درد کف پا: علت، علائم و درمان آن

در هر قدمی که بر می‌دارید، کف پای شما به زمین برخورد می‌کند. بنابراین وقتی درد دارد، درد واقعاً می‌تواند زندگی شما را مختل کند. در واقع، 77 درصد از بزرگسالان می‌گویند که پا درد به یک شکل بر زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، درد در کف پای شما می‌تواند به طور ناگهانی به دلیل آسیب شروع شود. همچنین می‌تواند به مرور زمان به دلیل استرس مزمن روی پاهای شما ایجاد شود. بسته به علت ممکن است احساس سوزش، تیر کشیدن، درد مداوم یا چیز دیگری داشته باشید.

علل درد در کف پا

بیایید هر یک از این علل درد در کف پای شما را یکی یکی تحلیل کنیم. به این ترتیب می‌دانید که چگونه آن‌ها را شناسایی کنید و راه‌های اساسی برای درمان آن‌ها را بشناسید.

فاشیای کف پا

این یک بیماری شایع است که در آن بافت کف پا ملتهب می‌شود و هنگام راه رفتن باعث درد کف پا می‌شود. کف پا معمولاً به دلیل دویدن زیاد، راه رفتن غیرعادی یا پوشیدن کفش نامناسب یا ترکیبی از این سه دچار درد می شود.

این بدان معنی است که این نتیجه مستقیم وارد کردن فشار بیش از حد به کف پا به روشی غیر طبیعی است. تا زمانی که این التهاب فروکش نکند، درد از بین نمی‌رود. و هر چه بیشتر بدون درمان بمانید، این درد یا ناراحتی شدیدتر می‌شود.

خار پاشنه

درد کف پا

این وضعیتی است که در آن یک ساختار استخوانی کوچک در کف پا ظاهر می‌شود. عمدتا زمانی اتفاق می‌افتد که پا در معرض کشش یا کشش بیش از حد باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، بافت فاشیا با بافت استخوانی جایگزین می‌شود و این می‌تواند هر مرحله را دردناک کند. در مورد خار پاشنه، بیماران درد را به عنوان یک احساس سوزن سوزن شدن توصیف می‌کنند، انگار که روی سوزن راه می‌روید.

متاتارسالژی

متاتارس‌ها استخوان‌هایی هستند که در قسمت میانی پا، بین پاشنه و انگشتان پا قرار دارند. این پنج استخوان مسئول تحمل بیشتر وزن بدن هستند. در نتیجه، پس از پیاده‌روی طولانی یا در صورت حمایت نادرست از پا، مستعد التهاب یا درد هستند.

سزاموئیدیت یا شکستگی استرس سزاموئید

درد کف پا

سزاموئیدها دو استخوان کوچک در زیر بالشتک انگشت شست پا هستند. آن‌ها به تاندونی که این انگشت پا را خم می‌کند، کمک می‌کنند. این استخوان‌ها ممکن است بیش از حد بارگیری شوند. که باعث سزاموئیدیت می‌شود که شامل درد و التهاب مبهم در پایه شست پا است.

عواملی که شانس ابتلا به سزاموئیدیت را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • انجام ورزشی که فشار زیادی به توپ پا وارد می‌کند، مانند دویدن، باله یا تنیس
  • داشتن قوس‌های بلند
  • پوشیدن مکرر کفش پاشنه بلند

تاندونیت آشیل

به دلیل محل آن، التهاب تاندون آشیل نیز می‌تواند باعث درد در کف پا شود. این می‌تواند ناشی از فعالیت  بیش از حد یا استفاده نادرست از تاندون باشد. این می‌تواند به معنای انقباضات مداوم و قوی ساق پا و کف پا باشد که ماهیچه‌هایی هستند که به تاندون متصل می‌شوند. باز هم، ممکن است نتیجه یک راه رفتن غیر طبیعی باشد.

تشخیص درد کف پا

برای شناسایی علت درد پای شما، پزشک احتمالا پای شما را معاینه خواهد کرد. آن‌ها به دنبال مناطق درد یا حساسیت خواهند بود.

آن‌ها همچنین التهاب، کبودی یا آسیب‌های دیگر را بررسی می‌کنند. ممکن است راه رفتن شما را تماشا کنند و از شما بخواهند انگشتان پاهایتان را دراز کنید.

در صورت نیاز پزشک ممکن است آزمایشات زیر را بخواهد:

  • الکترومیوگرافی و مطالعات هدایت عصبی برای بررسی هر گونه شرایط مربوط به اعصاب شما.
  • اشعه ایکس برای بررسی تغییرات در استخوان‌ها به دلیل شکستگی، عفونت یا آرتریت
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) برای بررسی تغییرات در استخوان‌ها به دلیل شکستگی، عفونت، آرتریت، و بدشکلی‌ها، همراه با مشکلات بافت نرم
  • سونوگرافی برای بررسی نوروما، متاتارسالژیا، سندرم تونل تارسال، التهاب کف پا، آسیب در رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها و سایر مشکلات بافت نرم.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای بررسی ورم کف پا، متاتارسالژیا، نوروما، و سزاموئیدیت، سندرم تونل تارسال و تغییرات در بافت‌های نرم و استخوان‌ها به دلیل آرتریت، شکستگی‌ها و عفونت‌ها.

درمان

درمان درد کف پا به تشخیص شما بستگی دارد. شما چندین گزینه دارید. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که با گزینه‌های محافظه کارانه شروع کنید و در صورت نیاز به سراغ  درمان‌های دیگر بروید.

شیوه زندگی

هرچه درد شما بیشتر باشد، ممکن است فکر کنید که سبک زندگی تأثیر چندانی نخواهد داشت. این به سادگی درست نیست. بسیاری از استراتژی‌های بسیار موثر وجود دارد که می‌تواند کمک کند.

درج کفش

کفش‌های حمایتی یا درج می‌توانند به تسکین برخی از دردهای پا، به‌ویژه برای بیماری‌هایی مانند التهاب کف پا، متاتارسالژیا و نوروما کمک کنند. در برخی موارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است درج‌های کفش ارتوتیک سفارشی را تجویز کند که متناسب با منحنی‌های متمایز پای شما باشد.

کاهش وزن

اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر درد، التهاب و سایر مشکلات در پاهای شما مرتبط است. کاهش وزن در صورت نیاز می‌تواند فشار وارده بر پاهای شما را کاهش دهد.

کاهش وزن به ویژه در صورتی که دیابت دارید، که یک عامل خطر برای نوروپاتی محیطی، متاتارسالژی، سندرم تونل تارسال و غیره است، مهم است.

اصلاح وضعیت بدن

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که بهبود وضعیت بدن استرس وارده به پاهایشان را یکنواخت می‌کند و دردشان را بهبود می‌بخشد. حتی اگر سال‌ها وضعیت بدنی ضعیفی داشته‌اید، باز هم می‌توانید با اطمینان از اینکه شانه‌هایتان به عقب رانده شده و وزنتان به طور یکنواخت روی هر دو پا متعادل می‌شود، آن را بهبود ببخشید.

اگر تمایل به خمیدگی دارید، ممکن است مشکلاتی مانند درد در مهره های گردن، کمردرد و ناهماهنگی ستون فقرات نیز داشته باشید. در این صورت می‌توانید از یک بریس برای عقب کشیدن شانه‌های خود استفاده کنید. ممکن است برای شما مفید باشد که یک زنگ مکرر تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که وضعیت خود را نیز اصلاح کنید.

داروها

مسکن‌های بدون نسخه نیز ممکن است کمک کنند. آن‌ها عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • اسید استیل سالیسیلیک

اگر درمان‌های محافظه کارانه با شکست مواجه شوند، تزریق کورتیزون ممکن است در موارد زیر موثر باشد:

  • التهاب کف پا
  • سزاموئیدیت
  • نوروما

برای درد شدید، ممکن است یک داروی مخدر (مخدر) تجویز شود، مانند:

  • استامینوفن/کدئین
  • هیدروکودون/استامینوفن
  • اکسی کدون

این داروها می‌توانند اعتیادآور باشند. آن‌ها برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده‌اند. آن‌ها را فقط طبق دستور مصرف کنید.

فیزیوتراپی

اگر درد پای شما در زندگی روزمره، فعالیت‌ها یا تحرک شما اختلال ایجاد کند، ممکن است پزشک شما را به یک فیزیوتراپ معرفی کند.

هدف فیزیوتراپی کاهش علائم و تأثیر آن‌ها بر کیفیت زندگی شما است.

برای انجام این کار، فیزیوتراپ شما برنامه‌ای را تنظیم می‌کند که پای شما را توانبخشی می‌کند تا بتوانید بدون درد راه بروید و بایستید.

برنامه توانبخشی شما ممکن است شامل حرکات کششی و تمریناتی باشد که قدرت، تعادل و دامنه حرکتی پا و مچ پا را بهبود می‌بخشد.

درمان‌های مکمل و جایگزین

درمان‌های مکمل یا جایگزین ممکن است درد پا را حداقل به طور موقت تسکین دهد. این شامل:

  • طب سوزنی
  • طب سوزنی الکتریکی (مخصوصاً برای فاشیای کف پا)
  • ماساژ

درمان‌های حرکتی مانند یوگا یا تای چی ممکن است به قدرت عضلات، انعطاف پذیری و تعادل کمک کند.

عمل جراحی

جراحی معمولا آخرین راه حل برای زمانی است که تمام گزینه‌های درمانی دیگر در کاهش درد و سایر علائم ناکام باشند.

این خبر تبلیغاتی است

کد خبر: 1140614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =