نوآوری در پرورش جلبک و میگو در مرکز تحقیقات آبزیان گرمسیری

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های زیاد این استان در حوزه شیلات گفت: تولید کیتین و کیتوسان از پوسته میگو و اخیرا طرح پرورش جلبک اسپیرولینا با استفاده از امکانات موجود در واحد دانشگاهی واحدهای استان بوشهر در حال انجام است.

تیرداد مقصودلو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و پژوهشگر حوزه شیلات و آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با افق پیش روی رشته‌های مهندسی شیلات از بدو تاسیس گفت: رشته علوم و مهندسی شیلات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در مقطع کارشناسی از سال ١٣٨٣ راه اندازی شد و از سال ١٣٩٠ مقطع کارشناسی ارشد این رشته هم به آن اضافه شد. در این مدت فارغ التحصیلان زیادی داشتیم که بسیاری از آنها در ادارات و نهادهای مختلف مرتبط مشغول کار هستند و بسیاری از فارغ التحصیلان ارشد ما این رشته را در مقطع دکتری ادامه دادند. در سال‌های اخیر به تدریج به امکانات آزمایشگاهی رشته شیلات افزوده شد؛ ضمنا از سال ۱۳۹۵ مرکز تحقیقات آبزیان گرمسیری با مشارکت اعضای هیات علمی همین رشته تاسیس گردید که در این سال‌ها طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را پیگیری کرده است.

وی درباره طرح‌های خلاق حاضر استان بوشهر در رویداد گام دوم افزود: تولید کیتین و کیتوسان از پوسته میگو، اخیرا طرح پرورش جلبک اسپیرولینا و همچنین فعالیت‌هایی برای پرورش میگو با استفاده از امکانات موجود در در واحدهای استان مانند دلوار و دیلم و دیر  با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است و امیدواریم باتوجه به ظرفیت دانشگاه آزاد این تولیدات بسیار افزایش یابد.

پژوهشگر حوزه شیلات درباره ایده‌های ارائه شده عنوان کرد: پروژه تولید کیتین و کیتوسان از پوسته میگو یک طرح کاربردی بود که در حدود سال ۹۶ ابتدا در سطح آزمایشی انجام شد و نتایج مطلوبی داشت و دانشگاه قصد داشت که با کمک‌های مالی سازمان این طرح را در سطح صنعتی راه اندازی و اجرا کند. پروژه تولید میگوی پرورشی در استخرهای دلوار متعلق به دانشگاه از مدت‌ها پیش در دست پیگیری هست و به دلیل مشکلاتی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. 

مقصودلو درباره پروژه عظیم و خلاق تولید جلبک اسپیرولینا گفت: پروژه تولید جلبک اسپیرولینا در عالی‌شهر هم به تازگی در قالب مرکز تحقیقات آبزیان گرمسیری آغاز شده که در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد. این طرح‌ها از نوآوری‌های دانشگاه آزاد بوشهر است که با توسعه آن‌ها شاهد اشتغال بسیاری از دانشجویان خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره چشم انداز آینده رشته های مهندسی و طرح‌های مطرح در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اظهار کرد: در استان بوشهر با توجه به پتانسیل خوب فعالیت‌های مرتبط با این رشته با وجود بیش از هفت‌صد کیلومتر ساحل خلیج فارس که عرصه بسیار وسیعی برای تحقیقات شیلاتی محسوب می‌شود، چشم‌انداز این رشته بسیار روشن است؛ مثلا بیش‌ترین سهم از تولید میگو در دلوار متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. 

وی در پایان درباره وضعیت تجهیزات، کارگاه‌ها و امکانات رشته‌های مختلف تاکید کرد: تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی خوبی برای این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر وجود دارد که در سال‌های اخیر تلاش بر تکمیل این تجهیزات بوده که در گام دوم نیز ظرفیت گسترش آن‌ها برای استفاده دانشجویان ارشد در نگارش پایان نامه‌های کاربردی را انجام دهند.

خبرنگار: فاطمه مرادی

انتهای خبر/

کد خبر: 1140627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =