حضور ۳۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین رتبه‌بندی سایمگو

در آخرین رتبه‌بندی سایمگو ۳۳ واحد از دانشگاه آزاد اسلامی درمیان دانشگاه های برتر کشور حضور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام ارزیابی سایمگو ( SCImago ) براساس ارزیابی تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، هر ساله دانشگاه‌های جهان را بر اساس سه شاخص تحقیقات (با وزن ۵۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۳۰ درصد) و اجتماعی (با وزن ۲۰ درصد) رتبه‌بندی می‌کند.

معیارهای شاخص تحقیقات شمال تعداد تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه اسکوپوس، تعداد ارجاعات داخلی و خارجی به تولیدات علمی موسسه،  تعداد تولیدات علمی که دانشگاه مورد نظر نویسنده مسئول آن بوده، نسبت تعداد تولیدات علمی به نویسندگان، تعداد همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه با موسسات خارجی، تعداد پژوهش‌های باکیفیت دانشگاه که در مجلات هسته چاپ می‌شوند، تعداد تولیدات علمی موسسه که جزو ده درصد تولیدات علمی پراستناد قرار دارند، است.

معیارهای شاخص نوآوری بر اساس تعداد اختراعات ثبت شده موسسه در پایگاه آماری پروانه‌های ثبت اختراع جهانی و تولیدات علمی دانشگاه که به معرفی اختراعات می‌پردازند، وابسته است. از جملعه معیارهای شاخص اجتماعی می‌توان به تعداد لینک‌های ورودی به وبسایت دانشگاه مورد نظر و تعداد صفحات وبسایت دانشگاه که توسط گوگل و پایگاه Ahrefs اندازه‌گیری می‌شود، اشاره کرد.

در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ نظام ارزیابی سایمگو، ۴ هزار و ۳۶۴ دانشگاه برتر معرفی شده‌اند. در این لیست ۱۵۴ دانشگاه و موسسه از ایران حضور دارند و به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته‌اند رتبه اول تا سوم کشور را کسب کنند.

نام ۳۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در بین دانشگاه‌های برتر کشور در سال ۲۰۲۲ سایمگو به چشم می‌خورد. دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات به عنوان برترین واحد دانشگاه آزاد، توانسته از دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی و علم و فرهنگ سبقت بگیرد و رتبه ۱۸ را کسب کند.

 حضور ۳۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین رتبه‌بندی سایمگو

واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی در نظام رتبه‌بندی سایمگو

در جدول زیر به ترتیب اسامی ۱۰ واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی آمده است:

 حضور ۳۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین رتبه‌بندی سایمگو

نمودار زیر وضعیت ۳ واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی را در ۳ شاخص پژوهش، نوآوری و اجتماعی نشان می‌دهد:

 حضور ۳۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین رتبه‌بندی سایمگو

بر اساس پایگاه رتبه‌بندی سایمگو در شاخص پژوهش، رتبه دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان   از ۴۹۸ در سال ۲۰۱۳  به ۴۱۰ در ۲۰۲۱ و رتبه دانشگاه آزاد علوم تحقیقات از ۴۳۵ در سال ۲۰۱۳ به ۳۸۲ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. دانشگاه آزاد خمینی شهر بر اساس شاخص پژوهش در سال ۲۰۱۹ رتبه ۳۷۱ را کسب کرده که این رتبه در سال ۲۰۲۱، به ۳۷۲ رسیده است.

رتبه دانشگاه آزاد علوم تحقیقات بر اساس شاخص نوآوری در سال ۲۰۰۹، ۴۶۱ بوده که در سال ۲۰۲۱ به ۴۱۶ رسیده است. رتبه دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان نیز از ۴۳۸ سال ۲۰۱۳ به ۴۰۰ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. رتبه دانشگاه آزاد خمینی شهر در این شاخص نیز در سال ۲۰۱۹، ۵۰۵ بوده که در سال ۲۰۲۱ به ۴۲۴ رسیده است.

رتبه هر سه واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی در شاخص اجتماعی نظام رتبه‌بندی سایمگو، افزایش چشمگیری داشته به طوری که واحدهای علوم تحقیقات و لاهیجان رتبه ۲۸ در سال ۲۰۰۹ به ترتیب به ۲۳۱ و ۲۴۹ در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =