ضرورت حفظ و تکریم جایگاه معلم و استاد در جامعه/ حکمرانی فرهنگی را کنار حکمرانی آموزشی و پژوهشی احیا کنیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید حکمرانی فرهنگی را کنار حکمرانی آموزشی و حکمرانی پژوهشی با محبت و دوست داشتن دانشجویان احیا کنیم. محیط رفاقتی اکنون در اختیار فضای مجازی است و ما نقشی در آن نداریم. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم تکریم عزیز جوانپور هروی و معارفه  آرش رنجبران سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با حضور  محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و تراب محمدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی  در واحد تبریز برگزار شد.

طهرانچی در این مراسم گفت: پس از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد آغاز شد که در سال ۱۹۸۹ به فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی انجامید، پس از آن بحثی تحت عنوان دهکده جهانی، یکپارچه سازی جهان و دنیا با یک نظام سلطه مطرح شد، اما خیلی زود این ایده به دلیل فراهم نبودن مقدمات آن با چالش‌های جدی مواجه شد، نظام سلطه راه خود را ادامه داد و توانست با فضای مجازی و فراهم کردن ارتباطات، سلطه خود را به حداکثر برساند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: غرب توانست حاکمیت نظام پولی یکپارچه خود را که پشتوانه آن نه دولت، بلکه هفت خانواده است، در جهان گسترش دهد و پس از لشکرکشی‌هایی که داشت، نظام سلطه دلار را به دنیا معرفی کند. تحریم هایی که با موضوعیت ایران اسلامی شکل گرفت، در حقیقت نوعی حاکمیت نظام سلطه بر جریان مالی بود. شعار غرب این بود که با سخترین تحریم‌ها می‌خواهند ریشه ملت ایران را خشک کنند، اما اتفاقات یکی پس از دیگری رخ داد و نظام سلطه رقبایی پیدا کرد که یکی از آنها در شرق آسیا و دیگری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. 

وی با بیان اینکه نظام یکپارچه در فضای ارتباطی به صورت خواسته یا ناخواسته و پاندمی جهانی کرونا به یکباره جهان را درگیر مسائل جدید کرد، گفت: بشر به مدت دو سال تجربه تلخی را پشت سر گذاشت. طی این دو سال یک بیماری آغاز شد و به سرعت تمام دنیا را فرا گرفت. در حالی که پاندمی کرونا در حال اتمام بود، به یکباره جنگی در اروپا شکل گرفت. این جنگ در منطقه‌ای بود که ۳۰ درصد غلات و نهادهای کشاورزی جهان را تأمین می کرد. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این اتفاقات باعث شد که پس از پاندمی جهانی به یکباره مسأله‌ای به نام بحران مواد غذایی به وجود بیاید، که بحمدالله مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران با نگاه مستقل و هوشیارانه‌ای که دارند، برای مدیریت این فضا برنامه‌ریزی کردند. درست است که کشور ما در این بحث با فشارهایی مواجه خواهد شد، اما مانند جنگ جهانی اول به گونه ای نخواهد بود که به دلیل سیاست انگلستان مردم ایران با قحطی مواجه شوند. نظام سختی را هوشیارانه مدیریت کرد و این روزها در حال آرایش جدیدی برای مواجه جهانی بعدی هستیم. خدا را شاکریم که کشور ما، کشوری مستقل است و رهبری هوشیار و دوراندیش دارد. 

طهرانچی با بیان اینکه غربی ها با تحریم‌های فلج کننده به دنبال از بین بردن ریشه ملت ایران بودند و اکنون برخی از آنها در لباس دوست ظاهر شده اند، تصریح کرد: آنها اساساً با مردم ما دشمنی و کینه بسیار جدی دارند و داعش را به وجود آوردند تا ما را از بین ببرند. جا دارد یادی کنیم از حاج قاسم سلیمانی سید الشهدای مقاومت و یاران ایشان که بر دل استعمار و طراحان این اندیشه داغ گذاشتند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر جنگ باشد ما فرزند محرمیم و اگر تحریم باشد فرزند رمضانیم. خدا را شاکریم که رهبران ما با دوراندیشی به فکر فردای ما هستند. درست است با شرایط سختی رو به رو هستیم، اما این شرایط سخت به نیکی در حال مدیریت است. ما می‌دانیم که شرایط زندگی و معیشت سخت است، اما در شرایط سخت معیشت تحقیر را نمی‌پذیریم.  

لزوم حفظ و تکریم جایگاه معلم و استاد در جامعه

 طهرانچی با تأکید بر لزوم حفظ و تکریم جایگاه معلم و استاد در جامعه گفت: جامعه معلمان و اساتید ما همچون سرو سرافراز هستند، چرا که می‌خواهند آینده‌سازان کشور را بسازند. وظیفه بنده و امثال بنده این است که با همه استعدادها و توان خود به معیشت آنها فکر کنیم و حفظ آبرو و کرامت آنها دغدغه اصلی ماست. با افزایش درآمد دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق انضباط بخشی در طی ۳ سال گذشته اتفاق افتاد، توانستیم حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان را از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم و تلاش داشتیم تا شرایطی را فراهم کنیم که در محافل و فضای مجازی به اعضای هیأت علمی و کارکنان ما جسارت نشود. 

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تحصیل رایگان خانواده شهدا و جانبازان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای دانشگاه آزاد اسلامی افتخار بزرگی است که میزبان خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران است، اما انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این بود که برای حمایت از دانشگاه آزاد اسلامی بندی را در این مصوبه لحاظ می کرد تا سالانه دولت ۱۰ درصد از بودجه دانشگاه که هزینه این عزیزان است را به دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت کند. دولت به مراکز آموزش عالی خود تا ۱۱۰ درصد بودجه می دهد، اما حتی این ۱۰ درصد طلب خود به دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌دهد. 

رسالت دانشگاه، رسالت انبیاء الهی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رسالت دانشگاه، رسالت انبیاء الهی است، گفت: رسالت انبیاء تعلیم و تربیت بوده و هدایت از مسیر آموزش می گذرد، اما هدایت از مسیر آموزش، فرهنگ عمومی و رفتار اجتماعی را نیز تغییر می‌دهد. می‌دانیم که اگر در این عرصه وارد بشویم، سعی می‌کنند با لغت هایی به ما بگویند که شما چرا؟ بیایید کار تخصصی بکنید همانطور که به شعیب پیامبر نیز گفتند که «إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلِیمُ الرَّشِیدُ»

 طهرانچی با بیان اینکه یکی از وظایف استاد دانشگاه، انفاق از دانش ناب است، گفت: همانطور که خداوند در آیه ۲۶۷ سوره مبارکه بقره می فرمایند: «أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ» ما نیز در دانشگاه باید دانش ناب را انفاق کنیم، همانطور که زمانی ما شاگرد بودیم، اساتید ما به ما انفاق کردند و دارایی ارزشمند خود را دادند، ما نیز باید این دارایی خود را به شاگردان خود منتقل کنیم. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما در مدیریت خود به فضل خداوند متعال امیدواریم، همانطور که در دوران کرونا همه بخش‌ها در حال فرونشست بودند، اما تنها نهادی که رشد تقریباً دو برابری در بودجه داشت، دانشگاه آزاد اسلامی بود. این نشان می دهد که هرگاه به سمت حکمت، حرکت کنیم و بخواهیم دانشگاهی حکمت بنیان باشیم، می‌خواهند ما را درگیر حواشی کنند.

وی تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی فقط به بینش توجه نداریم، بلکه برای گرایش و تعلیم و تربیت اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان خود برنامه داریم و می‌کوشیم. می خواهیم دانشگاهی کوثر داشته باشیم نه ابتر و جوان مولد تربیت کنیم نه جوانی که به فکر مهاجرت باشد.

طهرانچی ادامه داد: دانشگاه ها عملکرد قابل قبولی نداشته و دانشجو را در محیط رفاقتی تنها گذاشتند و با آیین نامه های ناکارآمد اساتید را از محیط آموزشی به محیط سازمان سوق دادیم به همین دلیل محیط آموزشی دیگر محیط انسان ساز و شاگردپرور نیست. باید حکمرانی فرهنگی را کنار حکمرانی آموزشی و حکمرانی پژوهشی با محبت و دوست داشتن دانشجویان احیا کنیم. محیط رفاقتی اکنون در اختیار فضای مجازی است و ما نقشی در آن نداریم. 

مسأله اول دانشگاه، دانشجو و شاگرد پروری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دوگانه شهریه و حقوق همه ملاحظات را در نظر خواهیم گرفت، گفت: در محیط دانشگاه ارتقاء مرتبه علمی و معیشت اساتید حق آنان است، اما مسأله اول نیست و ما همه تلاش خود را می کنیم تا معیشت اساتید هموار باشد، اما مسأله اول دانشگاه، دانشجو و شاگرد پروری است و نباید فراموش کنیم که دانشگاه محل انسان سازی است.  

طهرانچی با اشاره به اصلاح روند نزولی جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۹۳ تا سال ۹۸ با شیب کاهشی مواجه شده بود، چرا که دانشگاه توجهی به اقبال اجتماعی نداشت. اما طی دو سال گذشته تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از یک میلیون و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش داشته است و پس از سه سال پیاپی کاهش درآمد دانشگاه، اکنون بودجه این دانشگاه افزایش پیدا کرده است.  

دانشگاه آزاد اسلامی در ۴۰ سالگی خود به امیدبخشی و اشتغال نسل جوان توجه جدی دارد

وی با تأکید بر لزوم احیای شاگردپروری در دانشگاه گفت: وعده خداست که اگر صحیح الفکر و صحیح العمل باشیم، درهای رحمت خدا بر روی ما گشوده خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد تا کارکرد تربیتی دانشگاه را حفظ کند و در ۴۰ سالگی خود به امیدبخشی، اشتغال و آینده سازی برای نسل جوان توجه جدی دارد. دانشگاه بسترساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی است.

منادی سفیدان: دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت بسیار بالایی در سطح کشور برخوردار است

منادی سفیدان در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت بسیار بالایی در سطح کشور برخوردار است، گفت: پس از انقلاب اسلامی  ۶ میلیون نفر از ۱۰ میلیون نفر فارغ‌التحصیل آموزش عالی کشور از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شده‌اند که عدد بسیار بالایی است و نشان دهنده اهمیت این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه بیمارستان امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی یکی از بهترین بیمارستان های استان است، گفت: کادر توانمند این بیمارستان به صورت شبانه روزی در خدمت مردم هستند، به طوری که در دوران کرونا شاهد کمترین میزان مرگ و میر در این بیمارستان بودیم. در واقع ۴۰ درصد بار آموزش پزشکی کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. 

 افزایش ۲۵ درصدی جذب دانشجو بین الملل یکی از بزرگترین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی است

 جوانپور هروی در این مراسم با قدردانی از اساتید و کارکنان واحد تبریز و مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرصت خدمت در دانشگاه بسیار برای اینجانب مهم بود. 

وی به ارائه گزارشی در خصوص دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در حوزه های دانشجویی، فرهنگی، پژوهشی و اداری و مالی، دانش بنیان، کشاورزی، ارتباط با صنعت، پزشکی، عمران و ... پرداخت و گفت: تولید جلبک اسپرولینا، استقرار ۳۰ واحد فناور در مرکز رشد، پروژه آبیاری تحت فشار مزرعه بیلوردی، امضای ۱۰۰ تفاهم نامه با صنایع، سازمانها و نهادها و راه اندازی بیمارستان امام سجاد (ع) از جمله این دستاوردها است.

 جوانپور هروی با بیان اینکه ۸۳۰ نفر دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی مشغول به تحصیل هستند، گفت: افزایش ۲۵ درصدی جذب دانشجو بین الملل یکی از بزرگترین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان است.

وی خاطرنشان کرد: جذب ۶۰ نفر عضو هیأت علمی در رشته های علوم پزشکی از جمله دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در حوزه آموزشی است. همچنین ۷ سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان شکل گرفته که سرای نوآوری کفش و چرم فعالیت های بسیار خوبی انجام داده است. 

 جوانپور هروی درخصوص رویداد عصر امید در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۳۷ ایده و استارت آپ اصلی و ۱۵۰ مورد آزمایشگاه و زیرساخت از دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به این رویداد راه یافته اند. 

وی ضمن آرزوی توفیق برای دکتر رنجبران سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: با تمام توان در کنار دکتر رنجبران به فعالیت ها برای ارتقاء دانشگاه آزاد اسلامی ادامه خواهیم داد. 

آموزش های مهارتی یکی از شاه کلیدهای توسعه کشور است

در ادامه این مراسم  آرش رنجبران سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با تأکید بر اهمیت ایجاد امید و انگیزه در نسل جوان کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه ایجاد انگیزه بین دانشجویان و نسل جوان برنامه دارد و در این زمینه تلاش می کند. 

وی با بیان اینکه آموزش های مهارتی یکی از شاه کلیدهای توسعه کشور است، گفت: برهمین اساس دانشکده های مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تربیت نیروی ماهر و کارآفرین برای توسعه کشور راه اندازی شده است. همچنین ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت، بسیار حائز اهمیت و لازم است در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. 

 رنجبران بر لزوم انضباط مالی و مدیریت هزینه ها و استفاده از تمام ظرفیت ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تأکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140461

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =