پیش‌بینی توقف رشد اقتصادی اروپا

کمیسیون اروپا در پیش‌بینی جدیدی اعلام کرد اگر اختلالات جدی در عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه وجود داشته باشد، روند احیای اقتصادی منطقه یورو از پاندمی تقریبا متوقف خواهد شد و قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، تحت سناریوی وخیمی که در آن، دولتها برای جایگزین کردن واردات گاز از روسیه به مشکل برخواهند خورند، اقتصاد منطقه یورو امسال حدود ۰.۲ درصد رشد می‌کند و تورم به بیش از ۹ درصد صعود می کند. رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ یک درصد پایین سطح پایه خواهد بود.

بیشتر بخوانید

جذب نقدینگی از طریق بازار بورس/ حقیقی‌ها غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند

در نخستین پیش بینی‌های اتحادیه اروپا از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، مقامات اروپایی در سناریوی پایه خود تجدیدنظر و پیش بینی کردند تولید ناخالص داخلی امسال ۲.۷ درصد و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۳ درصد رشد خواهد کرد که کمتر از نرخهای چهار درصد و ۲.۷ درصد پیش بینی شده در فوریه بود.

نرخ تورم برای  امسال ۶.۱ درصد و سال آینده ۲.۷ درصد پیش بینی شد که بالاتر از پیش بینی قبلی ۳.۵ درصد و ۱.۷ درصد بود. انتظار می رود تورم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ اوج بگیرد.

پائولو جنتیلونی، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: حمله روسیه به اوکراین، رنج ناگفته و ویرانی به همراه داشته است و روی روند احیای اقتصادی اروپا هم سنگینی می‌کند. سناریوهای دیگری هم که تحت آن رشد اقتصادی ممکن است کمتر و نرخ تورم بالاتر از پیش بینی جدید ما باشد، محتمل هستند.

جنگ روسیه و تحریمهایی که علیه این کشور اعمال شده‌اند، باعث افزایش قیمتهای انرژی و اختلالات زنجیره تامین شده و دورنمای اقتصاد جهانی را تیره کرده است. منطقه یورو در میان مناطقی است که به دلیل وابستگی به انرژی روسیه و نزدیکی به منطقه درگیری، بیشترین آسیب را دیده است.

اکنون انتظار می‌رود احیا از محدودیت‌های کرونایی، آهسته تر از برآورد قبلی باشد. رشد قیمت مصرف کننده ماه گذشته به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و تقریبا چهار برابر بالاتر از سقف دو درصد بانک مرکزی اروپا شد.

اختلالات عرضه گاز از سوی روسیه، یک ریسک مهم مانده و ممکن است به کمبود انرژی منتهی شود که می تواند کشورهایی مانند آلمان را به رکود بکشاند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، درباره بحران اقتصادی جدی در چنین سناریویی هشدار داده است.

کمیسیون اروپا تاکنون ممنوعیت واردات نفت از روسیه را پیشنهاد کرده است که اقدام کم هزینه‌تری دیده می‌شود. با این حال این پیشنهاد با مخالفت مجارستان روبرو شده و باعث شده است دیپلماتهای اتحادیه اروپا تاخیر در تصویب این پیشنهاد را بررسی کند.

بهای معاملات گاز هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، روز دوشنبه حداکثر سه درصد کاهش یافت و به افت ۹.۲ درصدی روز جمعه اضافه کرد. کمیسیون اروپا قرار است دستورالعمل جدیدی را به خریداران گاز روسیه درباره نحوه پرداخت پول که رضایت خاطر کرملین را جلب می‌کند و در عین حال از نقض تحریمهای وضع شده علیه مسکو اجتناب ی‌کند، ارائه کند.

معامله‌گران منتظر دستورالعمل جدید کمیسیون اروپا هستند چرا که مهلت پرداخت پول خرید گاز روسیه، تا پایان ماه سر می‌رسد. روسیه از شرکتهایش خواسته است شیوه‌های پرداختی را قبول کنند که شامل افتتاح دو حساب یکی به یورو یا دلار و دیگری به روبل نزد گازپروم بانک است.

بهای معاملات گاز هلند برای ماه آتی ساعت هشت و ۳۲ دقیقه صبح روز دوشنبه به وقت محلی در آمستردام به ۹۴ یورو به ازای هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، بر مبنای سفارشهای دریافت گاز، انتظار می رود جریان گاز روسیه که از اوکراین عبور می کند، روز دوشنبه کمتر شود.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1140752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =