مدیریت آینده‌پژوهی باید در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد

مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوری‌های آموزشی و پرورشی سازمان سما با بیان اینکه خواهان مشارکت گسترده مدارس سما در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، گفت: باید به اهمیت مدیریت آینده پژوه در نظام آموزشی توجه داشت و نقش معلمان مدارس در عصر فرا اطلاعات و انفجار دانش، آموزش‌های هوشمند و موضوعات دانش‌ بنیان، مهارت‌آموزی و شرایط در حال تغییر فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهمیت برخوردار است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، توجه به نخبگان نونهال می‌تواند زمینه را برای توسعه دیده‌های نو و نگهداری و توسعه نخبگان در  زمینه‌های متعدد برای نسل آینده  موثر باشد. در این وضعیت استفاده از ظرفیت مدارس به ویژه مدارس سما برای توجه به ایده‌های نو و خلاق دانش آموزان در زمینه نخبه پروری اقدامات مناسب را به دنبال دارد. لطف‌اله عباسی، مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوری‌های آموزشی و پرورشی سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اختراعات دانش آموزان مدارس سما کشور گفت: پس از فراخوان برای دو موضوع مهم دست ساز و اختراعات دانش آموزان مدارس سما و مدیریت مدارس در شرایط کرونا و پساکرونا، تعداد ۳۷ نفر با ارسال مقاله در همایش مدیریت مدارس در شرایط کرونا و پساکرونا و ۲۱۴ نفر در جشنواره دست‌ سازه‌ها و اختراعات دوره‌های ابتدایی و متوسطه مدارس سما شرکت کردند که از این تعداد ۱۵۶ نفر از دوره ابتدایی و ۵۸ نفر از دوره متوسطه بودند. تعداد استان‌های شرکت کننده در فراخوان مقاله مدیریت مدارس در شرایط کرونا و پساکرونا ۱۷ استان، در جشنواره دست‌سازه‌ها و اختراعات دوره ابتدایی، ۱۳ استان و در دوره متوسطه هم ۱۵ استان بودند که پس از داوری و ارزیابی مقالات و دست سازه‌ها، ۱۲ نفر از ۶ استان انتخاب و در جشنواره ارومیه از آنها تقدیر شد. از این ۱۲ نفر، ۷ نفر دانش آموز و ۵ نفر هم از مدیران مدارس و سایر همکاران مدارس سما بودند.


تقویت روحیه خودباوری در بین دانش‌آموزان 

وی هدف از برگزاری جشنواره تجلیل از "منتخبین دست سازه‌ها و اختراعات دانش آموزان مدارس سما کشور" و "مدیریت مدارس در شرایط کرونا و پساکرونا" در ارومیه گفت: تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموزان برای انجام کارهای بزرگ، حمایت از تلاش‌گران عرصه پژوهش و تحقیق، توسعه یادگیری برای بکار بستن، افزایش ظرفیت‌سازی در امور پژوهش و فعالیت‌های مدرسه‌ای، ارتقای کیفی روش‌های تحقیق و پژوهش در مدارس، توسعه، تعمیق و نهادینه کردن فرهنگ و روحیه پژوهش در مدارس سما و تربیت نسلی خلاق، متفکر، جستجوگر، نوآور و با مهارت اعلام کرد.


نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از پیش برای شکوفایی کودکان 

 عباسی بالاترین سرمایه یک کشور را استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان دانست و افزود: برای شکوفا شدن نسل جوان، باید بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و با توجه به عصر فرا اطلاعات باید به اهمیت مدیریت آینده پژوهی در نظام آموزشی پرداخت و نقش معلمان مدارس را در عصر فرا اطلاعات و انفجار دانش، آموزش‌های هوشمند و موضوعات دانش‌ بنیان، مهارت آموزی و شرایط در حال تغییر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اهمیت دانست.

وی با بیان اینکه خواهان مشارکت گسترده مدارس سما در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، تاکید کرد: برای طرح‌های دانش ‌آموزی در حوزه‌های مختلف از جمله، ابتکارات، نوآوری‌ها، طرح‌های پژوهشی، اختراعات، دست‌سازها، مسابقات علمی، چاپ کتاب و... در دو بعد  معنوی همچون تشویق، قدردانی، برگزاری جشنواره‌ها و...  در هر سال و پس از فراخوان‌ها و ارزیابی‌ها حمایت می‌شوند.

عباسی درباره شرکت دانش آموزان در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: محوریت با دانشجویان و مراکز علمی، فناوری و دانش بنیان و پژوهشی دانشگاه است، اما از مدارس سما هم درخواست شد که در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی، هنری و ... مشارکت فعال داشته باشند که تا پایان اردیبهشت میزان و کیفیت حضور مدارس و دانش آموزان بیشتر مشخص می‌شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1140526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =