مشکل بازار مسکن، قیمت نیست/ دولت به سمت رشد اقتصادی برود

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: مشکل بازار مسکن افزایش قیمت نیست. راهی که وجود دارد و روز به روز دولت از آن دور می‌شود این است که تنها باید روی افزایش توان مردم متمرکز شود. حدود ۱۰ سال است که رشد اقتصادی ما منفی است.

محمود اولاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص بازار اجاره‌بهای مسکن و مشکلات میان موجر و مستاجر به دلیل افزایش قیمت‌های یکباره اجاره‌بها گفت: تا زمانی که ما در دعواهای طرفینی بیافتیم و ندانیم که مشکل از جای دیگری است، نمی‌توان مشکل را حل کرد. گاهی تعارض منافع لازم است تا بازار شکل بگیرد. در مورد روابط مالک و مستاجر هم وضعیت به همین شکل است. ما دچار سوءتفاهم بزرگی هستیم چرا که هیچ کدام شان بدون دیگری مفهوم پیدا نمی‌کند. وقتی وارد چنین بازی می‌شویم که دو طرف یکدیگر را مقصر کنند، کار به جایی نمی‌رسد. کسی که مقصر اصلی است، سیاستگذارانی هستند که خودشان را کنار کشیده‌اند و مالک و مستاجر را در این مساله مقابل هم قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید

دولت به کنترل اجاره بهای مسکن نظارت دقیق داشته باشند

وی عنوان کرد: سیاستگذاران با سیاستگذاری‌های اشتباهی که دارند، مانع این می‌شوند که اقتصاد به سمت رشد حرکت کند. سالیان سال است که مسکن به درستی و به اندازه تولید نمی‌شود. این هم به چارچوب نهادی و قائده گذاری دولت بازمی‌گردد. در تهران طرح جامع مسکن تهیه شد و رانت‌هایی که ایجاد شد در ادامه سیاست‌هایی مثل مسکن مهر، نتوانست این بازار را ساماندهی کند. باید کل اقتصاد به این فکر باشد که مردم درآمد داشته باشند و رشد تولید اتفاق بیافتد. این مسائل را کنار گذاشته‌ایم و سراغ کنترل گری بازار رفته‌ایم.

اولاد گفت: مستاجر حق دارد. اما در مقابل، موجر هم تقصیری ندارد که خانه‌ای خریده و به دنبال کسب درآمد از طریق اجاره این خانه است. اینکه تصور کنیم همه موجرها سرمایه‌داران گردن کلفت هستند، اشتباه است. نباید افزایش اجاره بها را بی‌ضابطه دانست. کمبود عرضه، باعث این افزایش قیمت شده. ایجاد ضابطه بی‌حد و اندازه هم از طرف دیگر روی مسائل حوزه مسکن تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با کنترل و ضابطه گذاشتن، نمی‌توان بازار مسکن را کنترل کرد. راهی که وجود دارد و روز به روز دولت از آن دور می‌شود این است که تنها باید روی افزایش توان مردم متمرکز شود. حدود ۱۰ سال است که رشد اقتصادی ما منفی است. مشکل بازار مسکن افزایش قیمت نیست.

کد خبر: 1140673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =