تکلیف قانونی دولت در قبال شرکت‌های دانش بنیان / ظرفیت تأسیس 20 هزار شرکت نخبگانی فراهم شده است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون هفت هزار و 500 شرکت دانش بنیان داریم که با رفع موانع و ایجاد منابع امیدواریم این رقم به 20 هزار شرکت در سال جاری برسد.

علیرضا منادی سپیدان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه اولویت دولت با توجه به شعار سال اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان باشد، اظهار کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس تصویب شد و امیدواریم به زودی در دولت اجرایی شود.

وی با تأکید براینکه در سال 89 قانونی داشتیم و طی یک سال آن را اصلاح کرده و در 20 ماده به تصویب رساندیم، افزود: در این مصوبه تمامی دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان اعم از مشکلات بیمه‌ای تأمین اجتماعی، بورسیه و دیگر مسائل مالی را مد نظر قرار دادیم که دوبرابر شدن سرمایه صندوق شکوفایی را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:

ضرورت حمایت دولت و مجلس از برگزیدگان رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین خصوصیت شرکت‌های دانش بنیان کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری است، تأکید کرد: اکنون هفت هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور داریم خوشبختانه در این قانون به قدری منابع ایجاد و موانع رفع شده که امیدواریم در سال جاری رقم این شرکت‌ها  به 20 هزار شرکت برسد که آورده خوبی برای کشور است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه باید اقتصاد دانش بنیان را جایگزین اقتصاد نفتی و مالیاتی کنیم، گفت: امسال گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان 100 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم اثرگذاری آن در اقتصاد ایران بیشتر شود و نخبگان بتوانند با تأسیس شرکت‌های دانش بنیان آورده برای کشور داشته باشند.

منادی حمایت‌های مالی را بخش کوچکی از حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش بنیان دانست و بیان کرد: حمایت از تولیدات دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف این قانون انجام شده است به گونه‌ای که وقتی اقلام دانش‌بنیان در داخل تولید شود واردات آن به کشور محدود شده و عوارضش صرف ساخت اقلامی می‌شود که تاکنون تولید داخل نداشته‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در  جهش تولید دانش بنیان مقرر شده که دستگاه‌های دولتی بدهی‌های خود را به این شرکت‌ها در اولویت پرداخت قرار دهند و شرکت‌های بورس نیز با ابزارهای مالی به کمک توسعه کمی و کیفی این شرکت‌ها بیایند.

منادی سپیدان اظهار کرد: مأموریت‌های مختلفی در رابطه با حفظ دارایی‌های معنوی این شرکت‌ها به قوه قضاییه داده شده و حتی شعبه ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده است که به طور مستقیم می‌توانند از این دارایی‌های خود در محاکم قضایی دفاع و احقاق حق کنند.

وی اضافه کرد: برای هماهنگی تمام این حمایت‌ها نیز شورایی با حضور رئیس جمهور و وزرای ذیربط دیده شده است تا هرگونه موانعی که مانع این شرکت‌هاست در بالاترین رده اجرایی بررسی و حل و فصل شود و اینها همگی بخش‌هایی از قانون جهش تولید و لازم الاجراست.

کد خبر: 1140700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =