بکارگیری پژوهش‌های صنعت نفت با ملاحظات محیط‌زیستی برای اولین بار در کشور

استادیار مهندسی متالورژی و مواد سرامیک با بیان اینکه پژوهش در زمینه صنعت با ملاحظات محیط زیستی برای فعالیت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع سردخانه‌ای و محصولات غذایی کاربرد دارد، گفت: این طرح برای اولین بار در کشور ارائه شده است

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چهل سالگی انقلاب بحث گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری اعلام شد و فرمایشات معظم‌له در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه مسئولان قرار گرفته و موجب طراحی این برنامه در جامعه علمی شده است. دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد در قالب رویداد ملی گام دوم، یک نمایش بزرگ از توانمندی‌های خود ارائه دهد و این رویداد در چهل‌ سالگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل گفت و گو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با نوید حسین آبادی، استادیار مهندی متالورژی و مواد سرامیک و از پژوهشگران شرکت کننده در رویداد ملی گام ملی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی بر این باوراست که هر یک از این طرح‌ها با توجه به شرایط کشور بومی‌ساز شده و  دانش فنی هیچ رقیب خارجی ندارد.

زمینه مشارکت حقوقی و مدنی در رویداد ملی گام دوم

درباره طرح پژوهشی برای  شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی توضیح دهید؟

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی همان‌طور که از نامگذاری جدید آن با عنوان رویداد ملی عصر امید تغییر نام پیدا کرده است  و از لحاظ علمی مسیری برای باز تعریف فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه در حوزه فناورانه و نوآورانه متناسب با نیاز روز کشور است.

این تولیدات در عرصه‌های جهانی توانایی رقابت دارد و  برای نخستن بار مدل‌های متعدد برای اخذ تسهیلات وجود داشته و زمینه برای مشارکت‌های حقوقی و مدنی بوجود آمده و امکان سرمایه‌گذاری‌ها بروز کرده است. همچنین ضمانت‌های کاری در مرحله تامین تجهیزات یا شرکت در مناقصه‌ها وجود داشته و مشاوره خدمات همراهی در اختیار قرار گرفته و تمامی این اقدامات باعث پیشرفت سریع طرح‌ها شده است.

در مجموعه گروه‌ پژوهشی به‌سمت ایجاد محصولات دانش بنیان حرکت کرده و از خانواده محصولات مبتنی‌بر فرآیندهای شیمیایی هستند و زیرمجموعه مواد پیشرفته محسوب می‌شوند. تیم فعال در این زمینه از پژوهشگران فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف مهندسی مواد و متالوژی هستند و  گروه پژوهشی به‌عنوان زیرساخت اولیه تشکیل و ایده شکل گرفته است.

استارتاپ‌ فعال و وارد مراکز رشد شده و در نهایت بعد از ارائه محصول اخذ تاییدیه‌ها در آزمون صنعت و دانشگاه گواهی دانش بنیان را کسب کرده و  در پارک علمی و فناوری فارس مستقر شده است. این محصول در  زمینه بازدارنده های خوردگی قابل استفاده مصارف مختلف است، اما محیط فعالیت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع سردخانه‌ای و محصولات غذایی است. البته باید دانست که این طرح برای اولین بار در کشور ارائه شده است. 

توجه به کاهش مصرف آب و اهمیت به محیط‌زیست در پژوهش‌های صنعتی

درباره کم‌وکیف پیگیری ایده توضیح دهید.

از ابتدای فعالیت تاکنون تمرکز بر روی پژوهش‌های صنعتی، ساخت پایلوت، طراحی تجهیزات، واحدهای تولیدی و ... قرار داده و زمینه فعالیت‌ها در قالب داخلی‌سازی فعالیت‌ها، دانش فنی، ساخت نمونه‌ها، ساخت واحدهای پایلوت و تجهیزات مرتبط و واحدهای تولیدی و طراحی و ساخت دستگاه‌ها و فعالیت‌های فنی بکار گرفته شده  و برای بهبود صنعت بازدارندگان به‌ویژه در زمینه بخار، آب و بتن‌های صنعتی فعالیت کرده است.

در ابتدا اقدامات بر اساس پروژه‌های کوچک تعریف شده و در نهایت موفق شد تا پروژه‌های بزرگتر را اخذ کرده و جرقه‌ها برای معرفی در قالب فعالیت در یک  واحد خاص بوجود آمد. برای سیستم آب، بخار و خنک کننده نیازمند فعالیت‌های شیمیایی به‌عنوان بازدارنده خوردگی در صنایع  در کنار جلوگیری از خوردگی  مقوله کاهش مصرف آب و برآورده کردن الزامات زیست محیطی یکی از مباحث مطرح در یک دهه اخیر است. در این وضعیت سهولت استفاده و سمی نبودن برای کارکنان و محیط زیست، کاهش آسیب‌های محصولات مصرفی، صرفه اقتصادی بدون آسیب به محیطزیست و همچنین کاهش میزان مواد مصرفی جزو مهمترین شاخص‌ها مدنظر قرار گرفته است. شرایط  کشور در کم آبی قرار گرفته و کاهش مصرف هر واحد صنعتی در این ایده مدنظر قرار گرفته شده است.

مورد دیگر پاسخگویی این محصول به اخذ تاییدیه توسط سازمان‌ها از سوی استانداردهای جهانی و تاییدیه‌ها امکان عرضه جهانی را یافته است. الگو اولیه به عنوان استاندارد کاری مدنظر و به دنبال تولیدات مشابه هستیم. در نهایت استفاده از خدمات مشاورها، حضور در مراکز رشد این امکان را داشت تا گروه وارد پختنگی شود و از دیدگاه علمی – صنعتی وارد دیدگاه علمی- صنعتی و اقتصادی شود. در نهایت بر اساس شتابدهنده‌ها به مرکز رشد و شرکت فناور معرفی و گواهی دانش بنیان را اخذ می‌کند.

دانش فنی بومی‌سازی شده رقیب خارجی ندارد

اقدامات انجام شده مشابه خارجی دارد؟

این گونه محصولات تحت لیسانس توسط شرکت‌های متعدد در جهان تولید شده است. هر یک از این  شرکت‌ها نمایندگی در ایران داشته و در دوران تحریم  ارتباط با شرکت‌های مادر محدود یا قطع شده و  طرح‌ها با توجه به شرایط کشور بومی‌ساز شده است.

البته در کنار بومی‌سازی دانش فنی هیچ رقیب خارجی ندارد، اما در عین حال انطباق محصول در یک موقعیت خاص از آب و هوا محصول را تولید کرده است، چون این محصولات آلودگی زیست محیطی اندک داشته و همین مقوله بر روی کیفیت صنایع تاثیرگذار است. در کنار بومی سازی این دانش فنی می‌تواند صادر کننده بوده و در عین حال با انطباق محصول برای یک شرکت خاص مدنظر قرار داد و هر مصرف کننده یک محصول متفاوت را می‌تواند عرضه کند. 

امکان استفاده از محصول به شکل پایلوت

برای توسعه فعالیت‌ها چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

از موارد مهم برای عبور از فاز رشد می‌توان به تولیدات پایلوت این محصولات اشاره کرد. برای مثال در ابتدا این محصول در حد یک یا دو مشتری تولید شده و به صورت آزمایش میدانی در اختیار قرار داده شد و به این ترتیب خط تولید ایجاد شد. در ۱۶ مجموعه خانواده  بازدارندگان خوردگی در زمینه تولید بخار، آب‌های صنعتی و خنک کننده آبی سیستم طراحی شده و با حجم بالا برای پتروشیمی و برای صنایع در زمینه زیست محیطی برای سردخانه‌های صنعتی بکار گرفته شد. از این ایده می‌توان در زمینه سیستم گرمایشی و سرمایشی در برج‌های مسکونی و حتی در خانه‌ها بکارگرفت و خط تولید در شهرک‌های صنعتی انجام شده است.

دریافت خدمات مشاوره و سرمایه‌گذاری برای ایده‌ها در رویداد گام دوم

   انگیزه شما برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی چیست.

با توجه به رشته کاری مهندسی مواد و ارتباط تنگاتنگ با صنعت خدمات به شکل مشاوره، عیب‌یابی و ارتباط با صنعت ارائه شده است. همیشه پیدا کردن یک مسیر و الگوی استاندارد اقدامات مطرح بوده و است. برای اولین بار رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه کامل را در اختیار قرار داده و تمامی جزییات مورد توجه قرار گرفته و نتیجه‌گیری شده است. نتیجه برای تیم پژوهشی دنبال شده تا تمامی امتیازهای لحاظ شود. در این شرایط استفاده از ظرفیت مشاوره، خدمات تامین سرمایه، ضمانت‌ها و ارتباط سریع با سازمان‌ها و گروه‌های مشتری از اهمیت برخوردار است.

برگزاری این گونه رویدادها در حوزه توسعه فعالیت‌های پژوهشگران و ارتباط با صنعت به چه میزان می‌تواند موثر باشد.

این رویداد در زمینه ارزش‌گذاری بر فعالیت‌های پژوهشی در قالب پروژه‌های مشترک با صنعت و پروژه‌ها در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد زمینه توجه فراتر را ایجاد کرده است تا ورود به بازار صنعت و  اقتصاد را به‌دنبال داشته باشد. این مقوله باعث تمرکز بیشتر  بر روی طراح‌ها و ایده‌ها شده و در هر یک از پژوهش‌ها به غنای مطلب کمک کرده و این امکان را ایجاد کرده تا اطلاعات بدست آورده در صنعت را پوشش دهد. در این اقدام گروه پژوهشی شهامت و جراتی پیدا کرده تا فراتر از یک بازار به محصولات توجه کند. 

هنوز داده و اطلاعات در اختیار صنعت قرار نگرفته است

درباره توسعه فعالیت‌ها برای ارتقای اقدامات از سوی دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی دارید؟

هنوز  معرفی فعالیت‌های پژوهشی به صنعت جای کار دارد و در مکاتبات رویداد مورد توجه قرار گرفته و بازار کار و صنعت مناسب نیست. برگزاری کنفرانس‌ها با شرکت صاحبان صنعت برای تحقق این مهم می‌تواند به صورتی حضوری و آنلاین مفید باشد تا صنعت با اطمینان بیشتر با افراد همکاری کند. البته هنوز بروکراسی‌ها و محدویت‌های اداری برای هیات علمی فناور وجود داشته و این مقوله باعث شده تا نتوان آنطور که باید به فعالیت پرداخت. همچنین مخاطب نتوانسته به فعالیت‌ها دسترسی داشته باشد و  هنوز داده و اطلاعات در اختیار صنعت قرار نگرفته است. بر اساس تعاریف در رویداد پوشش تمامی رشته‌های تحصیلی از اهمیت برخوردار است و برای این موفقیت بهبود کیفیت و تجهیزات پژوهشی در واحدها است. هسته اولیه تمامی این اقدامات در گروه‌های پژوهشی شکل گرفته و سرمایه‌گذاری برای دسترسی به تجهیزات و پژوهش‌های روز و ارائه خدمات پژوهشی به گروه‌ها و ایده‌ها سرعت داده و محدودیت‌ها کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140552

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =