چند روش فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان با تامین قدرت دفاعی طبیعی، فرصت کافی را برای مبارزه با بیماری فراهم می کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کودکان اغلب در معرض ارگانیسم های تولید کننده بیماری مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها هستند. اما این بدان معنا نیست که آنها بیمار خواهند شد. تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان با تامین قدرت دفاعی طبیعی، فرصت کافی را برای مبارزه با بیماری فراهم می کند.

بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی مناسب کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

با این حال، اگر فرزندتان اغلب از سرماخوردگی، عفونت های مکرر آنفلوآنزا، عفونت گوش، اختلالات معده و سایر مشکلات بهداشتی رنج می برد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن او قوی نیست.

با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی و تغذیه مناسب، می توانید از کودک خود در برابر این مشکلات رایج محافظت کرده، سرعت بهبود را زیاد کنید و سطح سلامت بدن او را بالاتر ببرید.برای اطلاع از نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان برای پیشگیری از بیماری های مختلف، ادامه این مطلب را بخوانید.

۱. تغذیه با شیر مادر

شیر پستان یک ماده عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. این ماده شامل تمام پروتئین ها، قند و چربی است که کودک به آن نیاز دارد. علاوه بر این، آنتی بادی ها و سلول های سفید خون نیز در آن وجود دارد که هر دو سیستم ایمنی را تقویت کرده و به مبارزه با بیماری ها کمک می کنند.

مطالعه سال ۲۰۰۲ محققان استرالیایی نشان داد که تغذیه با شیر مادر تاثیر مثبتی بر رشد سیستم ایمنی نوزاد دارد. عوامل موثر در شیر انسان همچنین بلوغ مخاطی دستگاه گوارش را افزایش می دهند. شیر مادر میکروفلور روده را که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد تغییر می دهد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و یونیسف توصیه می کنند شش ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر و ترکیب آن با غذاهای دیگر به مدت یک سال دیگر، راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است.

نوزادان تغذیه شده با شیر خشک نسبت به نوزادان تغذیه شده با شیر مادر بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی، پنومونی، آنفولانزای معده و سایر مسائل هستند.

۲. تغذیه کودک با میوه و سبزیجات

یک رژیم غذایی سالم پایه و اساس داشتن سیستم ایمنی قوی است. بنابراین توجه بیشتر به آنچه فرزندتان می خورد برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان مفید است.

در هر رژیمی باید از میوه ها و سبزیجات تقویت کننده ایمنی مانند موارد زیر وجود داشته باشد:

سیب

هویج

سیب زمینی شیرین

لوبیا

کلم بروکلی

کیوی

خربزه

پرتقال

توت فرنگی

می توانید از آب میوه ها و کوکی های تهیه شده با میوه ها و سبزیجات نیز استفاده کنید. سعی کنید روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات به کودک بدهید. یک وعده حدود یک فنجان است. کودکان زیر سن ۲ سال حدود ۱ فنجان میوه و سبزی در روز نیاز دارند.

این وعده ها را می توانید در طول روز پخش کنید. اندازه هر بخش می تواند در حدود ۱ قاشق غذاخوری میوه یا سبزی به ازای هر سال از سن کودک باشد. به عنوان مثال، اگر کودک شما ۲ ساله است، می توانید حدود ۲ قاشق غذاخوری در هر وعده غذایی به او میوه یا سبزیجات بدهید.

آجیل، دانه، حبوبات و سایر غذاهای غنی از ویتامین های A، B۲، B۶ و C، روی، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک می کنند. به جای دانه های تصفیه شده، مانند نان سفید از محصولات تهیه شده با غلات کامل مانند نان سبوس دار استفاده کنید.

۳. خواب کافی

استراحت کافی و خواب برای کودکان در حال رشد ضروری است. محرومیت از خواب، معایب بسیاری از جمله افزایش آسیب پذیری به بیماری ها را دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که در مجله Pflügers Archiv European Journal of Physiology منتشر شده است نشان می دهد که خواب تاثیر مهمی روی سیستم ایمنی دارد.

یک نوزاد نیاز به ۱۸ ساعت خواب در روز دارد. سایر کودکان نیز بسته به سنشان نیاز به ۱۰ تا ۱۴ ساعت خواب در روز دارند. علاوه بر مدت زمان، کیفیت خواب نیز مهم است. اتاق خواب کودک باید تاریک بوده و گردش هوا داشته باشد. خوابیدن در تاریکی، تولید هورمون ملاتونین را افزایش می دهد. این هورمون به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

۴. ورزش کردن در اوایل زندگی

ورزش یک راه عالی برای دور نگه داشتن فرزندتان از بیماری است. ورزش منظم حدود ۳۰ دقیقه در روز، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مزایای بسیار دیگر نیز برای کودک شما فراهم می کند.برای علاقمند کردن کودک به ورزش، شما باید الگوی او باشد. اگر خودتان هم ورزش کنید، فرزندتان این عادت سالم را بدون هیچ زحمتی انتخاب خواهد کرد.

پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری در حدود ۳۰ دقیقه در روز، بعضی از فعالیت های فیزیکی مفید برای کل خانواده است. شما همچنین می توانید فرزند خود را در کلاس شنا، تنیس یا سایر ورزش های مورد علاقه او ثبت نام کنید. حتی می توانید یک بار در هفته در کنار او به پیاده روی و دوچرخه سواری بروید.

۵. هوای تازه و آفتاب روزانه جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

طبیعت یک محرک ایمنی بسیار عالی است. بنابراین، کودک خود را به طبیعت ببرید تا بدن و ذهن او را تغذیه کرده و سیستم ایمنی بدنش را تقویت کنید.

اکثر کودکان در ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی است. افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند بیشترین خطر ابتلا به بیماری را دارند. کمبود ویتامین D با آسم، سرطان، بیماری های مختلف خود ایمنی و حساسیت بیشتر به عفونت ارتباط دارد.

تامین مقدار قابل توجهی از ویتامین D از طریق آفتاب است. برای این کار باید دست و صورت کودک هر روز به مدت ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید باشد. برای این که آفتاب به پوست کودک آسیب نزند او را صبح یا غروب بیرون ببرید. علاوه بر این، هوای تازه صبح برای بدن و ذهن کودک شما مناسب است.

۶. ابزار عشق و عاطفه

عشق و محبت برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان مهم است. کودک به هدایای گران قیمت و اسباب بازی نیاز ندارد. کودک شما نیاز به عشق و احساس داشتن یک زندگی شاد و مطمئن دارد. احساسات مثبت و شاد برای تحریک سلول های سیستم ایمنی مفید است.

عشق و محبت خود را به کودکان دریغ نکنید. به آغوش کشیدن، ماساژ دادن، لمس کردن و بوسیدن راه های ساده ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. با فرزندتان وقت بگذرانید و سعی کنید با او بازی کنید. هر روز حداقل یک وعده با او غذا بخورید و درباره فعالیت های روزانه صحبت کنید.

در عین حال، بهترین کار، جلوگیری از شرایط استرس زا است. زیرا این شرایط می توانند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و مقاومت در برابر بیماری را پایین بیاورند. برای مقابله با بیماری ها از مکانیسم های مقابله با استرس استفاده کنید تا بتوانید از آن ها اجتناب کنید.

۷. آموزش عادات بهداشتی مناسب

به کودک خود عادت های بهداشتی خوب را آموزش دهید تا بتواند این عادت ها را در طول زندگی استفاده کند. رعایت بهداشت سیستم ایمنی بدن را تقویت نمی کند، اما با کم کردن فشار بر سیستم ایمنی بدن به مبارزه با میکروب های روزمره کمک می کند.

اولین چیزی که باید به فرزندتان آموزش دهید روش مناسب شستن دست ها است. این عادت ساده احتمال عفونت های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد. به کودک آموزش دهید که دست خود را با صابون معمولی و آب گرم به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشوید.

پس از بازی با حیوانات خانگی و قبل از خوردن غذا، پس از استفاده از سرویس بهداشتی، پس از رفتن از مدرسه به خانه و پس از بازی دست های او را بشویید.

سایر عادت های بهداشتی عبارتند از:

مسواک زدن دو بار در روز

پوشیدن لباس های تمیز

حمام کردن روزانه

پوشاندن دهان و بینی با دستمال در زمان عطسه کردن یا سرفه کردن

کوتاه کردن ناخن ها

همچنین، خانه و محیط اطراف آن را تمیز و بدون میکروب نگه دارید.

۸. اجتناب از آنتی بیوتیک ها و واکسن های غیر ضروری

در حالی که آنتی بیوتیک ها در جهان امروز بسیار ضروری و مفید هستند، اما تکیه بیش از حد بر آنها می تواند برای بدن مضر باشد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. زیرا بدون هیچ گونه واکنشی، باکتری های خوب و بد را می کشد.

علاوه بر این، ممکن است باکتری ها به طور فزاینده ای مقاوم به آنتی بیوتیک شوند و بعدها به درمان های استاندارد پاسخ ندهند.از پزشک متخصص اطفال بخواهید هر زمان که کودک سرماخورده آنفولانزا یا گلودرد دارد، آنتی بیوتیکی تجویز کند. به طور مشابه، واکسیناسیون بیش از حد نیز می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود.

۹. استفاده از پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها گونه ای از باکتری های خوب در دستگاه گوارش هستند که باکتری های بد را از بین می برند.محققان بر این باورند که باکتری “خوب” تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارد و حتی می تواند پاسخ سیستم ایمنی را از طریق سیستم ایمنی مخاطی روده تحریک کند. با این حال، نحوه دقیق برقراری ارتباط باکتری های روده با اجزای سیستم ایمنی هنوز مشخص نیست.

به طور منظم غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، محصولات تخمیری و ترشی به کودک بدهید. ضمن این که از غلات یا شیر خشک های حاوی پروبیوتیک نیز می توانید استفاده کنید.

۱۰. محلول های خانگی

برخی از گیاهان و داروها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک زیادی بکنند. این مواد همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند که به مبارزه با عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کنند.شیر حاوی زردچوبه را به طور منظم به خصوص در طول فصول ابتلا به آنفلوآنزا به کودک بدهید.

برای تهیه این شیر، ¼ یا ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی فلفل سیاه را به یک فنجان شیر اضافه کنید و آن را بجوشانید. آن را با کمی عسل ترکیب کنید.چند برگ ریحان را بشویید و از فرزندتان بخواهید روزانه یا چند بار در هفته آنها را بخورد.همچنین می توانید گیاهانی مانند اکیناسه و گون را به کودک خود بدهید، اما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

چند نکته مهم در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

تا آنجا که ممکن است، محیط سالم و غیر سمی برای کودک ایجاد کنید. سموم، آلاینده ها و آلرژن ها سبب آسیب به سیستم ایمنی بدن می شوند.

برای محافظت از کودک سیگار را ترک کنید. دود دسته دوم خطر ابتلا به برونشیت، عفونت گوش و آسم را در کودکان افزایش می دهد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز به اندازه کافی آب می نوشد.

محدود کردن مصرف قند، تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.

یک تحقیق علمی نشان می دهد که آلودگی زیاد، احتمل بیمار شدن کودک را پس از قرار گرفتن در معرض میکروب ها و عفونت های خاص بیشتر می کند.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/

کد خبر: 1140613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =