روش‌های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار

در روزهای گرم سال، میزان مصرف انرژی به دلیل گرمای زیاد با افزایش چشمگیری روبرو می شود که با رعایت برخی نکات می توان در کاهش مصرف انرژی پیش قدم شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، راهکار ذخیره کردن انرژی در خانه و در هر محیطی این است که شما حواس تان را جمع کنید و به محیط اطراف خود دقت داشته باشید. همچنین باید نکاتی را در نظر بگیرید و سعی کنید با رعایت کردن ، آن ها را به یک عادت در خودتان تبدیل کنید. اما به نظر شما راه های صرفه جویی در انرژی چیست؟ 

بیشتر بخوانید:

علل بوی نامطلوب کولر و راهکار رفع بوی بد کولر آبی

مصرف انرژی در منزل

برای رعایت اصول صرفه جویی از انرژی در منزل کافیست به توصیه های ساده ای که در ادامه عنوان شده است عمل کنید.

استفاده به موقع از ماشین لباسشویی و ظرفشویی

فقط زمانی که لباسشویی پر از لباس می شود، اقدام به شستن کنید. هم لباسشویی و هم ماشین ظرفشویی انرژی زیادی را مصرف می کنند. پس هر وقت کامل شدند و داخل آن ها پر از لباس یا ظرف بود، از آن استفاده کنید تا انرژی هدر نرود. 

شستن لباس با آب سرد

مایع شوینده لباس و پودر های لباسشویی به گونه ای طراحی شده اند که با آب سرد بهتر کار می کنند. فقط زمانی از آب گرم استفاده کنید که نیاز به ضدعفونی هست. با انجام این کار میزان زیادی از انرژی در طول سال ذخیره می شود هر شش ماه. فیلتر لباس شویی و نوار دور ماشین لباسشویی را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

تمیز نگهداشتن لوازم برقی

همه لوازم برقی زمانی درست کار می کنند که فیلترهای آن ها از آلودگی، گرد و غبار تمیز شده باشد. 

باز نگذاشتن درب یخچال

هر چقدر که در یخچال فریزر در مدت زمان طولانی تری باز باشد، این وسیله باید انرژی بیشتری مصرف کند تا محیط داخل خودش را خنک نگه دارد. از اول تصمیم بگیرید که از یخچال یا فریزر چه می خواهید و در آن را باز کنید تا انرژی هدر نرود. 

تنظیم درجه حرارت یخچال و فریزر

درجه حرارت یخچال را در 38-42 درجه فارنهایت و دمای فریزر را در 0-5 درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر یخچال شما حالت صرفه جویی در انرژی دارد، آن را فعال کنید. 

بررسی نوار دور یخچال

برای جلوگیری از اتلاف انرژی در یخچال و فریزر نوار دور در یخچال و فریزر را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی در این وسیله جلوگیری شود.

خشک کردن لباس ها در هوای آزاد

بهتر است که برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، لباس های خود را در هوای آزاد پهن کنید و از هیچ وسیله گرمایشی برقی برای خشک کردن آن ها استفاده نکنید تا هم انرژی بیشتری ذخیره شود و هم لباس ها بهتر خشک شوند.

استفاده نکردن از چرخه خشک کن ماشین ظرفشویی

خشک شدن ظرف ها کاری ضروری و خیلی واجب و فوری نیست و مجبور نیستید که برای اینکار حتماً ماشین ظرفشویی را روشن نگه دارید. 

تنظیم درجه حرارت خانه

در زمستان و تابستان درجه حرارت خانه را روی 20 درجه تنظیم کنید. لازم نیست برای گرم کردن راهروها دمای وسایل گرمایشی را افزایش دهید زیرا راهروها همواره سردتر از فضاهای داخلی هستند. همچنین در اتاق هایی را که استفاده نمی کنید ببندید تا خانه زودتر گرم یا سرد شود.

گرم کردن خانه با استفاده از نور خورشید

باید اجازه دهید که نور خورشید از طریق پنجره به محیط داخل منزل برسد و فضای داخل را گرم کند تا مجبور نباشید که از وسیله برقی برای گرم کردن استفاده کنید. تابیدن آفتاب از طریق پنجره به داخل منزل ، میزان استفاده از لوازم گرمایشی را به شدت می کاهد. پس در زمستان جلو پنجره ها از پرده های ضخیم استفاده کنید و در طول روز برای گرم کردن خانه پرده ها را کنار بزنید.

خاموش کردن لامپ های اضافه

یکی از پایه ای ترین راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی، این است که لامپ های اضافه را خاموش نگه دارید. 95 درصد انرژی آن ها از طریق گرما هدر می رود و 5 درصد به نور می رسد. پس هر زمان لازمشان نداشتید، سریعا آن ها را خاموش کنید. به همه یاد بدهید که پس از خروج از اتاق چراغ ها را پشت سر خود خاموش کنند.

حمام کوتاه تر و خنک تر

مصرف آب گرم کن را با گرفتن یک دوش کوتاه تر و خنک تر کاهش دهید. تقریباً یک دوش آب، نیازمند یک و نیم گالن آب داغ در دقیقه است. اگر این مقدار را کاهش دهید، حدوداً 3650 گالون در سال ذخیره کرده اید.

خاموش کردن لوازم الکتریکی

بسیاری از اوقات لوازم الکترونیکی را روشن نگه میدارید و آنها را به برق میزنید تا هر زمان که خواستید از آنها استفاده کنید اما انجام این کار انرژی زیادی را هدر می دهد. مراقب تلویزیون، پرینتر و لوازم الکترونیکی این چنینی باشید و هر زمان که لازم نداشتید، آن ها را خاموش کنید. برخی لوازم حتی در حالت خاموش نیز کمی برق مصرف می کنند پس آنها را به یک چندراهی متصل کنید تا در زمانی که خاموش هستند، همه را با یک کلید از برق جدا کنید.

تعیین و تنظیم ترموستات با توجه به زمان در روز

مصرف انرژی را در منزل با تنظیم ترموستات هنگام شب و هنگام روز کاهش دهید. به عنوان مثال زمانی که در محل کار هستید، دما باید برای کاهش مصرف انرژی کاهش پیدا کند. 

کاهش دمای ترموستات

آبگرمکن سومین وسیله پر مصرف انرژی در اکثر خانه ها محسوب می شود. اگر دمای آن را کاهش دهید، در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی خواهد شد. ترموستات را در آبگرمکن به 120 درجه فارنهایت کاهش دهید.

قرار دادن لپ تاپ روی حالت خواب

با انجام این کار انرژی کمتری صرف روشن کردن صفحه نمایش لپ تاپ می شود. 

استفاده از مایکروویو یا توستر به جای اجاق گاز

شاید تا بحال نمی دانستید اما استفاده از این وسیله برای گرم کردن غذا، انرژی کمتری نسبت به اجاق گاز مصرف می کند.

استفاده از ظروفی با اندازه مناسب برای پخت و پز

از ظرفی با اندازه ی مناسب برای پخت غذا استفاده کند. اگر آب را در قابلمه ای بزرگ به جوش آورید، به مقدار زیادی انرژی گرمایی نیاز دارد. 

استفاده از ماشین ظرفشویی به جای شستن با دست 

ماشین ظرفشویی برقی انرژی زیادی را ذخیره می کند و باعث می شود شما هم کمتر خسته شوید. این ماشین ظرفشویی ها 5 هزار گالن آب داغ کمتری در مقایسه با شستشوی ظرف را با دست مصرف می کنند. حتما پیش از قرار دادن ظروف در ماشین، روی آنها را با دستمال تمیز کنید و ماشین را تنها زمانی روشن کنید که پر شده است.

استفاده از سه راهی

از سه راهی های محافظ استفاده کنید تا جریان اصلی برق را قطع و وصل نکند.استفاده از این محافظ ها باعث سالم تر نگه داشتن لوازم برقی می شود. 

استفاده از دوش حمام مناسب

دوش حمامی را انتخاب کنید که آب کمتری را بیرون میریزد. دوش حمام نباید فشار خیلی زیادی داشته باشد. دوش حمام با فشار آب معمولی، هم شما را تمیز می کند و هم آب کمتری مصرف خواهد شد. 

استفاده از کاهش دهنده فشار آب روی شیر آب

از کاهش دهنده فشار آب روی شیر آب استفاده کنید. استفاده از آنها باعث می شود که آب کمتری هدر برود و بیشتر آنها روی ظرف و دستانتان بریزد و به بیرون پاشیده نشود.

استفاده از یک پتو به عنوان عایق در اطراف آبگرمکن

از یک پتو به عنوان عایق در اطراف آبگرمکن استفاده کنید زیرا استفاده از آنها 25 الی 45 درصد انرژی را ذخیره می کند . همچنین 3 الی 4 درصد هزینه آبگرمکن را می کاهد.

استفاده از لامپ های کم مصرف

از لامپ های ال ای دی و سی اف ال با کیفیت استفاده کنید که انرژی بیشتری را ذخیره می کنند و مدت زمان طولانی تری سالم باقی می مانند. این لامپ ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تا 85 درصد نسبت به لامپ های معمولی در مصرف برق صرفه جویی می کنند پس لامپ های خانه را با لامپ LED تعویض کنید.

خرید وسایل برقی با برچسب مصرف انرژی A

لوازم برقی را بخرید که استفاده از انرژی در آن ها بهینه است و فرقی ندارد که این وسیله برقی هواکش باشد یا قهوه ساز در هر صورت باید انواع بهینه آن را از نظر مصرف انرژی انتخاب کنید. از لوازم خانگی استفاده کنید که برچسب مصرف انرژی A دارند. 

استفاده از درزگیرها

مراقب نشتی هوا باشید. همچنین از درزگیر ها برای پنجره، در و قسمت های مختلف خانه استفاده کنید که گرمای منزل را به سمت بیرون نبرد. آب و هوای سرد را به داخل منزل انتقال ندهد و مجبور نباشید از لوازم گرمایشی بیشتر استفاده کنید. همچنین پوشاندن دریچه ی کولر نیز برای کاهش هدر رفت انرژی موثر است.

عوض کردن فیلتر اجاق گاز

فیلتر اجاق گاز در صورتی که کثیف باشد، انرژی زیادی را هدر می دهد. هر سه ماه یک بار آنها را تعویض کنید و حتما آنها را تمیز نگه دارید. اگر فیلترها کثیف باشد، اجاق گاز سخت تر کار می کند. 

خاموش کردن آبگرمکن در صورت خانه نبودن

اگر قرار است چند روز در منزل نباشید، حتما آبگرمکن را خاموش کنید.ابگرمکن های مدرن بعد از روشن شدن سریع گرم می شوند و نیاز به مدت زمان طولانی ندارد. 

گذاشتن آبگرمکن روی تایمر

آبگرمکن را روی تایمر بگذارید که مجبور نباشید مدام آبگرمکن را خاموش و روشن کنید.تایمر ها می توانند در زمان های مختلف عملکردهای متفاوتی داشته باشند و هر زمان که نیاز شد، خاموش و روشن شوند؛ بدون اینکه شما در این کار دخالت کنید. 

کاهش مصرف انرژی مرتبط به محل کار

برای کاهش مصرف انرژی در محل کار کافیست : 

از لوازم برقی کم مصرف استفاده کنید

به عنوان مثال پرینتر، تلویزیون، سیستم مخصوص بازی و هر وسیله دیگری که در محل کار استفاده می شود و برقی است، باید مصرف انرژی آن در کمترین حالت ممکن باشد. 

از داکت گرمایشی استفاده کنید

استفاده از این داکت ها را جدی بگیرید چراکه عامل صرفه جویی در هوای سرد و گرم هستند. 

بعد از پایان کار حتماً چراغ های دفتر را خاموش کنید

یکی از عوامل هدر رفت انرژی، این است که افراد معمولا در محل کار چراغ ها را روشن می گذارند. پس مراقب این قضیه باشید. 

انرژی سبز را فراموش نکنید

انرژی سبز یک برنامه راهنما برای چگونگی کاهش مصرف انرژی در اداره ها و همچنین خانه ها است که از برق تمیز و تجدیدپذیر استفاده می کند که حتما شما هم می توانید از این امکان استفاده کنید. 

حمل و نقل عمومی را ترجیح دهید

از حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا سرویس شرکت استفاده کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری کرده باشید یا حتی می توانید چند نفری با یک ماشین به منزل برگردید.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1140624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =