معضل ارز ترجیحی میراث دولت روحانی است / هدر رفت 7 میلیارد دلار در زنجیره نهاده‌ها

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معضل ارز ترجیحی میراث دولت روحانی است، گفت: دولت سیزدهم برای ورود به روند حذف ارز ترجیحی باید بسته‌های مکمل بازار مصرف را در نظر می‌گرفت.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه آزاد کردن ارز و برداشتن ارز ترجیحی قانونی بود که باید اجرا می‌شد، اظهار کرد: مجلس نحوه و ترتیب اجرای این قانون را در اختیار دولت قرار داد، اما مهمترین مسئله در اجرای این قانون اطلاع‌رسانی، گفت‌وگو و تبیین اهمیت و ضرورت حذف ارز ترجیحی بود که به نظرم در این قسمت کوتاهی شد و این انتقاد به وزرای دولت وارد است که باید پیش از اجرای برنامه این اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم ارز ترجیحی میراث دولت قبل است که بر گردن دولت سیزدهم افتاده، افزود: دولت قبل باید این مسئله را جمع می‌کرد و البته حذف ارز را در برخی کالاها انجام داد، اما حذف ارز از چند کالاهای مهم و موثر در زندگی مردم باقی ماند که دولت سیزدهم در ابتدای راه باید از سرمایه اجتماعی خودش برای اجرای این قانون خرج کند تا کاری که قبلا باید صورت می‌گرفت را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

ایرادهای اجرایی هوشمندسازی ارز ترجیحی باید برطرف شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشور به چنین اصلاحاتی در اقتصاد نیاز دارد. بخش زیادی از منابع کشور در حوزه‌های مختلف به این صورت هدر می‌رود. برآوردی که وزارت جهاد سازندگی در حوزه نهاده‌ها داشته این است که یک سوم ارزی که در این مسیر هزینه می‌کنیم در زنجیره هدر می‌رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ارز اختصاص داده شده به نهاده‌های دامی 15میلیارد دلار است که یک سوم آن یعنی پنج میلیارد دلار آن در زنجیره هدر می‌رود که این برای اقتصاد ما عدد کوچکی نیست.

طغیانی اظهار کرد: در شرایط کنونی تأمین نهاده‌ها و افزایش آنها قطعاً امسال نیاز بیشتری به تأمین نهاده‌های دامی داشتیم، گفت: برآورد این است که بیش از 23 میلیارد دلار نهاده نیاز باشد؛ یعنی حدوداً 9 میلیارد بیشتر از رقم سال گذشته که 15 میلیارد بود. حال اگر مواهب این ارزها به مردم می‌رسید مسئله‌ای نبود، اما اتفاقاتی که در استان‌های مرزی برای کالاهای اساسی افتاد، باید مدیریت می‌شد.

وی با تصریح اینکه قبل از نوروز 1400 در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نان پیدا نمی‌شد، خاطرنشان کرد: هیچ تضمینی نبود که اگر ارز ترجیحی با این روش ادامه می‌یافت در 6 ماه دوم در بسیاری از شهرستان‌های مرزی و حتی دیگر شهرها با کمبود کالا مواجه شویم. بنابراین باید این دولت چاره‌ای جز اصلاحات نداشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتقاد دارم دولت باید برای ورود به روند حذف ارز ترجیحی بسته‌های مکمل در نظر می‌گرفت؛ بیان کرد: یک بسته ارزی برای جلوگیری از تلاطم بازار لازم بود، چون تمام افرادی که تاکنون در بازار ارزی 4200 تومان کار می‌کردند، اکنون باید وارد بازار نیما شوند. بسته دیگری که باید در نظر گرفته می‌شد، بسته تجاری بود که کالا در بازار مصرف مردم کم نشود و انبارها کامل باشد و با ارز نیمایی بتواند به اندازه کافی وارد شود.

طغیانی ادامه داد: بسته دیگری که دولت باید در نظر می‌گرفت، کنترل بازار و نظارت دقیق بر نحوه توزیع بود. همچنین مهمترین بسته که باید قبل از ورود به اجرا در می‌آمد بسته اطلاع‌رسانی است که در این زمینه کوتاهی شد. معتقدم در تمام این بسته‌ها ضعف داریم و باید اصلاح شود، اما هیچکس نمی‌گوید اجرای قانون حذف ارز ترجیحی کار درستی نبود.

وی با تأکید براینکه جنگ اوکراین مزید بر علت کمبود کالا و گرانی است، خاطرنشان کرد: تحلیلگران معتقدند جنگ اوکراین جنگی بلند مدت است که آثار بلند مدت هم دارد و این امر هیجانی در بازار محصولات غذایی ایجاد کرده و تقاضای کل را بالا برده است برای همین همه باید کمک کنیم این کار دولت به نتیجه برسد.

کد خبر: 1140698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      برداشت از منابع به شیوه های مختلف قابل اجراست بعضی باارزترجیحی بلدن وبعضی با ......ارزآزاد
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      آخر دوره شما رو هم خواهیم دید.