خطیب‌زاده: منتظر تصمیم سیاسی آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اگر امروز ایالات متحده تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی را در راستای پیشرفت مذاکرات انجام دهیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

سخنگو در خصوص سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی؛ گفت: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود، رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خود را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و چیز جدیدی نیست.

در ادامه تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می‌شد، دکتر امیرعبداللهیان و جوزف بورل توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در این سفر چند دور گفت‌وگوهای طولانی با همتای ایرانی، آقای باقری، برگزار شد. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد و طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر امروز ایالات متحده تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی را در راستای پیشرفت مذاکرات انجام دهیم.

حاکمه سرپرستی تلاش کند به سمت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برود

خطیب زاده در خصوص تغییر نگاه ایران به طالبان؛ گفت: سفرهای بین ایران و شخصیت های افغانستانی و حتی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود و چیز جدیدی نیست. موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت های افغاستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد دارد و تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود. و این موضع ماست که در طی ماه های گذشته پیگیری شده است.

بیشتر بخوانید:

خطیب زاده: حقوق‌بشر یکی از مهم‌ترین قربانیان روابط بین‌الملل عصر حاضر است

ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی هستیم و نگران وضعیت آنها هستیم.

وی درخصوص حق‌آبه هیرمند؛ هم گفت: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم، یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تلاش می کنیم تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره محیط زیست و ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

با برخی کشورها دارای معاهدات لازم الاجرا هستیم، از جمله افغانستان. ما با هیأت های حاکمیتی و دولت ها معاهده نمی بندیم ما با حاکمیت ها توافق می کنیم. در سال 1351 معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد و قابل پیگیری است. البته ما همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم، رجوع به بندهای داوری آخرین راه حل است که امیدوارم به آن سمت حرکت نکنیم.

کلیه فرایند دستگیری و محاکمه اسدی در بلژیک غیرقانونی بوده است

سخنگو درخصوص اسدالله اسدی دیپلمات در بند ایرانی در بلژیک؛ گفت: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و نقض کنوانسیون 1961 وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده و کل فرآیند غیرقانونی بوده و در شرایط نامناسبی نگهداری شده و حقوقش نادیده گرفته شده است.

اینکه مصونیت‌های دیپلماتیک و بدیهیات رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داده است، جای تاسف دارد. البته ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است و ترجیح بوده از همین طریق موضوع حل شود و ارجاع به مراجع ذیربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است.

باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند و کارهای ضد امنیت ملی انجام داده‌اند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند، در حالی که ناقض حقوق یک اولیه دیپلمات کشورمان هستند.

کد خبر: 1140683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =