نقشبندی: باشگاه‌های ایرانی فقط به فکر پول هستند

عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه علوم و تحقیقات به نکات بسیار خوبی برای پیشرفت باشگاههای کشورمان اشاره می کند.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، سید صلاح الدین نقشبندی عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه علوم و تحقیقات در مورد مشکل اصلی فوتبال ایران گفت: در یک دهه اخیر فوتبال کشورمان یکسری باشگاه‌ها تصورشان این است که تنها ابزار برای حرفه‌ای شدن فقط پول است در حالی که این گونه نیست‌. باشگاه‌هایی را می‌بینیم که هزینه می‌کنند و هیچ گونه مشکلی برای پرداخت‌ها به بازیکن ندارند و بعد از چند سال شاید یک جرقه بزنند و حتی جزو مدعیان قرار بگیرند ولی واقعیت این است که شما صرفا با داشتن پول زیاد نمی توانید باشگاهداری حرفه‌ای کنید. در چند سال اخیر در سطح بالاتر باشگاه هایی مثل پاریسن‌ژرمن یا منچسترسیتی چه پول‌هایی هزینه می‌کنند فقط برای اینکه بتوانند چمپیونزلیگ را ببرند باز هم عملا می بینید در رسیدن به این هدف مغلوب تیم‌هایی مثل چلسی، لیورپول و رئال مادرید می‌شوند که مطلقا اندازه این تیم‌ها برای خرید بازیکن هزینه نمی‌کنند.

یا اگر بخواهیم در کشورهای آسیایی مثال بزنیم لیگ چین در چند سال اخیر هزینه‌های بسیار زیادی را متقبل شدند تا بتوانند بازیکنان بزرگی چون اسکار، هالک و جکسون مارتینز و مربیان موفقی همچون لیپی و کاناوارو را بخرند که تیمهایشان بتوانند در آسیا خودی نشان دهند ولی در عمل موفقیتی را کسب نکردند. از آن طرف تیمهای ژاپنی را می بینیم که سیاست متفاوتی را پیش گرفته‌اند و مطلقا این اندازه هزینه نمیکنند ولی با داشتن استراتژی مناسب همیشه تیمهای باشگاهیشان جزو مدعیان اصلی لیگ قهرمانان آسیا هستند.

او ادامه داد: متاسفانه باشگاه‌های ایرانی تنها راه کسب موفقیت را در خریدن بازیکنان نخبه تیم‌های دیگر میدانندو حاضرند برای آن ارقام نجومی هم پرداخت کنند و همین مساله باعث میشود قیمت بازیکن به شکل غیرمنطقی بالا برود، به گونه‌ای که بعضا بازیکن با یک مبلغ بسیار زیاد به تیمی میرود که میداند آینده فوتبالی اش در معرض خطر قرار می‌گیرد. ما صرفا بحث تمکن مالی را به عنوان یکی از ابزارهایی که می‌تواند در مسیر حرفه ای شدن به ما کمک کند می توانیم در نظر بگیریم نه به عنوان همه چیزی که به آن نیاز داریم.

به نظر من در ورزش کشورمان به خصوص فوتبال اگر می‌خواهیم به سمت حرفه‌ای شدن برویم بایستی بدانیم که آغازگر تفکر حرفه‌ای در همه صنایع دنیا به خصوص ورزش این است که بتوانیم در بخش منابع انسانی حرفه‌ای‌گری را رعایت کنیم  و اگر بخواهیم باشگاه‌مان را حرفه ای کنیم بهتر است به جای اینکه بخواهیم بازیکنان نخبه خارجی بخریم شاید نیاز باشد مدیران موفق خارجی را بیاوریم و شفافیت را در کارمان لحاظ کنیم. فوتبال ما قبل از اینکه به فوتبالیست و مربی حرفه‌ای نیاز داشته باشد به مدیر نیاز دارد، مدیری که استراتژی داشته و صادق باشد، این ها حلقه های مفقوده فوتبال ما هستند.

نقشبندی در پایان یادآور شد: باشگاه‌های ایرانی و به خصوص استقلال و پرسپولیس برای دستیابی به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا باید یک پلن ۵ ساله را ترسیم کنند و اگر باشگاه کوچکتری نسبت به سرخابی قصد رسیدن به قهرمانی در این سطح را داشته باشد باید برنامه به مراتب طولانی تری شاید در حدود ۱۰ ساله را تنظیم کنند. بودجه نامحدود و پول فراوان، نمی‌تواند جای خالی استراتژی منطقی توام با اصالت را برای یک باشگاه پر کند و این آیتم در گذر زمان اثربخشی خود را نشان خواهد داد. اصالت صرفاً با جذب چند ستاره و بازیکن نخبه میسر نمی‌شود. فوتبال ما در حال حاضر به آموزش مدیران و دعوت مدرسین درجه یک خارجی از باشگاه‌های معتبر دنیا نیاز مبرم دارد.

کد خبر: 1140830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =