خطر ابتلا به سرطان با قرار گیری در معرض آتش

یک مطالعه جدید نشان می دهد زندگی در نزدیکی مناطق مستعد آتش سوزی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و تومورهای مغزی را افزایش دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان دانشگاه مک گیل کانادا می‌گویند بروز سرطان ریه و تومورهای مغزی در افرادی که در معرض آتش سوزی هستند، بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

سردردی که نشان از سرطان مغز دارد

این مطالعه که بیش از دو میلیون کانادایی را در یک دوره ۲۰ ساله ردیابی می‌کند، اولین مطالعه‌ای است که چگونگی تأثیر نزدیکی به آتش سوزی‌های جنگلی بر خطر سرطان را بررسی می‌کند.

«اسکات ویچنتال» سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که زندگی در نزدیکی آتش سوزی‌های جنگلی ممکن است خطر ابتلاء به سرطان‌های خاص را افزایش دهد.»

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در ۵۰ کیلومتری آتش‌سوزی‌های جنگلی در ۱۰ سال گذشته زندگی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که دورتر زندگی می‌کنند، ۱۰ درصد بیشتر مبتلا به تومورهای مغزی و ۴.۹ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان ریه بوده‌اند.

با وجود تغییرات اقلیمی، پیش‌بینی می‌شود که آتش‌سوزی‌های جنگلی در آینده شایع‌تر، شدیدتر و طولانی‌تر شوند.

محققان می‌گویند: «بسیاری از آلاینده‌های منتشر شده از آتش‌سوزی‌ها، سرطان‌زاهای انسانی شناخته شده‌اند، که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آنها خطر ابتلاء به سرطان را در انسان افزایش می‌دهد.»

به گفته محققان، آتش‌سوزی‌های جنگلی معمولاً هر ساله در مناطق مشابه رخ می‌دهند و در نتیجه، افرادی که در مناطق مجاور زندگی می‌کنند ممکن است به طور مزمن در معرض آلاینده‌های سرطان‌زای آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار بگیرند.

آتش‌سوزی‌ها علاوه بر تأثیر بر کیفیت هوا، محیط‌های آبی، خاک و محیط‌های داخلی را نیز آلوده می‌کنند. در حالی که برخی از آلاینده‌ها مدت کوتاهی پس از توقف آتش سوزی به غلظت طبیعی باز می‌گردند، سایر مواد شیمیایی ممکن است برای مدت طولانی در محیط باقی بمانند، از جمله فلزات سنگین و هیدروکربن‌ها.

به گفته محققان، با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک ترکیب پیچیده آلاینده‌های محیطی آزاد شده در طول آتش سوزی ضروری است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1140785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =