دانشگاه آزاد اسلامی نهاد بسترساز تحقق شعار سال در رویداد عصر امید است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در معرفی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد بسترساز تحقق شعار سال، در رویداد عصر امید مصمم هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان آذربایجان شرقی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم،  نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز دیدار و گفت وگو کرد.

طهرانچی در این نشست با تأکید بر لزوم تحقق مسئولیت اجتماعی دانشگاه، گفت: همه ارکان دانشگاه در زمینه عفاف و حجاب دارای نقش و وظیفه هستند که در این میان نقش استاد از همه پررنگ‌تر دیده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ادبیات مسئولان دانشگاه باید موثر، مناسب و معطوف به نتیجه باشد، تاکید کرد کرد: در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی برخورد با انواع هنجارشکنی را متفاوت در نظر گرفت و با چنین نگاهی، بیانیه‌ای تحت عنوان نقش «دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی» تدوین و منتشر کردیم که در آن سعی شد یک چرخش متعالی و مؤثر از شرایط و ادبیات گذشته به مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه عفاف و حجاب همچون سایر نقاط دنیا ایجاد شود.

 طهرانچی با بیان اینکه امیدبخشی به جامعه، مخصوصاً جوانان کلید واژه‌ای پرتکرار و مهم در منظومه فکری مقام معظم رهبری است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور امیدبخشی به جامعه از آذر سال گذشته و از زمان برنامه‌ریزی برای بزرگداشت چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه، در پایان اردیبهشت  ۱۴۰۱، تصمیم گرفت تا امید را در تغییر ریل دانشگاه به نمایش بگذارد. جشن چهل‌سالگی دانشگاه آزاد اسلامی به بستری برای ارتباط صاحبان ایده و سرمایه در دانشگاه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: جشن چهل‌سالگی دانشگاه آزاد اسلامی به بستری برای ارتباط صاحبان ایده و سرمایه در دانشگاه تبدیل شده و زمینه حضور هزار  ایده، هزار زیرساخت و هزار میلیارد تومان سرمایه در این رویداد مهیا شده است. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» خاطرنشان کرد: در معرفی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد بسترساز تحقق این شعار در رویداد عصر امید مصمم تر از گذشته هستیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری رویداد عصر امید، گفت: ۸ هزار  ایده از سراسر کشور جمع آوری و داوری شد که این تعداد به هزار  عدد رسید و در این قالب، ۳ هزار نفر از هشت تا یازدهم خرداد در نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) به معرفی ایده و تولیدات دانش‌بنیان خود خواهند پرداخت. 

تدوبن برنامه ۵ ساله با هدف مطرح کردن دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پرورش دهنده قوه عاقله 

طهرانچی در ادامه با بیان اینکه سعی شده در دانشگاه آزاد اسلامی از نیروهای جوان انقلاب استفاده شود، گفت: از ۲ سال پیش در تلاش بودیم تا برنامه ۵ ساله دانشگاه آماده شود، این برنامه در در ۳ محور و ۱۰ بسته کاری تدوین شد. هدف ما این بود که بتوانیم در راستای مطالبات رهبری، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان پرورش دهنده قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی مطرح کنیم، این نکته، یک محور برنامه ما بود.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی و ارتقای تربیت اخلاقی فرهنگی و هویتی از بسته های کاری برنامه ۵ ساله است، افزود: یکی دیگر از بسته‌های کاری این برنامه این است که دانشگاه باید سرآمد و پاسخگو باشد و مرجعیت علمی و پاسخگویی به جامعه داشته باشد. ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسأله توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی ارتقای جایگاه بین المللی و الهام بخشی پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین نیز در بسته های کاری مطرح شده است. حفظ کیان دانشگاه که یکی از مطالبات رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی است نیز در قالب دانشگاه کارآمد و پایدار در این سند تدوین شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دستیابی به سازمان یادگیرنده، افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی، فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای و تحول در فرهنگ سازمانی را ۴ بسته کاری دیگر است که در سند تحول و تعالی دانشگاه مطرح شده و همه این موارد تا سطح اقدام پیش رفته است.

 طهرانچی با اشاره به اینکه پس از بازگشایی دانشگاه متوجه تغییراتی در شئونات رفتاری دانشجویان شدیم که ناامیدکنده نیست اظهار کرد: پس از بررسی وضعیت حجاب در دختران متوجه شدیم بالای ۸۰ درصد آنها رفتار و پوشش نابهنجار ندارند. این عدد در پسران ۹۰ درصد بود.پس از تعامل و جلساتی به این نتیجه رسیدیم که ادبیاتمان را موثر، مناسب و معطوف به نتیجه کنیم.  امیدواریم  رنجبران سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی که به خوبی با صنعت و تولید آشناست، بتواند تحت ارشاد نماینده ولی فقیه در استان، دانشگاه آزاد اسلامی را در مسیر تحول و تعالی به نحو شایسته‌ای پیش ببرد.

دانشگاه آزاد اسلامی نمونه موفقی از مشارکت مردم در توسعه علمی کشور است

در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به نقش مهم و اثرگذار دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نمونه موفقی از مشارکت مردم در توسعه علمی کشور است. نقش این دانشگاه در جبران عقب‌ماندگی‌های علمی نسبت به تعداد جمعیت و دانشجو در مقایسه با کشورهای پیشرفته، بسیار پررنگ و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سهم بسزایی در آموزش عالی کشور داشته است، گفت: البته این در حالیست که هیچ بودجه مجزایی از سوی دولت برای این دانشگاه تعریف نشده‌است.  کاهش جمعیت جوان کشور، بسیاری از دانشگاه‌های کشور را با چالش جدی دانشجو مواجه کرد که قطعاً دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به تعداد زیاد واحدهای خود در سراسر کشور در بازه‌ای با این مشکل روبرو شده است. از دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان شرقی انتظارات ویژه‌ای در ارتباط با صنعت، خدمات، پزشکی و هسته ای وجود دارد که یکی از ویژگی های مثبت رئیس جدید دانشگاه استان، ارتباط ایشان با صنعت است؛ زیرا موفقیت دانشگاه‌ها در گرو ارتباط آن‌ها با صنعت است. 

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ضمن تحسین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حل مسائل مختلف کشور گفت: طرح آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی که چالش‌های کشور را شهر به شهر مورد بررسی قرار می‌دهد، اتفاق بسیار مبارکی است که می‌تواند سخنان مقام معظم رهبری را در رابطه با مسأله‌محوری دانشگاه‌ها تحقق بخشد؛ چرا که دانشگاه باید ظرفیت علمی عظیم خود را در راستای حل مشکلات کشور به کار گیرد.امیدواریم رفع دغدغه مردم در زمینه دریاچه ارومیه نیز براساس این آمایش سرزمینی مورد توجه دانشگاهیان قرار بگیرد و برای حل مشکل آن تلاش شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: براساس سند تحول ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی که در سال گذشته از آن رونمایی شد، دانشگاه آزاد اسلامی به یک دانشگاه حل مسأله تبدیل می‌شود که امیدواریم این موضوع با توجه به پتانسیل‌های موجود در سراسر کشور و به ویژه استان آذربایجان شرقی منجر به افزایش چشم‌گیر تولید دانش‌بنیان شود. 

وی با تأکید بر اینکه، چهره‌های‌ انقلابی خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارند که می‌توانند در راستای عملیاتی‌سازی منویات مقام معظم رهبری گام بردارند، تاکید کرد: معنویت در کنار تحصیل نیز از امورمورد توجه در دانشگاه‌های ما است که البته همواره به آن پرداخته شده‌است.  نباید جوان‌ها را از روی ظاهر قضاوت کرد، بلکه باید بعضی تفاوت‌های ظاهری آن‌ها را به پای اقتضائات جوانی آن‌ها نوشت. باید از نیروی جوان کشور حراست و مراقبت کرد تا در دام نقشه‌های دشمن نیافتند؛ نباید با دستان خود جوان را از دین فراری داده و به سمت دشمن سوق دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140497

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =