صرفه‌جویی ۸۰ درصدی در مصرف انرژی با تولید پمپ‌های هیبریدی/ تولید برق هیبریدی جایگزینی برای سوخت فسیلی است

ایده‌پرداز برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان این‌که با تولید پمپ‌های هیبریدی می‌توان تا ۸۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد، گفت: با تولید برق از طریق پمپاژ هیبریدی می‌توان سوخت فسیلی را کنار گذاشت

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱‌ به چهل‌سالگی خود می‌رسد؛ به همین خاطر قصد دارد بخشی از ثمره حیات ۴۰ ساله خود را در قالب ارائه دستاوردهای فناورانه در نمایشگاهی با عنوان رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش بگذارد. در این رویداد بسیاری از ایده‌پردازان و پژوهشگران‌، ایده‌های برتر خود را برای برای تجاری‌سازی، به شرکت‌های مختلف عرضه‌ می‌کنند.

آقا محمد جدا، ایده‌پرداز برتر رویداد بهینه‌سازی مصرف انرژی دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با چگونگی شکل‌گیری ایده نوآورانه‌ پمپاژ هیبریدی گفت: معضل آب‌گرفتگی مردم استان گلستان پس از سیل سال ۹۸، انگیزه پرداختن به ایده پمپاژ هیبریدی را در من ایجاد کرد. تلاش فراوان اعضای قرارگاه‌ جهادی مستقر در منطقه سیل زده برای خروج آب از محل زندگی مردم‌، متاسفانه نتوانست مشکلی را حل کند؛ زیرا پمپ‌ها جوابگوی‌ این حجم از آب وارده به زندگی مردم نبود و بازده عملی نزدیک به صفر داشتند. 

 وی ادامه داد: طولی نکشید که متوجه شدم پمپ‌هایی می‌توان طراحی‌کرد که بازه زمانی انتثال آب به کانال را به شدت کاهش داده و همان مقدار آب را در مدت کمی مثل ۱۵ روز به دریا بریزد. یکی از مزیت‌های پمپاژ هیبریدی عدم وجود محدودیت‌ در میزان دبی‌ و ظرفیت است؛ در واقع با افزایش سایز ظرف، ظرفیت نیز افزایش می‌یابد و با افزایش ارتفاع، هد نیز افزایش می‌یابد.

 آقا محمد جدا تصریح‌کرد: این ایده توانایی رفع مشکل برق کشور را نیز دارد. با تولید برق از طریق پمپاژ هیبریدی می‌توان سوخت فسیلی را کنار گذاشت. علاوه بر این، پمپاژ هیبریدی می‌تواند با افزایش ۵۰ درصدی بازده پمپ، به صرفه‌جویی ۸۰ الی ۹۰ درصدی مصرف انرژی بیانجامد. همچنین این دستگاه در صنایع کشاورزی، شیلات‌ و صنایعی که آب را از دریا می‌گیرند می‌تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد و کاهنده بسیاری از مشکلات در حوزه‌های آب، برق و محیط زیست باشد.
او در تبیین شباهت پمپاژ هیبریدی با آسانسورهای هیدرولیکی بیان‌کرد: پمپاژ هیبریدی نوعی عملکرد هیدرولیکی دارد و همین سبب شباهت زیاد آن به آسانسورهای هیدرولیکی شده‌است. در آسانسورهای هیدرولیکی وسایل زیادی به کار رفته و ساختار آن‌ پیچیده است؛ اما پمپاژ هیبریدی از دو لوله در یکدیگر فرورفته ساخته شده است. این دو لوله‌ می‌توانند ستون و فشار آبی را ایجاد کنند که از سطح مقطع لوله مرکزی، جابه‌جایی آب یا بالارفتن آن را رقم‌ بزند.

ایده‌پرداز برتر دانشگاه آزاد اسلامی قم در تشریح‌ شاخصه‌های یک نخبه خاطرنشان‌کرد: نخبه به کسی است که بتواند ذهن خود را از همه رنج‌ها و مشکلات آزاد کند، تمام تمرکز خود را روی اهداف خود قرار دهد و اگر به نتیجه نرسید ناامید نشود و به مسیر خود ادامه دهد اولین قدم یک نخبه باید عبور از موانع در مسیر پیشرویش باشد. یکی از موانعی که در حال حاضر نخبگان با آن‌ مواجه هستند، موانع تشریفات اداری خصوصا هنگام گرفتن وام است؛ البته رسیدن آسان به موفقیت، لذت فتح قله را ندارد.
وی با اشاره به نقش سازنده مراکز ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها تاکید کرد: این مراکز فرصت‌های زیادی را برای اتصال دانشجویان پژوهشگر به صنعت ایجاد می‌کنند و بستر پیاده‌سازی آموخته‌های نظری دانشجویان را فراهم می‌سازد.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1140489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی FR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      عجب طرحی ماشالله ایران داره پیشرفت میکنه آقا محمد انشالله به جایگاه ها و رتبه های علمی بالایی برسی