355

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =