احتمال آغاز جنگ هسته‌ای چقدر جدی است؟

تهدیدات مطرح شده توسط روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای این روزها به یکی از نگرانی‌های بین المللی به ویژه در کشورهای غربی تبدیل شده و از همین رو مورد توجه اندیشکده‌ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، به دلیل طولانی شدن جنگ اوکراین و تشکیل جبهه مشترک ضدروسیه توسط کشورهای غربی، بروز جنگ هسته‌ای به یکی از نگرانی‌های مهم بین المللی تبدیل شده است. تا جایی که برخی چهره‌های سرشناس از جمله هنری کیسینجر -وزیر امور خارجه پیشین آمریکا- در مصاحبه خود با «فایننشال تایمز» در خصوص بروز جنگ هسته‌ای ابراز نگرانی کرده بود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در برخی موارد دولت‌های غربی در راستای جنگ روانی علیه پوتین این تهدید را بیش از آنچه که باید بزرگ می‌کنند. آنها با بیان اینکه پوتین تا کنون به اهداف خود در حمله به اوکراین نرسیده، احتمال متوسل شدن روسیه به سلاح‌های غیرمتعارف –من جمله سلاح‌های هسته‌ای- را مطرح می‌کنند. ‌

«کایر لیبر» و «داریل پرس» از کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال استفاده ولادیمیر پوتین از سلاح‌های هسته‌ای در جریان جنگ اوکراین بیان می‌کنند در صورت مواجهه پوتین با یک شکست ویرانگر، احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای توسط وی وجود دارد. از نظر این کارشناس آمریکایی، «اگر پوتین تهدیدی وجودی علیه رژیم خود درک کند، مجبور خواهد شد از این نتیجه جلوگیری کند؛ حتی اگر این امر مستلزم انجام اقدامات تشدید کننده خطرناک باشد». وی بر این باور است که سلاح‌های هسته‌ای آخرین ابزار هستند و رهبران سیاسی منطقی نیز در صورتی که رژیم (یا زندگی) خود را در خطر ببینند، به استفاده از آنها فکر می‌کنند.

«والتر اسلوکومب» -مدیر هیئت مدیره شورای آتلانتیک و معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی- در همین رابطه اظهار می‌کند: پوتین احتمالا انتظار دارد تهدیدهای او ناتو را وادار به ترک اوکراین کند. با این حال، اگر او به این درک برسد که با شکست یا بن‌بست پرهزینه مواجه است -یا شانس موفقیت از طریق تشدید تنش را دارد- خطر غیر صفر (شاید به طرز نگران‌کننده‌ای بیش از 1 یا 2 درصدا) وجود دارد که تهدیدات خود را اجرا کند. از نظر وی، حتی یک خطر کوچک بسیار خطرناک است و او باید خطر شروع یک جنگ هسته‌ای را متوجه شود؛ بنابراین بازدارندگی مطلوب‌ترین سیاست در برابر پوتین است. بر این اساس، ناتو باید به صراحت بگوید که هرگونه حمله اتمی از سوی روسیه با پاسخی به طور بالقوه از جمله تسلیحات هسته‌ای مواجه خواهد شد.

اما گروه دیگری از کارشناسان –از جمله ژان لودال- دیدگاه متفاوتی دارند و احتمال توسل روسیه به سلاح‌های هسته‌ای را ضعیف می‌دانند؛ استدالا آنها این است که بازدارندگی هسته‌ای در زمان صلح کار می‌کند و برای جلوگیری از استفاده از چنین سلاح‌هایی در بحران‌ها و رویارویی‌های گذشته (مانند کوبا، شبه جزیره کره و ویتنام) کارساز بوده است. همچنین، «الکساندر ورشبو» - از دیپلمات‌های برجسته آمریکایی که از سال 2001 تا 2005 به عنوان سفیر ایالات متحده در روسیه و از سال 2012 تا 2016 معاون دبیرکل ناتو بود- در این رابطه می‌گوید: به نظر من، این احتمال بسیار کم است؛ البته صفر نیست، بلکه کمتر از 5 درصد. به گفته وی، هدف هیاهوی اتمی پوتین، بازداشتن ایالات متحده و متحدانش از تشدید درگیری در جنگ و معرفی قابلیت‌های نظامی پیشرفته است که می‌تواند به نیروهای اوکراینی مزیت قاطعی بدهد.

این دیپلمات برجسته آمریکایی در ادامه می‌افزاید: اگر نیروهای روسیه شکست تحقیرآمیز دیگری را در کمپین کنترل [منطقه جنوب شرقی اوکراین] دونباس متحمل شوند، تندروها می‌توانند پوتین را تحت فشار قرار دهند تا تهدیدات هسته‌ای خود را برآورده کند. اما بعید به نظر می‌رسد که او این کار را انجام دهد؛ زیرا این کار به پاسخ سخت ایالات متحده و متحدان منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =